מחסור ברופאים מומחים בפגיות

(0)
לדרג

ההסתדרות הרפואית: עיקר המחסור ברופאים מומחים ליילודים הוא בפריפריה, אך גם באזור המרכז סוגרים פגיות מעת לעת, ויולדות בסיכון נאלצות לעבור לבתי חולים אחרים

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

למרות שב-20 השנים האחרונות עלתה הילודה בכ-50%, וכיום יש כ-160 אלף לידות בשנה, לא נרשמה עלייה במספר הניאונטולוגים (רופאים מומחים ליילודים ולפגים) ובמספר המיטות בפגיות. מספרם של כלל הרופאים הניאונטולוגים בארץ הוא כ-100 בלבד - 65% מהנדרש. ד"ר שמואל צנגן, מנהל המחלקה לטיפול מיוחד ביילוד ובפג במרכז הרפואי ברזילי ומזכיר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה, אף מציין, כי למעלה מ-40 רופאים המומחים לרפואת יילודים ופגים יפרשו לגמלאות בעשור הקרוב.

לדברי ד"ר צנגן, בכ-50 אחוז מכלל הלידות בארץ נדרשת מעורבותו של רופא ילדים בגיבוי ניאונטולוג, אך אין די כוח אדם לצורך זה. בגלל מיעוט המומחים בתחום, נאלץ הרופא הכונן לתת מענה בו זמנית למחלקת הפגייה, ליחידה לטיפול נמרץ בפגייה (בה מאושפזים פגים במצב קשה) וגם ללידות הדורשות מעורבות רופא ילדים.

"משרד הבריאות והממשלה מודעים היטב לבעיה", אומר פרופ' שרגא בלזר, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ פגים וילודים ברמב"ם. "יש המון תקנים שלא מאויישים, מכיוון שהסטודנטים לרפואה רוצים להתמחות בתחום קל, רווחי ומתגמל. כיום סטודנט שבוחר בניאונטולוגיה צריך לעבור התמחות של חמש בשנים במחלקת ילדים ועוד שנתיים וחצי במחלקת פגים וילודים ובסוף לקבל משכורת מינימלית".

שירות על סף קריסה

בבתי חולים ממשלתיים, בעיקר בפריפריה, השירות הניאונטולוגי הוא על סף קריסה, מבהיר ד"ר צאקי זיו-נר, יו"ר ארגון רופאי המדינה. בבית החולים בנהריה, לדוגמא, יש שני ניאונטולוגים בלבד על למעלה מ-6,000 לידות בשנה, ובחודשים האחרונים השירות הרפואי נתמך על-ידי רופאים מומחים ממרכזים רפואיים אחרים. ללא התערבות מיידית של משרדי הבריאות והאוצר, קיימת סכנה מוחשית לסגירת הפגיות בפריפריה, והפתרון היחיד יהיה אז הפניית יולדות בסיכון ופגים לפגיות במרכז הארץ, דבר שעלול לגרום לסיכון חייהם ולהטלת עומס כבד על הפגיות במרכז.

"תקני הרופאים שנקבעו עבור טיפול בילודים בשנת 1985 בעקבות הסכם גולדברג לא נותבו בפועל למחלקות היילודים עקב אי השלמת הליך התקינה ע"י הנציבות, משרד האוצר ומשרד הבריאות", אומר ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "על פי החישוב היום, המתבסס על פי נוסחת התקינה שנקבעה באותו הסכם משנות ה-80, יש לאייש את מחלקות הילודים ב-80 תקנים נוספים. יצוין עוד כי הפגיות, על אף אופי פעילותן האינטנסיבי, אינן מתוקננות כמחלקות לטיפול נמרץ, מה שמחריף את המחסור בכוח אדם".

ד"ר אידלמן מציין כי, הניאונטולוגיה הוכרה כבר כמקצוע במצוקה אקוטית על ידי בוררות הרופאים בשנת 2008. "יש להמשיך להעניק תמריצים למתמחים במקצוע זה, כדי שיהפוך לאטרקטיבי", הוא אומר. "יש לזכור כי מסלול ההכשרה של רופאים צעירים, המעוניינים בתחום חיוני זה ממושך. בסוף הדרך מחכה להם התמודדות יומיומית קשה עם תגמול בלתי הולם ועם קשיי התמודדות בתחום כה רגיש, שסיכונים רבים בצדו".

ד"ר בלזר אומר כי "דווקא בתחום של ילודים צריך להשקיע הכי הרבה מכיוון שכל טעות או פגיעה קטנה משפיעות על עתיד הילד ומשפחתו, ולכן טיפול טוב בשלב זה הוא הכרחי. 7% מהתינוקות שנולדים עוברים במחלקה ולכן השינוי חייב לקרות".

ההסתדרות הרפואית, ארגון רופאי המדינה והרופאים הניאונטולוגים קראו למנהלי בתי החולים, ולמשרדי האוצר והבריאות לפעול בדחיפות להשלמת המשרות הנדרשות בבתי החולים ולמתן תמריצים הולמים, במיוחד בפריפריה, בטרם יקרה אסון.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום