כיצד ניתן למנוע זיהום בקנדידה?

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע כי סטטינים מגנים מפני זיהום בקנדידה בחולי סוכרת סוג 2 בסיכון גבוה. השפעתם לא תלויה במינון או בסוג התרופה

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה-American Association of Clinical Endocrinologists, עולה כי טיפול בסטטינים עשוי להיות בעל השפעה מגנה מזיהום בקנדידה בחולים בסיכון גבוה עם סוכרת סוג 2.

לדברי החוקרים, התרופות מסוג סטטינים מטפלות בליפידים (שומנים), מצויות בשימוש הרחב ביותר, ומיוחסות להן השפעות נוספות, הכוללות הורדת רמות CRP והפחתת זיהומים חיידקיים. בעבר נטען כי לסטטינים אינטראקציה עם פטריות, אולם לא בוצעו מחקרים קליניים בנושא.

במחקר הנוכחי ניתחו החוקרים את תיקיהם הרפואיים של כל החולים עם סוכרת סוג 2 אשר אושפזו לצורך ניתוח בדרכי העיכול. מתוך 1,019 חולים אלו, 493 (48%) טופלו בסטטינים. חשיפה לסטטינים הוגדרה כשימוש במרשם אחד לפחות של התרופה במהלך מחצית השנה שקדמה לניתוח או במהלך האשפוז עצמו.

מתוצאות המחקר עולה כי חולים בקבוצת הסטטינים היו יותר מבוגרים (67.83 מול 64.91 שנים), ופחות נטו להשתמש בתרופות כמותרפיות (7.3% מול 12.7%). לא הודגם הבדל משמעותי בשימוש באנטיביוטיקה בין שתי הקבוצות (56.2% מול 55.9%). מבין סך כל החולים נצפו 139 מקרים של זיהום בקנדידה, כשמתוכם 56 בקבוצת הסטטינים, ו-83 בקרב אלו שלא נטלו סטטינים. לאחר תקנון לפי ערפלנים, השימוש בסטטינים היה קשור בירידה של 40% בשיעור התפתחות זיהום של קנדידה.

מנבאים בלתי תלויים לזיהום בקנדידה כללו שימוש בצנתר וריד מרכזי, שימוש קודם באנטיביוטיקה, שהות ביחידת טיפול נמרץ ומשך האשפוז בבית החולים.

ניתוח נוסף כי חולים אשר הפסיקו ליטול סטטינים במהלך אשפוזם היו מועדים לשיעורים נמוכים יותר של זיהום בקנדידה באותה מידה כמו אלו שהמשיכו ליטול טיפול זה. לאור זאת, הסיקו החוקרים כי מדובר בהשפעה כרונית ולא מיידית של סטטינים. החוקרים מוסיפים כי השפעת סטטינים לא נראית תלויה במינון או בסוג מסוים של התרופה.

בתגובת המומחים על המחקר, הם מציינים כי המחקר מרתק בשל עובדת היות זיהום בקנדידה עניין נפוץ בקרב חולי סוכרת סוג 2, אשר דורש עלויות לא מבוטלות לטובת טיפול. תרופות מסוג ססטינים מצויות בשימוש רחב, בעיקר בקרב חולי סוכרת סוג 2, המצויים בסיכון מוגבר לאוטם לבבי. כך שפרט להורדת ערכי כולסטרול, הודגם במחקר זה, כי לתרופות אלו יתרון נוסף.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום