נטורופתיה: טיפול ביתר לחץ דם

(0)
לדרג

יתר לחץ דם נפוץ בחברה המערבית בשל אכילת מזון מתועש ושגרה תזזיתית. הנטורופתיה מציעה שינוי באורח החיים שעשוי למנוע את המחלה גם ללא שימוש בתרופות

מאת: עינת בודנשטיין

בחברת השפע של ימינו שכיחות לחץ דם גבוה עולה עם הגיל. לחץ דם גבוה מוגדר כמעל 130/90 בהתאם לגיל ולמחלות הנלוות. כאשר בודקים אוכלוסיות שונות ברחבי העולם, התמונה שונה לגמרי. באזורים לא מפותחים ולא מתועשים רמות לחץ הדם נשארות בסביבות 120/80 לאורך כל תקופת חיי התושבים. עמידות זו קשורה לאורח חיים פעיל ובריא.

יתר לחץ דם עלול להיות מסוכן, אבל רבים מהסובלים מהבעיה כלל לא מודעים לכך, לכן נהוג לכנותו "הרוצח השקט". בישראל, אנשים המתמודדים עם יתר לחץ דם, שהם מעשנים, בעלי עודף משקל, שומנים גבוהים בדם וסוכרת, נמצאים בסיכון הגבוה ביותר למות מסיבוכים של מחלת יתר לחץ הדם. סימנים המופעים בדרך כלל עם עליית לחץ הדם הם כאב ראש, דופק מהיר, הרגשה כללית ירודה, בחילה, עייפות, אודם בפנים וסחרחורות.

בעבר אנשים נהגו לצרוך מזונות טבעיים המגיעים מהאדמה - פירות, ירקות, דגנים וקטניות, והמעיטו באכילת מזונות מהחי. כיום, בעידן המודרני, השתנה המצב, ואת רוב המזונות אנו צורכים מהסופרמרקט, מרביתם מעובדים ומתועשים, עשירים בנתרן (מלח) ועניים בסיבים. כאשר עורקי הגוף חשופים לרמות גבוהות של נתרן ושומנים, נוצרת חסימה הדרגתית כתוצאה מתהליך מתקדם של טרשת עורקים. תהליך זה נקרא יתר לחץ דם. הטיפול הנפוץ והמהיר הוא שימוש בתרופות שמינונן עולה בהדרגה עם הגיל או עם הסימפטומים הנלווים (עלייה במשקל, שומנים בדם, סוכרת, מתח וחוסר פעילות גופנית).

יתר לחץ דם הוא המצב הרפואי בה' הידיעה שבעטיו ניתנים מרבית המרשמים לתרופות. הבעיה המרכזית בתרופות אלו היא תופעות הלוואי שלהן ומתן לגיטימציה להמשיך באורח החיים הלקוי המלווה את המחלה. ברוב המקרים כמות התרופות עולה עם הזמן ולחץ הדם מתאזן זמנית. אם לא נעשה שינוי באורח החיים, כמות התרופות עולה ועימה סיבוכי המחלה: מחלות כלי דם ולב, שבץ מוחי, פגיעה בכליות ועוד.

הטיפול הנטורופתי ביתר לחץ דם

הטיפול הנטורופתי להורדת יתר לחץ דם כולל התאמת תוכנית אישית בכל המישורים הנוגעים למחלה.

מרבית המטופלים סובלים מיתר לחץ דם המושפע מתזונה: תזונה ענייה בסיבים ועשירה במלחים המגיעים ממזונות מהירים ומוכנים ממארזים, כגון קופסאות, שקיות, מזון מהיר, אבקות מרק תבלינים מעובדים, חטיפים, ממתקים ועוד. דיאטת ניקוי נכונה, ענייה בנתרן ועשירה באשלגן, שכוללת פירות, ירקות, דגנים וקטניות, יכולה לתת את המענה להורדת לחץ דם. את הדיאטה ניתן לערוך בשלבים בהתאם לחומרת המצב ועל פי המחלות הנלוות. המטרה העיקרית היא לחפש את הגורמים במזון האחראים להעלאת לחץ הדם ולהחליפם במזונות המנקים את הגוף ושומרים על זרימת דם תקינה.

אחת הדוגמאות היא הכנסת משפחת הירקות העליים לתפריט, למשל, תרד, פטרוזיליה, רוקט, עלי סלק, כוסברה, סלרי, כרוב. ירקות אלה עשירים במינרלים וביניהם אשלגן ומסייעים בסחיפת הנתרן מהגוף באמצעות השתן. במקביל יש לבצע שינוי חד בתפריט ולהוציא את רוב המזונות המתועשים והמעובדים, העשירים בנתרן. כאשר הטיפול התזונתי אינו עוזר, ניתן להשתמש בתוספים ובצמחי מרפא המסייעים בהורדת לחץ הדם. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע המכיר את התרופות שאותן נוטל המטופל ויודע מהן ההתנגשויות העלולות להיווצר ביניהן לבין תוספים או צמחי מרפא להורדת לחץ הדם.

ישנם מטופלים, שהדגש המרכזי ביתר לחץ הדם שלהם הוא סדר יום לחוץ, גדוש במתח ותסכולים. תפקיד הנטורופת במקרה זה, הוא לעזור להתמודד עם המתחים ולהציע נקודת מבט חדשה לבניית סביבה שקטה יותר ובריאה. ניתן לעשות זאת על ידי בניית תוכנית להפגת מתחים באמצעות שיטות כמו דמיון מודרך, נשימות וטכניקות מעולם הגוף והנפש. במקביל יש לבנות לכל מטופל הסובל מיתר לחץ דם תוכנית אימון גופני, המתחשבת במצבו הבריאותי והכלכלי, אשר ניתן להתמיד בה לאורך זמן ולהעלות את רמת הקושי בעתיד למטרת בריאות הלב.

תהליך הריפוי הנטורופתי גורם לפתיחת חסימת העורקים ולהזרמת דם תקינה. את השינויים ניתן לראות כבר לאחר שלושה חודשים מתחילת התוכנית, באמצעות בדיקות דם הכוללות שומנים בדם, ערכי כליות, דילול הדם, ערכי סוכר ועוד. חשוב לציין, שלא כמו התרופות להורדת לחץ הדם, אין לטיפול הנטורופתי תופעות לוואי. בכל מקרה יש לקבל במקביל לטיפול ייעוץ מרופא ותמיכה תרופתית, ובנוסף להתייעץ עם נטורופת המתמחה בהורדת לחץ דם. ממידע המגיע ממחקר שנעשה בביה"ח אסף הרופא בנושא יתר לחץ דם וסוכרת, ולאחר אלפי טיפולי נטורופתיה באנשים הסובלים מיתר לחץ דם, התוצאות הרפואיות מרשימות ויעילות, ללא תופעות לוואי ועם רווח בריאותי משני בכל התחומים. כמו כן, ישנם מטופלים אשר לאורך התהליך או בסופו יכולים באישור רופא להקטין את מינון התרופות להורדת לחץ דם ושומנים בדם. גם לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם ומחלות נלוות ישנם סיכויים טובים מאוד להילחם בצורה טבעית במחלות ולהביא לשיפור בריאותם באמצעות שינוי אורח החיים.

עינת בודנשטיין היא נטורופתית במרפאת כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום