טיפ שבועי: מניעת כיבים

(0)
לדרג

כ-15% מחולי הסוכרת יפתחו כיבים במהלך חייהם. הכיבים פוגעים באיכות החיים ועלולים לגרום לסכנה בגפה הפגועה. כך תמנעו את התפתחותם

מאת: מערכת zap doctors

כיבים הם פצעים עמוקים בעור שלמרות טיפול רפואי הולם לא הגלידו למעלה משישה שבועות. כ-15% מחולי הסוכרת יפתחו כיבים במהלך חייהם. התופעה מגדילה באופן ניכר את התחלואה והתמותה בקרב החולים הללו, ופוגעת משמעותית באיכות חייהם. במקרים קיצוניים, כיבים שאינם זוכים לטיפול נכון עלולים להביא עד כדי סכנה לגפה הפגועה ואף לקטיעתה.

ד"ר אריאלה הפנר, מומחית ברפואת עור, מנהלת המרפאה לטיפול בכיבים ופצעים קשיי ריפוי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) מציעה לחולי הסוכרת, טיפים כיצד למנוע התפתחות של כיבים:

1. יש לשמור על ערכי סוכר מאוזנים - קיים קשר ישיר בין הסיכון לפתח כיב לבין העלייה בערכי המוגלובין A1C.

2. מומלץ להפסיק לעשן - עישון מגביר את הסיכון לפגיעה בכלי הדם.

3. יש לבדוק את כפות הרגליים מדי יום לנוכחות חתכים, שפשופים, אדמומית, וכו'. מומלץ להשתמש במראה על-מנת לבחון היטב את כף הרגל.

4. יש לטפל בפטרת העור והציפורניים - חשוב להדגיש כי בהקשר של סוכרת, פטרת הציפורניים אינה רק עניין קוסמטי אלא סכנה ממשית להתפתחות זיהומים.

5. יש לקצוץ ציפורניים בזהירות רבה, על מנת למנוע התפתחות ציפורן חודרנית.

6. בחורף כשקר עדיף לגרוב גרביים בלילה ובשום פנים ואופן לא להשתמש בכרית חשמלית או בקבוק מים חמים.

7. מומלץ לנעול נעליים מרווחות ונוחות מעור רך או מבד, ובמידת הצורך להשתמש במדרסים. במקרים מסוימים יש צורך בתיקון העיוות בכף הרגל כדי למנוע את הלחץ שגורם להתכייבות.

8. מומלץ להקפיד על שימון העור.

9. מומלץ לקיים מספר בדיקות תקופתית: בדיקה של כף הרגל על-ידי רופא עור או אחות, לנוכחות סדקים פצעים, או כל פגיעה בשלמות העור. בדיקה נוירולוגית סדירה לצורך הערכה של מידת הפגיעה העצבית, וכן בדיקה על יד כירורג כלי דם לשלילת קיום פגיעה עורקית היקפית.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום