הנקה עשויה להגן מפני אסתמה

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: הנקה במשך ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק, עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות אסתמה עד גיל שמונה

מאת: מערכת zap doctors

חלב אם מהווה את התזונה האופטימאלית עבור תינוקות בחודשי חייהם הראשונים, אולם לא ברור האם הנקה מסוגלת להפחית את הסיכון לפתח אסתמה. מתוצאות מחקר חדש שפורסם בגיליון אפריל של הירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology, עולה כי הנקה בלעדית במשך ארבעת החודשים הראשונים לחיים, עשויה להפחית את הסיכון של הילד לפתח אסתמה עד גיל 8 שנים.

במחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחר 4,000 ילדים בשוודיה, במשך 8 שנים. הילדים סווגו לקטגוריות לפי הנקה חלקית או בלעדית, וכן לפי משך הזמן בו הונקו. מתוצאות המחקר עולה כי כ-12% מהילדים שהונקו בלעדית במשך לפחות 4 חודשים, פיתחו אסתמה עד הגיעם לגיל 8 שנים, לעומת 18% מהילדים שהונקו למשך תקופה קצרה יותר. ממצא זה תורגם לסיכון מופחת ב-37% לפתח אסתמה עבור הילדים שהונקו במשך לפחות 4 חודשים, לאחר תקנון לגורמי סיכון נוספים כגון עישון אימהי ומשקל לידה. השינוי נראה כנעוץ העיקר במקרי אסתמה הקשורים לאלרגיה. כמו כן, הנקה ממושכת ובלעדית הביאה לתפקוד טוב יותר של הריאות בגיל 8 שנים. יחד עם זאת, מציינים החוקרים כי אפילו הנקה חלקית עשויה להוריד במידה מסוימת את הסיכון לחלות באסתמה.

ההנקה כגורם מגן

בתגובה לתוצאות המחקר הנוכחי, מדווחים המומחים על תוצאות מחקרים בעבר אשר דווקא הראו סיכון מוגבר לפתח אסתמה בתינוקות שהונקו במשך יותר מ-4 שבועות. לדברי המומחים, הסבר אפשרי לתוצאות אלו הינו תיאורית ההיגיינה - התיאוריה לפיה, סביבה נטולת חיידקים המאפיינת את החיים המודרניים דווקא תורמת לעלייה בהופעת אלרגיות ואסתמה. על-פי תיאוריה זו, גם הנקה מגנה על התינוק מפני זיהומים, ועשויה להטות את מערכת החיסון לכיוון אלרגי במקום להלחם בזיהומים.

המומחים מוסיפים כי בעוד שהנקה עשויה בתחילה להגביר את הסיכון לאסתמה, במידה והאם תתמיד בהנקה למשך זמן ממושך, הסיכון עשוי לרדת עד למצב בו הנקה היא אכן גורם מגן. יחד עם זאת, לאור העדר ממצאים עקביים, מציעים המומחים לא לבחור בהנקה עפ"י הקשר שלה למחלת האסתמה, ולזכור כי קיימות סיבות רבות וטובות להיניק פרט לזו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הנקה
פורום אלרגיה ואסתמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום