פנייה שלישית למיון תוביל לאשפוז

(0)
לדרג

ועדת בדיקה של משרד הבריאות ממליצה לחייב אשפוז אחרי 3 פניות למיון חולים. זאת, בעקבות מותו של אדם ששוחרר 3 פעמים מהמיון בביה"ח העמק

מאת: מערכת zap doctors

חולה שהגיע ארבע פעמים לרופא המשפחה ולאחר מכן שלוש פעמים לבית החולים העמק עם תלונות חוזרות ונשנות, שוחרר לביתו מכיוון שלא זוהתה הבעיה. לבסוף, בפעם הרביעית שהחולה הגיע לאותו חדר מיון, הוא נפטר עוד באותו יום.

מדובר בחולה בן 52, אשר סבל ממחלת עצבים תורשתית עם פגיעה ברגליים. לפני כ-20 שנה סבל מדלקת עצמות ברגל ובעמוד השדרה. בחודש מרץ 2007 פנה לראשונה לרופאת המשפחה עקב חום ואודם מקומי בברך שמאל. בימים שלאחר מכן הופיעה נפיחות דומה גם במרפק שמאל. התגובה לטיפול אנטיביוטי לא הייתה מספקת, ולכן הוא הופנה לחדר המיון של בית החולים האזורי העמק, לשם התייעצות. החולה נשלח לביתו עם אבחנה של דלקת בלתי ספציפית. בחודש שלאחר מכן היו ארבע פניות חוזרות לרופאת המשפחה ושלוש הפניות לחדר המיון, ולמרות בדיקות על ידי אורטופד ורופא פנימי לא זוהתה הבעיה. בסוף חודש אפריל 2007, כחודש לאחר תחילת המחלה החריפה הוא הגיע בפעם הרביעית לאותו חדר מיון כאמור, נפטר עוד באותו יום. בנתיחה נמצא זיהום חיידקי חמור ומפושט עם מורסות באברים פנימיים רבים וצמיחת חיידקים על מסתמי הלב.

שיקולים רפואיים שגויים

ועדת בדיקה של משרד הבריאות התרכזה בעיקר בשיקולים השגויים של צוות חדר המיון בפניה השלישית מתוך ארבע הפניות. לאור הנתונים של עליות חום בבית, קוצר נשימה וחיוורון, שקיעת דם מוחשת, דופק מהיר ושלושה מוקדים של כאבים, ההחלטה לשחררו הביתה הייתה בלתי סבירה.

בנוסף לסוגיית האחריות האישית, ביקשה הוועדה להמליץ בפני משרד הבריאות להסדיר את התחומים הבאים: ראשית, בהתייחס לפניות חוזרות לחדר המיון יש לקבוע כי פנייה שלישית למיון מחייבת אשפוז. שנית, הבטחת נגישות מיידית של רופא חדר המיון לכל המידע הקיים לגבי פניות קודמות של אותו חולה למיון. בנוסף, יש להסדיר את הממשק בין בתי החולים לקהילה ובמיוחד ליידע את הרופא המפנה על שחרור החולה מחדר המיון.

מסקנות ועדת הבדיקה הועברו לנציב קבילות הציבור.

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום