נולדה בלי 4 אצבעות וזכתה בפיצוי

(0)
לדרג

ביהמ"ש פסק כי על קופ"ח כללית לשלם פיצוי בסך מעל מיליון ש'. העילה: אי מסירת מידע לאם בעניין בדיקת אולטרה-סאונד מקיפה שהיתה יכולה לאבחן את המום בעובר

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר

הוריה של ילדה שנולדה בשנת 1997 עם מום-חסר של 4 אצבעות בכף ידה הגישו תביעה לפיצוי. במסגרת התביעה טענו הורי הילדה כי הסתדרות מדיצינית הדסה ושירותי בריאות כללית היו צריכות לאבחן את המום בבדיקות האולטרה-סאונד בשלב שהאם היתה בהריון.

ביהמ"ש המחוזי בחיפה בחן את התנהלות קופת החולים הכללית במהלך מעקב ההריון של האם ואת התנהלות ההסתדרות המדיצינית הדסה, במסגרתה בוצעה באופן פרטי בדיקה מורחבת לסקירת מערכות בסוף השליש הראשון של ההריון.

ביהמ"ש דחה את התביעה נגד הדסה, שכן לא הוכח כי באותו שלב של הבדיקה הילדה סבלה ממום של חסר באצבעות, וקיבל את התביעה נגד קופת חולים כללית.

אי מסירת מידע = התרשלות

נקבע, כי אמנם בדיקת האולטרה-סאונד שבוצעה בשבוע ה-20 להריונה של האם לא כללה את סקירת הגפיים, ולכן קשה לומר שהייתה התרשלות בכך שלא התגלה ממצא פתולוגי, אבל היה על הרופא המטפל לספר לאם על מגבלות הסקירה הבסיסית שהרפואה הציבורית מספקת למבוטחיה, וליידע אותה, כי ישנה אפשרות לערוך בדיקה מקיפה יותר במגזר הפרטי. "אי מסירת המידע לאמה של התובעת היה מחדל העולה כדי התרשלות", כך נקבע בפסק-הדין.

כדי לקבוע כי הקופה התרשלה, ויש להטיל עליה אחריות לפיצוי, לא די לקבוע כי הרופא התרשל, אלא יש לקבוע כי בשל התרשלות זו נגרם הנזק, כלומר: יש לקבוע את קיומו של הקשר הסיבתי.

השופט בדימ' אריה רזי קבע, כי התקיים הקשר הסיבתי, וכי המום היה מתגלה במהלך הבדיקה המורחבת בסביבות השבוע ה-21 להריון (אילו ההורים היו פונים למגזר הפרטי ומבצעים סקירת מערכות מורחבת). בכפוף לכך, כך נקבע, ההורים היו נוקטים צעדים הנדרשים כדי להפסיק את ההריון.

ביהמ"ש קבע, כי לילדה נגרמה נכות רפואית בשיעור של 31.5% ונכות תפקודית בשיעור של 25%. בהתאם לכך, נקבע כי על קופת החולים לשלם לילדה פיצויים בסך של 1,339,093 שקלים עבור: הפסד השתכרות, הפסד זכויות סוציאליות, סיעוד ועזרת הזולת, כפפה/פרוטזה ליד, אביזרים מיוחדים ונזק לא ממוני.

הידיעה פורסמה באדיבות אתר 'משפטי'.

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום