אקנה: פצעונים ומצב רוח

(0)
לדרג

לרוע המזל פצעי הבגרות מופיעים דווקא בגיל ההתבגרות, תקופה סוערת ממילא שבה עולה חשיבות המראה החיצוני. ד"ר שמואל יורב על תופעה חיצונית מייאשת אך חולפת

מאת: ד"ר שמואל יורב

פצעי הבגרות אינם משפיעים על מראה הפנים בלבד. כמי שהפצעונים התנחלו על פניהם, ולו לפרק זמן קצר, קרוב לוודאי שגם אתם חשתם, במידה זו או אחרת, בהשפעתם על מצב רוחכם. נרחיב מעט בנושא שיש נטייה להתעלם ממנו: הקשיים הנפשיים והחברתיים אשר עלולים להתלוות להתמודדות עם פצעי הבגרות.

למראה החיצוני יש תפקיד חשוב בתקשורת הבין אישית. עור חלק ורענן מקרין חיוניות ובריאות טובה. פצעי הבגרות, בהיותם גלויים לעין וקשים להסתרה, פוגמים במראה העור, ובאופן טבעי אתם חוששים שישפיעו לרעה על יחס החברה אליכם. החשש מפני דחייה חברתית גורר, במקרים מסוימים, תגובת שרשרת הרסנית: הדימוי העצמי שלכם נפגע, אתם נרתעים ומסתייגים יותר ויותר מיצירת קשרים חברתיים ונוטים להתבודדות ולהסתגרות.

דווקא בגיל ההתבגרות

עיתוי הופעת פצעי הבגרות דווקא בגיל ההתבגרות הוא בעייתי במיוחד. בגיל זה מתחוללים בגוף שינויים כביטוי חיצוני להתפתחות המינית: קולם של הבנים מתעבה והם מתחילים להתגלח, הבנות רוכשות חזייה ראשונה ומקבלות את המחזור החודשי. הכול חדש, שונה וסוער, ואתם הופכים רגישים יותר ופגיעים יותר. זה הזמן שבו אתם בוחנים את הדימוי שלכם כבוגרים. מתבוננים במראה יותר מאי פעם, מאמצים מודלים לחיקוי, משווים את עצמכם לסביבה וצמאים לחיזוקים חיוביים על הופעתכם. זה גם הזמן שבו אחדים מכם מתנסים בקשר רומנטי ראשון. אז, בדיוק אז, צצים פצעי הבגרות ומעטרים את פניכם. אין פלא שרבים מכם חווים משבר קשה, המלווה ברגשות תסכול וכעס, ולא פעם אתם נוטים לפרוק אותם על עצמכם ועל הסביבה. אפשר גם אחרת: יש באפשרותכם להיענות לאתגר שפצעי הבגרות מציבים בפניכם, להתמודד עם הקשיים הגופניים והחברתיים, להתגבר עליהם ולצאת מחוזקים ומחושלים.

למדו לקבל את עצמכם כפי שאתם: אינכם מושלמים. אנו חיים בעולם תחרותי המעודד שאיפה למצוינות ולשלמות בכל אחד מתחומי החיים, ומעל הכול, בתחום ההופעה החיצונית. גם אתם, כמו כולנו, חשופים למודלים לחיקוי - דוגמניות חטובות, שחקנים יפי תואר או ספורטאים שריריים - כולם רזים, גבוהים ובעלי עור חלק וזוהר. תעשיות הקוסמטיקה והאיפור מבטיחות להפוך אתכם למושלמים, אם רק תתמידו ותשתמשו בתכשירים שהם משווקים. המסר הסמוי המועבר אליכם הוא שבעקבות המראה החדש תוכלו להשיג כל דבר שתרצו. אף אחד בתעשיית האשליות הקוסמטית אינו מגלה לכם שהמראה המושלם של הדוגמניות, כפי שהוא משתקף בצילומי הפרסומת, מושג לעתים קרובות בתאורה מיוחדת, תוך ניצול זוויות צילום מחמיאות ולאחר איפור מוקפד. התמונה עוברת תהליך של ליטוש וריטוש המקנים לדוגמנית את המראה המדהים ומעורר הקנאה.

עליכם לחזור ולשנן לעצמכם: איננו מושלמים. לכל אחד מאתנו יש אישיות שונה ומיוחדת והופעה ייחודית. אין הגדרה אחת ליופי חיצוני. עליכם ללמוד לקבל את עצמכם כפי שאתם. השאיפה למראה מושלם, או לעור מושלם, איננה בת השגה. טיפול טוב ויעיל בעור, והסתרת פצעונים או צלקות, הם הדרך הנכונה לשיפור ההופעה והדימוי העצמי שלכם. עליכם לשאוף להיראות נאים, מטופחים ואסתטיים, אך בו בזמן להישמר מהתמכרות למראה החיצוני. השקעה ביופי ובעושר הפנימי של כל אחד ואחת מכם תוביל אתכם להישגים אישיים וחברתיים ולתחושת סיפוק גבוהה.

פצעי הבגרות אינם אשמים

בין חבריכם יש כאלה שפצעון אחד "משגע" אותם, ואחרים שגם פרצוף מלא פצעים אינו מערער את שלוותם. השוני ביניהם נובע מאופן ההתייחסות שלהם אל עצמם. מי שמרגיש שלם עם עצמו אינו נוטה לייחס לפצעי הבגרות את הקשיים שלו, והוא מתמודד עם הפצעונים כשם שהוא נוהג עם כל בעיה רפואית אחרת. לעומתו, מי שאינו בטוח בעצמו וניזון בעיקר מתגובות הסביבה, נלחץ מכל פצעון שצץ על פניו. בין כל אלה תמיד יימצאו מי שיאשימו את הפצעים שעל פניהם בהרס הקשרים החברתיים שלהם.

אין טעם להאשים את פצעי הבגרות בפגיעה במעמדכם החברתי. עליכם ללמוד לא להאשים את "הרצפה העקומה" בכל פעם שאתם מועדים, אלא ללמוד כיצד "לרקוד נכון". במילים אחרות: עליכם למצוא מהם הגורמים האמיתיים לבעיותיכם.

פצעי הבגרות הם תקלה זמנית. נסו לדמות את עצמכם לנהגים במכונית נוסעת. "נהגו" והגיעו אל המטרות שהצבתם לעצמכם בעזרת כוח הרצון וההתמדה ובעזרת הסביבה. הופעת פצעי הבגרות היא כמו נקר שאירע בגלגל המכונית. הוא מפריע לנסיעה, גוזל זמן, מעצבן, אבל אפשר לתקנו; אף אחד לא מתייאש ומחליף את מכוניתו בגלל נקר אחד קטן! כך עליכם להתייחס אל פצעי הבגרות: עליכם לגלות סבלנות ואורך רוח ולזכור שרוב מטופלי האקנה מבריאים תוך פרק זמן סביר. עליכם לחשוב באופן חיובי ולגייס את כל כוחותיכם למלחמה בפצעונים ובתסכולים.

אחת הסיבות לתסכולים הרבים היא אימוץ "עצות סבתא" ושיטות טיפול שאינן תורמות לשיפור מצב הפצעונים. תמיד יימצאו סביבכם "יועצים" שניסו כל טיפול אפשרי בפצעי הבגרות, רק לא את הטיפול המתאים להם. הם יספרו לכם שהטיפול אינו עוזר ויביאו אתכם לכלל ייאוש. אין לסמוך על "נביאים" ורואי שחורות. בעלי מקצוע - קוסמטיקאית, רופא עור, ובמידת הצורך, פסיכולוג - איש איש בתחומו, מחזיקים בידם את קצה החוט לפתרון בעייתכם. למה לא לפנות אליהם? מהלך זה יקצר באופן משמעותי את משך הטיפול, יתרום לשקט הנפשי שלכם וימנע מכם תסכול מיותר.

פצעי הבגרות הם רק פן אחד שלכם

פצעי הבגרות, בולטים ככל שיהיו, הם מרכיב אחד בלבד בחייכם, ואסור לכם לאפשר למרכיב אחד, אפילו אם הוא חשוב, לגרוע מאושרכם ולהרוס את קשריכם החברתיים. פצעי הבגרות אינם סוף העולם, ואין קשר בינם לבין היכולות והכישורים שלכם. האם מנהלת מצליחה בתפקידה רק אם עור פניה מושלם? האם חייל גיבור עם פצעי בגרות לא יתקבל לסיירת מטכ"ל? זכרו: כדי לקבל תעודת בגרות עליכם להתמודד בהצלחה עם מקצועות רבים, ולא רק עם מקצוע אחד, אפילו אם אתם ממש מצטיינים בו.

עליכם להתייחס אל עור גופכם כאל מעטפת חיצונית ולא יותר מכך. אם על המעטפת יש כמה נגעים וצלקות, היא נפגמת במקצת, אך התוכן הפנימי נשאר שלם. מה אתם מעדיפים לקבל ליום ההולדת: מתנה יקרה, ארוזה בעטיפה זולה, או מתנה זולה בעטיפה יקרה? חז"ל ניסחו את התשובה הקולעת: אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו.

ד"ר שמואל יורב הוא מומחה למחלות עור ומין. המאמר נלקח מתוך הספר "אקנה הסיפור האמיתי" מאת ד"ר יורב שמואל וד"ר זאב פם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום