מניעת התאבדות ע"י בדיקות סקר

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: בדיקות סקר עשויות לזהות מתבגרים עם נטיות התאבדותיות, ולקדם את הפנייתם למרכזים טיפוליים מתאימים בטרם בוצע ניסיון התאבדותי

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה-Pediatrics ב-12 באפריל, עולה כי בדיקות סקר אחידות לסיכון להתאבדות בקהילה עשויות לזהות מתבגרים עם מחשבות על התאבדות, וכך ניתן יהיה להפנות את הנוער בסיכון למרכזים רפואיים מתאימים בטרם יבוצע ניסיון אובדני משמעותי או קטלני.

לדברי החוקרים, מספר ארגונים קראו לביצוע בדיקות סקר לדיכאון בקרב מתבגרים על-ידי מרפאות ילדים בקהילה. סקר עבור הסיכון להתאבדות הינו נדבך חשוב לקריאה שכזו. הם מוסיפים כי טרם בוצע מחקר פרוספקטיבי שיבדוק את השפעת בדיקות סקר לסיכון להתאבדות במרפאות ילדים בקהילה.

החוקרים מסבירים כי מטרות המחקר היו להעריך האם בדיקת סקר קצרה בתבנית אחידה לסיכון להתאבדות במרפאות ילדים בקהילה עשויות לשפר זיהוי של נוער עם מחשבות על התאבדות, וכן להעלות את שיעורי ההפניות של נוער בסיכון למרכזים מתאימים. בנוסף בקשו החוקרים להשתמש בבדיקות אשר תוכלנה להיות יעילות במידה דומה במרפאות נוספות.

שתי מרפאות נבחרו כמרפאות התערבות (A+B), ולמרפאה שלישית (C) הוצע להשתתף כמרפאת התערבות. בשלושת מרפאות אלו, הרופאים עברו הכשרה קצרה לזיהוי סיכון להתאבדות, ושתי שאלות אחידות נוספו לראיון פסיכוסוציאלי אשר קיים בתיקיהם הרפואי של מתבגרים בגילאי 12-17.9 שנים. במהלך תקופות ההתערבות הוצא מידע ללא פרטים מזהים, אשר הושווה למידע שנאסף שנה קודם לכן. שיעורי הפניה למרכזים מתאימים נבדקו עפ"י מעבר על רשומות עובדים סוציאליים.

זיהוי נטיות התאבדותיות

מתוצאות המחקר עולה כי ההתערבות נקשרה בהכפלת שיעורי הבדיקה לגבי סיכון להתאבדות. במרפאה A שיעור זיהוי המקרים עלה כמעט פי 5, נשמר למשך תקופת 6 חודשים לאחר תחילת ההתערבות והופיע בצורה דומה במרפאה B ובמרפאה C. שיעור הזיהוי הכללי בשלושת המרפאות גדל ב-392%. שיעורי הפניות הנוער למרכזים התנהגותיים מתאימים היו פרופורציונאליים לשיעורי הזיהוי.
החוקרים מסכמים כי סקירות אחידות לסיכון להתאבדות בקרב נוער עשוי לזהות נטיות התאבדותיות ולקדם הפניה למרכזים טיפוליים מתאימים, בטרם בוצע ניסיון התאבדותי משמעותי.

בין מגבלות המחקר, מציינים החוקרים כי נטיות התאבדותיות בוססו לעתים על מחשבות מהעבר ולא על כאלו מן ההווה. כמו כן היה קושי בקביעת ההשפעה של ההכשרה הקצרה בסיכון להתאבדות.

החוקרים מדגישים כי ממצאי המחקר חשובים בייחוד בעתות אלו לאחר המלצות ה-US Preventive Services Task Force לבדוק נוער באופן שגרתי להמצאות הפרעה דכאונית מג'ורית. בנוסף המליצו הן ה-American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, והן ה-American Academy of Pediatrics Task Force on Mental Health על סקירות התנהגותיות שגרתיות במסגרת מרפאות ילדים בקהילה.

בואו לדבר על זה בפורום גיל ההתבגרות ומורכבותו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום