באה השמש - הגנה על העור בקיץ

(0)
לדרג

הימים מתארכים, העננים נעלמים, וזה הזמן לרענן את כללי ההגנה על העור מפני השמש: מסנן קרינה אינו מספיק - יש לצמצם את החשיפה עד כמה שניתן

מאת: מערכת zap doctors

שיזוף הוא סימן שהעור נפגע מקרינת שמש מופרזת מנסה להגן על עצמו. חשיפה לשמש עלולה לגרום לנזקים מיידיים חמורים, כמו כוויות שמש ונמשים, או לנזקים חמורים בטווח הארוך, כגון ריבוי קמטים והזדקנות מוקדמת של העור, ריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים, יצירת יתר של ויטמין D המגבירה את הנטייה ליצירת אבנים בכליות, ירוד (קטרקט) וסרטן העור - הוכח כי רוב המקרים של מחלה זו קשורים לחשיפה לשמש, וכוויות שמש מגבירות את הסיכון להתפתחות מלנומה ממאירה, סרטן עור קטלני.

אז איך בכל זאת אפשר ליהנות מהשמש? האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת המלצות לציבור להתנהגות חכמה בשמש:
- הימנעו ככל הניתן מחשיפה לשמש בין השעות 16:00-10:00
- כשיוצאים לשמש, יש לכסות את הגוף בלבוש מלא ומגן

- חבשו כובע שיגן על הפנים והעורף

- הרכיבו משקפי שמש

- כאשר שוהים בחוץ, יש לשהות בצל. בים, שמשיה רחבת היקף תהיה יעילה לצורך זה.

- יש למרוח את העור הגלוי לשמש בשכבה נדיבה של מסנן קרינה, המגן מפני קרני UVA ו-UVB ולחדש את המריחה כל שעתיים, גם כאשר שוהים בצל.

- יש לזכור כי בים או בבריכה יש קרינה המוחזרת מהמים והחול, ולכן יש להגביל שהייה, גם בצל.

שימוש מודע במסנן קרינה

שימוש במסנן קרינה הוא רק אחד מכללי ההתנהגות החכמה בשמש. מדובר באמצעי חשוב אך לא בלעדי להתמודד עם חשיפה לקרני השמש. כשמשתמשים בקרם הגנה, כדאי לדעת כיצד. התכשירים המכילים מסנני קרינה על-סגולה מיועדים לשימוש חיצוני על העור. שימוש נכון בתכשירים אלה עשוי להקטין את הנזקים הנגרמים בעקבות חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש, ובמיוחד את סכנת הצריבה. אין להסתפק במריחה חד פעמית של התכשיר - חשוב למרוח שכבה כפולה ממנו, כלומר, למרוח על העור שכבה נוספת, לאחר שהשכבה הראשונה יבשה, וכל זאת כחצי שעה לפני היציאה מהבית. מומלץ למרוח את התכשיר לפני כל יציאה לשמש, ולא רק כשהולכים לים או לבריכה. כדי להבטיח הגנה רצופה, חשוב לחדש את מריחת התכשיר עם מסנן הקרינה במהלך השהות בחוץ כל שעתיים, וכן לאחר שחייה והזעה מרובה. יש לוודא שכל חלקי העור שאינם מוגנים על ידי לבוש יהיו מרוחים בתכשיר, כולל האזור שמתחת לשולי הבגד. תכשיר שאינו עמיד במים, יש לשוב ולמרוח כל חצי שעה לערך. לשחיינים מומלץ השימוש בתכשירים עמידים במים. קיימים תכשירים בצורת תחליב, ג'ל או תרסיס. יש למנוע את מגע התכשיר בעיניים. מסנני שמש אינם תחליף לכובע, ללבוש מגן, למשקפי שמש ולסככה מצלה, אלא תוספת להם.

מקדם ההגנה הוא המספר המופיע על האריזה, אשר מהווה מדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כוויות השמש הנגרמות מהקרינה, בהשוואה לזמן שבו העור של אותו אדם מאדים ללא הגנה. אם, לדוגמה, העור ללא הגנה יאדים תוך כ-10 דקות, השימוש בתכשיר מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה יאריך, תיאורטית, את פרק הזמן עד שהעור יאדים פי 15, כלומר למשך כ-2.5 שעות. פרק הזמן הנדרש להיווצרות כוויה על העור תלוי בסוג העור של האדם, בשעה היום בעת החשיפה לשמש, עונת השנה ועוצמת הקרינה המוחזרת מהקרקע. על כן ההמלצה הכללית לציבור היא להשתמש בתכשיר המגן מפני קרני UVA ו-UVB. חשוב לזכור בעת השימוש בתכשירים אלה, שההגנה היא אינדיבידואלית ותלויה בגוון העור.

חשוב לדעת שקרם או תכשיר שמורחים לאחר הצריבה בשמש, אין בכוחו לבטל את הנזקים המצטברים מהשמש, שהם בחלקם בלתי הפיכים ואינם ניתנים לתיקון. תכשירי לחות לעור שמורחים במקום הצרוב משפרים אך ורק את ההרגשה ולא מבטלים את הנזק שנגרם.

הגנה על תינוקות וילדים

אין לחשוף לשמש במתכוון תינוקות, במיוחד עד גיל חצי שנה, בין השעות 16:00-09:00. אם אין ברירה, אמצעי ההגנה החשוב ביותר הוא לבוש המגן על הגוף: חולצה עם שרוולים, מכנסיים, גרביים, כובע רחב שוליים. בנוסף ללבוש המגן, יש למרוח את אזורי העור הגלויים בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה. יש להגן עליהם גם באמצעות סככה, שמשיה, או מגן אחר מפני השמש. יש לקצר את זמן השהייה למינימום הנדרש. אין לקחת תינוקות לבילוי על שפת הים או הבריכה בשעות הבוקר והצהרים.

חשוב לדאוג שהילדים ילבשו ביגוד מתאים, לא יסירו את החולצה בשהותם בחוץ ובמים (בעת שהותם במים מומלץ שילבשו בגד גוף או חולצת כותנה באריגה צפופה הדוקה לגוף), יחבשו כובע רחב שוליים וירכיבו משקפי שמש. כמו כן, יש למרוח שכבה כפולה של תכשיר מסנן קרינה על אזורי העור הגלויים, גם כאשר נמצאים בצל, ולחדש את מריחתו כל שעה-שעתיים. חשוב לוודא שכללי ההגנה יתקיימו במלואם, גם כאשר הילדים אינם בחסות ההורים: בזמן שהותם בפעוטון, בגן הילדים, בבית הספר, בקייטנה, בתנועת הנוער, בארגון ספורט וכד'. עדיף לתכנן את פעילותם בקייטנה, בשעורי הספורט, במשחקי החצר, כך שישהו בחוץ בשעות הבוקר המוקדמות (עד 10:00-09:00) או בשעות אחר-הצהרים המאוחרות (אחרי 16:00).

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום