השמנה עלולה לגרום למום בלב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין השמנה אימהית לבין מומי לב מולדים. הסיכון למומים אלה עולה עם העלייה במדד מסת הגוף (BMI) של האם

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם ב-7 באפריל 2010 ב- American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי נמצא קשר בין השמנה אימהית ובין סיכון מוגבר ללדת תינוק עם מום לב מולד, וכי הסיכון למומים אלו עולה עם העלייה במדד מסת הגוף (BMI) של האם.

סיכון מוגבר למספר מומים

החוקרים מדווחים כי בקרב נשים עם BMI של 30 ומעלה נצפה סיכון גבוה ב-15% לילוד עם מום לב מולד, וכי נשים עם BMI של 40 ומעלה סבלו מסיכון כפול, בהשוואה לנשים עם משקל תקין. הם מציינים כי לא נמצא סיכון מובהק ללידת ילוד עם מום לבבי בנשים עם עודף משקל (אך לא השמנה) או תת משקל.

לדברי החוקרים, השמנה אימהית היא גורם סיכון מבוסס למומים מולדים שונים, כולל מומי לב. הם מסבירים כי במחקר הנוכחי נמצא קשר בין השמנה אימהית ובין סיכון מוגבר למספר מומים לבביים ספציפיים בילוד.

המחקר כלל 7,392 ילדים שנולדו עם מום לבבי, אמהותיהם, וכן 56,304 מקרי ביקורת ללא מומי לב. אוכלוסיית המחקר מורכבת מילדים שנולדו במדינת ניו-יורק בשנים 1993-2003.

מתוצאות המחקר עולה כי בנשים עם השמנת יתר נמצא סיכון גבוה באופן מובהק לכל מום לבבי, וכי גם המגמה של עלייה בסיכון עם העלייה במשקל האם הייתה מובהקת סטטיסטית, גם לאחר תקנון לגיל אימהי, השכלה, גזע, מצב העישון וסוג הביטוח הרפואי.

בהשוואה לנשים עם BMI של 19-24, בנשים עם BMI של 39-24, BMI של 40 ומעלה ובנשים משתי הקבוצות הללו, נמצא סיכון גבוה באופן מובהק למגוון רחב של מומים לבביים ספציפיים, ביניהם מומים מחיצתיים, מומים הגורמים לחסימת מוצא החדר הימני או השמאלי, תסמונות חדר שמאל היפופלסטי, היצרות המסתם האאורטלי, היצרות המסתם הריאתי, טטרלוגיה ע"ש פלו (מום לבבי קשה) ו- Double-outlet right ventricle.

החוקרים מציינים כי בקרב נשים עם תת-משקל או משקל עודף (אך ללא השמנה) לא נמצא סיכון מוגבר למומים אלו, בהשוואה לנשים עם משקל תקין. עם זאת, בנשים עם BMI נמוך מ-19 נצפה סיכון מוגבר ללידת ילדים עם היצרות המסתם האאורטלי. כמו כן, בנשים עם עודף משקל (ללא השמנה) נמצא סיכון מוגבר לילודים עם טטרלוגיה ע"ש פלו. עם זאת, בקבוצה זו נצפה סיכון נמוך באופן מובהק ללידת ילדים עם אנומליה של ורידי הריאה.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי לא היו זמינים נתונים על שימוש אפשרי בתרופות טרטוגניות במהלך ההריון. החוקרים כותבים כי לא נכללו במחקר נשים עם סוכרת הקשורה לסיכון מוגבר למומים מולדים. הם מציינים כי בניתוח נתונים נפרד שכלל גם נשים סוכרתיות נצפה קשר חזק יותר בין BMI אימהי ובין הסיכון ללידת ילוד עם מום לבבי.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי ההשפעה של עלייה במדד מסת הגוף על הסיכון למומי לב מולדים דומה להשפעה של סוכרת אימהית, בכך ששני המצבים קשורים למגוון הפרעות מטבוליות. בשלב זה דרושים מחקרים נוספים בתחום.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - ילדים ומבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום