אבחון זיהום בנרתיק

(0)
לדרג

הפרשה נרתיקית מוגברת בעלת ריח רע וכאבים במהלך קיום יחסי מין הם חלק מהתסמינים שיכולים להעיד על קיומו של זיהום בנרתיק. צרכנות רפואית

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

המונח הרפואי "וולוו-וגיניטיס", שמשמעו "דלקת של הנרתיק והפות", הינו שם כולל המתייחס למכלול מצבים ותסמינים רפואיים, הקשורים לזיהומים ולמחלות המופיעות באזור הפות והנרתיק הנשי. זוהי גם אחת הסיבות השכיחות והמטרידות ביותר, אשר גורמות לנשים רבות לפנות לגניקולוג לקבלת טיפול וסיוע. במרבית המקרים, הזיהום עצמו אינו מהווה גורם שעלול לסכן את חיי המטופלת אולם בהחלט ניכרת השפעה רבה על איכות החיים של האישה, הפרעות בתפקודה היומי ותפקודה המיני ואף פגיעה בדימוי הגוף.

זהירות - זיהום נרתיקי לפניך

"אזור הפות והנרתיק חשוף לדלקות ולזיהומים שונים", מסבירה ד"ר אחינעם לב-שגיא, גניקולוגית מבית החולים הדסה הר-הצופים, שהשתלמה במחלות הנרתיק והפות. "ישנם גורמים רבים לדלקת, כגון זיהום פטרייתי (הנגרם לרוב על-ידי המחולל השכיח ביותר - פטריה בשם "קנדידה אלביקנס"), זיהום ויראלי או זיהום בטפיל (טריכומונס), דלקות לא זיהומיות, אלרגיות, חשיפה לחומרים מגרים ועוד".

התסמינים (סימפטומים) הנפוצים של דלקות נרתיקיות או דלקות בעור הפות הינם גרד, צריבה, כאב בקיום יחסי מין, תחושת עקצוץ, הפרשה נרתיקית מרובה או שונה מהרגיל, אודם בעור או ברירית הנרתיק וריח לא נעים. הפרשה נרתיקית מרובה עשויה לאפיין דלקת פטרייתית, דלקות לא זיהומיות של הנרתיק (DIV) , דלקת של צוואר הרחם, טריכומוניאזיס, הפרעה באיזון אוכלוסיית החיידקים שבנרתיק (Bacterial Vaginosis) או מצב של הפרשה מרובה, ללא מחלה ("הפרשה פיזיולוגית"). ריח רע לעומת זאת, עשוי לנבוע מקיומם של Bacterial vaginosis, טריכומוניאזיס, הזעה מרובה ואפילו מדליפת שתן.

"יש לזכור כי התסמינים משותפים למספר רב של מחלות", מבקשת ד"ר לב-שגיא להדגיש, "ואינם מאפיינים מחלה מסוימת, לכן אי אפשר לאבחן על סמך תסמינים בלבד, אלא נחוצה בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה מתאימות. לאחר קבלת הייעוץ הרפואי ניתן להתאים את הטיפול התרופתי - כדורים, קרם נרתיקי וכדומה על מנת להביא לפתרון מהיר של התופעה".

בדיקה עצמית

ד"ר לב-שגיא אומרת כי "לא כל תלונה על תסמין כלשהו משלל התסמינים מעידה מפורשות על קיומה של דלקת או זיהום נרתיקי כלשהו, ובוודאי שלא על הצורך המיידי לקחת תרופות ואנטיביוטיקה".

כיום יש פתרונות שיכולים לסייע לאשה לדעת מה מצבה, לדוגמא, הערכה לבדיקה עצמית 'קלוטסט', המשווקת ע"י חברת 'טבע'. מטרת הערכה היא לספק אבחון ראשוני לפני הביקור אצל הרופא לגבי הסיבה להפרשה המוגברת או להפרשה בעלת צבע וריח שאינם שגרתיים. באמצעותה ניתן אף להציג בפני הרופא המטפל ממצאים ראשוניים שיקלו עליו לתת לאשה את הטיפול הנכון בזמן הנכון, ובכך למנוע סבל ותחושת חוסר נוחות שהיתה עלולה להימשך זמן רב יותר עד מציאת הגורם המדויק ומתן הטיפול המתאים.

בואו לדבר על זה בפורום גינקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום