הפריה חוץ גופית לנשאי איידס

(0)
לדרג

בשורה לזוגות חשוכי ילדים החולים במחלות זיהומיות: לראשונה בישראל נפתחה ברמב"ם יחידה להפריה חוץ גופית לנשאי איידס וחולים במחלות ויראליות כרוניות

מאת: מערכת zap doctors

היחידה להפריה חוץ גופית (IVF) הראשונה בארץ לטיפול בנשאי איידס ומחלות ויראליות כרוניות אחרות נחנכה אתמול (ג') בביה"ח רמב"ם. היחידה מיועדת לסובלים מבעיות פוריות ושעד כה נדחו בכל מרכזי הטיפול להפריה חוץ גופית בישראל. המשמעות היא כי אנשים אלו לא יכלו להקים משפחה או לחלופין נאלצו לנסוע לטיפולי פוריות בחו"ל. מרגע שנודע על הקמת היחידה התקבלו ברמב"ם גם פניות לקבלת טיפול מחו"ל.

"זהו צעד גדול במלחמה נגד דעות קדומות", אומר פרופ' שמעון רייסנר, סגן מנהל רמב"ם, "רמב"ם הוא מחלוצי ההפריה החוץ גופית בישראל ואת הניסיון הזה, כמו גם הניסיון הרב של ביה"ח בתחומי המחלות האימונולוגיות והכבד, רתמנו להפעלת השירות הייחודי הזה המיועד לשרת מטופלים מכל הארץ".

מרגע מתן אישור משרד הבריאות הוקמה היחידה בזמן שיא של ארבעה חודשים, והיא כוללת למעשה מערך של מעבדה ומספר מרפאות משנה המשרתות אותה. כאשר מדובר בשירותי מרפאה לאוכלוסיה של נשאי מחלות ויראליות כרוניות נדרש שת"פ בין המכון האימונולוגי שבו קולטים את הזוגות המבקשים טיפול, המכון למחלות כבד, המעבדה הוירולוגית והיחידה להפריה חוץ גופית. היחידה מוקמה באזור נפרד ודיסקרטי בבית החולים, כדי להבטיח את הפרטיות הנדרשת לפונים לשירותיה.

ההפריה החוץ גופית (הפריית מבחנה) הראשונה התבצעה ב-1978 ומאז התפתחה הטכנולוגיה מאוד. כאשר מדובר בהפריה חוץ גופית לנשאי מחלות זיהומיות, יש צורך בהליך מקדים, הליך הנקרא שטיפת זרע. הזרע נשטף ומפרידים בין הזרעונים (שאינן נושאים וירוסים) ובין נוזל הזרע (שעלול לשאת וירוסים). את הזרעון השטוף, הנקי מוירוסים מחדירים לביצית האישה בהליך הנקרא ICSI, נוטלים זרע בודד בצינורית זכוכית דקיקה ותחת מיקרוסקופ מזריקים אותו לתוך הביצית, כך שהזרע מפרה את הביצית, בדומה למתרחש בתהליך הטבעי, בו זרע אחד חודר לביצית אחת ומפרה אותה.

בואו לדבר על זה בפורום תרומת ביציות והפריה חוץ גופית (IVF).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום