טיפול בדיכאון וכאב

(0)
לדרג

הביצה והתרנגולת: דיכאון עלול לגרום לכאב, ולהפך - כאב לדיכאון. אבחון נכון וטיפול מיידי יקלו על חומרת הבעיה. צרכנות רפואית

מאת: דנה ויוראנו, כתבת doctors

עצב ואבל נחשבים לסימפטומים של דיכאון. מדובר במחלה המשפיעה ישירות או בעקיפין על מערכות רבות. "לפי הראיה המודרנית מדובר במחלה הפוגעת במוח, בתפקוד מערכת החיסון, בתפקוד ההורמונאלי התקין ובמערכת כלי הדם והלב", אומר ד"ר דורון תודר, מנהל המרכז לבריאות הנפש 'חרדה'.

דיכאון וכאב כרוני עלולים להתפתח בכל גיל ושלב בחיים. לעיתים קרובות תקופות שונות בחיים, אלו הכרוכות בשינויים הורמונאליים רבים, עלולות להיות גורם עיקרי להתפתחות סימפטומים אלה. ד"ר יעקב אבלין, מומחה לראומטולוגיה ורפואה פנימית, מנהל המרפאה לפיברומיאלגיה, במרכז הרפואי תל אביב, מציין כי "הדיכאון עשוי להיות זמני וחולף, בעיקר אם הוא מופיע כתגובתה לאירוע כלשהו, אך הוא עלול לחזור שוב בתקופה אחרת של החיים ואף להפוך לבעיה כרונית שאינה חולפת. חשוב לאבחן מצב זה ולטפל בו ביעילות ובמרץ על מנת למנוע סיבוכים שונים כמו ירידה ברמת התפקוד".

כאב כרוני עלול להיות אחד הגורמים להתפתחות דיכאון או להיות סימפטום של דיכאון. זאת, ללא כל עדות למחלה דלקתית או לפגיעה אנטומית המסבירה את הכאב. ד"ר תודר מדגיש כי "הפגיעה במוח היא המשמעותית ביותר וכיוון שהדיכאון פוגע באזורי מוח מרובים, הוא עלול לפגוע גם בשינה, בתאבון, בחשק המיני, באנרגיה, במצב הרוח, בריכוז ועוד".

תסמינים גופניים לדיכאון

אחת מכל ארבע נשים תסבול מדיכאון במהלך חייה לעומת אחד מכל שבעה גברים (על-פי מחקרים מסוימים). ד"ר אבלין מסביר כי "הסיבה לממצאים אלה אינה ברורה, אם כי יתכן שחלק מההורמונים הנשיים משחקים תפקיד בכאב כרוני". עם זאת גברים ונשים נוטים להתמודד עם המחלה באופן שונה. "לרוב נשים נוטות להתכנס בעת היותן בדיכאון בעוד שגברים הופכים תוקפניים יותר ומקצתם אף עלולים להרבות בשתיית אלכוהול", אומר ד"ר תודר.

מצב רוח ירוד לאורך זמן עלול להעיד על דיכאון אך לא בהכרח. לדברי ד"ר אבלין, "לעיתים דווקא הסימפטומים הגופניים כגון: ירידה בתיאבון, תסמינים גופניים שונים, כאבים בלתי מוסברים או הפרעות בתפקוד מערכת העיכול, הם הבולטים יותר בשלב המוקדם". גילוי של הדיכאון בשלב התחלתי וטיפול מיידי יקלו על חומרת המחלה. ד"ר תודר מסביר כי "התמודדות נאותה עם גורמי הסיכון לדיכאון, באופן תיאורטי, עלולה למנוע חלק מהתקפי הדיכאון.

טיפול ממושך

פסיכיאטר מאבחן את הדיכאון על פי שורה של תשעה קריטריונים מוכרים כאשר נוכחות של חמישה מעידה על קיומו של הדיכאון. הטיפול בדיכאון נגזר מן האבחנה ואילו זמן הטיפול נקבע על-פי מספר אירועי הדיכאון שהיו במהלך החיים, חומר ההתקף והרקע המשפחתי. ד"ר תודר מדגיש כי "דיכאון עלול להיות מחלה כרונית לכל דבר ועניין, ולכן עלול להיווצר מצב בו הטיפול יימשך תקופה ארוכה או לכל החיים".

תרופות הנוגדות דיכאון פועלות במנגנונים שונים במוח ועל התקשורת שבין תאי המוח בפרט. ד"ר אבלין מסביר כי "התרופות הותיקות יותר משפרות את תסמיני הדיכאון אך יש להן השפעה מוגבלת על הכאב".

עידן חדש

אחת מהתרופות החדשות היא ה'סימבלטה'. לדברי ד"ר אבלין, "מדובר בתרופה בעלת אפקט מוכח בטיפול במצבי כאב כרוני הקשורים לפעילות מערכת העצבים המרכזית, הן כאב נוירופטי (קשור לפגיעה בעצבים היקפיים) והן במצבים הקשורים להתגברות הכאב על ידי מערכת העצבים המרכזית". ד"ר תודר מצטרף ומוסיף כי "לסימבלטה יש פוטנציאל גדול יותר לעזור במקרים בהם המטופל סובל ממחלות כאב שונות כמו גם בכאב המלווה מצבים דיכאוניים".

הבשורה לאנשים הלוקים בדיכאון וסובלים גם מכאב בלתי מוסבר היא שלא חייבים להמשיך ולסבול. ניתן לקבל מענה פשוט ונוח בכדור אחד, שלא כתפיסה הרווחת שהתמודדות עם דיכאון וכאב דורשת טיפול מורכב ומסורבל. גילוי של הדיכאון בשלב התחלתי וטיפול מיידי בכל התסמינים הנפשיים והגופניים יקלו על ההתמודדות ויגדילו את סיכויי ההחלמה.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון וכאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום