סוכרת ומגפת ההשמנה

(0)
לדרג

טיפול תרופתי לחולי סוכרת מסוג 2 יכול להצליח רק כאשר החולה משתף פעולה ומסגל לעצמו אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אם עד היום האמנו שסוכרת מסוג 2 פוגעת בעיקר במבוגרים, הרי שכיום ברור שגם צעירים בעלי משקל יתר חולים בה. "סוכרת מסוג 2 היא המחלה של המאה ה-21." אומר ד"ר לדיסלב סלזק, מנהל יחידת סוכרת ויתר לחץ דם במרכז רפואי לין, חיפה. "אמנם לגורם הגנטי תפקיד עיקרי במחלה, אך תהליך ההחלמה נמצא בידיים שלנו".

כ-%90 מחולי סוכרת מסוג 2 הינם מבוגרים עם השמנת יתר הסובלים, בעקבות כך, מתנגודת הגוף לאינסולין. מדובר על מצב בו הגוף אינו מגיב באופן תקין להפרשת אינסולין. הבשורה הטובה היא, שהדבר הפיך ברגע שיורדים במשקל.

הביצה או התרנגולת?

"קשה לתאר עד כמה השמנת יתר עלולה להזיק לחולי סוכרת" מסביר ד"ר סלזק. "זה כמו לשאול מה קדם למה - הביצה או התרנגולת. התהליך מתחיל בהשמנת יתר המלווה בתנגודת הגוף לאינסולין, אך זהו מצב שאינו בהכרח גורם למחלה. כאשר מתלווה לזה הגורם הגנטי, דהיינו, הפסקת פעילות תאי ביתא, הרי שאותו אדם, קרוב לוודאי, יחלה בסוכרת מסוג 2".

החולים בסוכרת מסוג 2 זקוקים לאינסולין שהגוף כשל מלספק להם. אינסולין, למעשה, גורם להשמנה משום שהוא מגביר תיאבון. "זהו מצב של מעגל סגור", מסביר ד"ר סלזק. "אדם שאוכל הרבה פחמימות דורש מגופו להפריש אינסולין יתר. האינסולין מפרק את הפחמימות יחסית מהר והגלוקוז נעלם מהדם. רמת האינסולין הגבוהה בדם גורמת לתחושת רעב, דבר הדורש שוב אכילה המעלה עוד יותר את רמת האינסולין. את המעגל הזה, כאמור, ניתן לפרוץ באמצעות דיאטה מבוקרת או למען הדיוק, תזונה נכונה ואורח חיים בריא, הכולל, בין היתר, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול מבוקרת והימנעות מעישון".

ד"ר סלזק מחלק את החולים לשתי קבוצות, אלה שאובחנו כסוכרתיים ואלה שטרם אובחנו. "אנשים נוהגים לחשוב שהם לא יחלו בסוכרת ולא שומרים על עצמם", הוא אומר. "זאת מגיפה המסוכנת לציבור ואם כולנו נשמור על אורח חיים בריא המגפה של המאה ה 21 תקטן".

הרגשת שובע

חלק מהתרופות המוצעות כיום בשוק לחולי סוכרת גורמות להשמנה, שכן הן מגרות את הלבלב לייצר אינסולין גם כאשר האדם במנוחה, דהיינו, אינו אוכל. מצב זה מביא לרעב, הדורש אכילה, ומכאן להשמנה. בשנת 2005 אושרה על-ידי ה-FDA האמריקאי הבייאטה, תרופה הניתנת בהזרקה, ובשונה מתרופות אחרות משפרת באופן פיזיולוגי את איזון רמות הסוכר בדם בקרב מבוגרים עם סוכרת מסוג 2. ובנוסף, היא מסייעת בהורדת משקל על ידי הגברת תחושת השובע והאטת התרוקנות הקיבה. כתוצאה מכך, מרבית האנשים המשתמשים בתרופה מפחיתים ממשקלם ומשפרים את רמת הסוכר והשומנים בדם.

הבייאטה, שנמצאת בשימוש בישראל מעל שנתיים וכלולה בסל הבריאות, מראה תוצאות טובות במטופלים בה. "לעיתים גם לאנשים בעלי משקל עודף מומלץ להשתמש בה ולעזור לגוף לחזור לייצור תקין של אינסולין", אומר ד"ר סלזק. "תוך כדי השימוש בתרופה זו ירגיש המטופל שובע וירצה לאכול פחות, ועם הזמן הגוף יתרגל לדרוש פחות מזון".עם זאת, חשוב לציין שהתרופה היא רק פלסטר לבעיה חמורה יותר והיא אורח חיים. "אני לא דורש ממטופל להתחיל בדיאטה חריפה או להירשם לחדר כושר", מודה ד"ר סלזק. "אני מבקש ממנו, בראש ובראשונה, לקחת אחריות על עצמו, על גופו ועל בריאותו. רק כך תוכל התרופה לעזור לו באמת ואולי אף תציל אותו מהמחלה".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום