האם שוקולד מונע מחלות לב?

(0)
לדרג

בשורות מתוקות: מחקר חדש מצביע על קשר בין צריכת כמויות קטנות של שוקולד לירידה בסיכון להתפתחות מחלות קרדיווסקולארית ובמיוחד שבץ מוחי

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר אפידמיולוגי חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של הירחון European Heart Journal עולה כי קיים קשר בין צריכת כמויות קטנות באופן יחסי של שוקולד ובין ירידה בסיכון להתפתחות מחלה קרדיווסקולארית. המחקר זכה כבר להתעניינות רבה בתקשורת הפופולארית.

החוקרים מסבירים כי קיימות ראיות לכך שצריכה מתונה של שוקולד עשויה להיות בעלת תועלת קרדיווסקולארית. מסיבה זו, ביקשו במחקרם זה לבחון שמא צריכת שוקולד אכן עומדת בקורלציה להיארעות של מחלה קרדיווסקולארית בעוקבה גדולה של מחקר קיים. הנבדקים היו כאלה המשתתפים ב-European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition, מחקר גדול ומתמשך אשר נערך בעשר מדינות אירופאיות וכולל למעלה מ-500,000 משתתפים שגויסו בין השנים 1994 ו-1998. המחקר המקורי נועד לבחון קשרים אפשריים בין תזונה, מצב תזונתי, גורמים הקשורים באורח החיים וגורמים סביבתיים, ובין ההיארעות של סרטן ומחלות כרוניות אחרות.

במחקר הנוכחי עשו החוקרים שימוש במידע מתוך ה-EPIC-Postdam, ובו המשתתפים הגרמניים מבין מחקר ה-EPIC המקורי, ונכללו בו אלו מהם שלא סבלו מאוטם לבבי או משבץ מוחי בתחילת המעקב ולא נטלו תרופות להורדת לחץ הדם. בתחילת המעקב (1994-1998) הוערכה הצריכה התזונתית לרבות צריכת השוקולד, וכן נמדד לחץ הדם, ותועדו מקרים של אוטם לבבי ושבץ לאחר מכן.

החוקרים מציינים כי לאחר פסילת הנבדקים שאינם מתאימים למחקר, הגיעו לסך של 19,357 (70.3% מהעוקבה המקורית), שמרביתם (92.3%) דיווחו לכל הפחות על צריכת מה של שוקולד. משך המעקב הממוצע היה 8.1 שנים.

ירידה בלחץ דם

החוקרים חישבו את הסיכון להתפתחות מחלה קרדיווסקולארית על פי רביעונים של צריכת שוקולד בצורה פרוספקטיבית, ומצאו כי ברביעון העליון לחץ הדם הסיסטולי ולחץ הדם הדיאסטולי היו נמוכים בהשוואה לרביעון התחתון של כמות השוקולד שנצרכה. הסיכון היחסי לתוצא המשולב של MI ושבץ לרביעון העליון לעומת התחתון היה 0.61 ונראה היה שההשפעה הייתה חזקה יותר עבור שבץ מאשר אוטם לבבי.

החוקרים מסכמים כי באוכלוסיה זו צריכת שוקולד מצויה הייתה ביחס הפוך לסיכון להתפתחות מחלה קרדיווסקולארית, ובמיוחד שבץ מוחי. לדבריהם, נראה שההשפעה הייתה מתווכת רק באופן חלקי על ידי הירידה בלחץ הדם, וכי כמות השוקולד שנצרכה הייתה קטנה באופן יחסי (כשההבדל בין הרביעון העליון והתחתון של כמות השוקולד שנצרכה היה 6 גרם ליום בלבד). הם מדגישים את הצורך בהמשך עריכת מחקרים מבוקרים בהקצאה אקראית להמשך בחינת קשר זה.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום