פריצת דרך בטיפול במחוסרי הכרה

(0)
לדרג

ניסוי בקרב מחוסרי הכרה טראומטיים שקיבלו את תרופת האפומורפין הוביל להתעוררותם בתוך פרק זמן קצר. בביה"ח לוינשטיין נערכים לשימוש בתרופה בחולים המתאימים

מאת: מערכת zap doctors

בימים אלו מתפרסמות בירחון הרפואי BRAIN INJURY תוצאות חיוביות שעלו בניסוי רב מרכזי בתרופה אפומורפין לשיקום מוחי במחוסרי הכרה טראומטיים. הניסוי, אשר התבצע בשיתוף מכון המחקר הנאורולוגי F.L.E.N.I בבואנוס איירס, היחידה לשיקום חבלות ראש ומחוסרי הכרה בביה"ח לוינשטיין וביה"ח השיקומי Spaulding המסונף לביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בארה"ב, מבשר על תרופה נוספת לטיפול בתסמונת חוסר ההכרה, וזאת לאחר שנים רבות מאוד של קיפאון בתחום הטיפול התרופתי לשיקום המוחי בחולים אלו.

ד"ר בן ציון קרימצ'נסקי, מנהל היחידה לשיקום חבלות ראש קשות ומחוסרי הכרה בבית החולים לוינשטיין, מציין כי "עתידם של נפגעי הראש החבלתיים הקשים ובפרט של אלו המצויים בחוסר ההכרה, הינו עגום למדי. קיימות תיאוריות שונות המנסות להסביר את המנגנון העומד בבסיס חוסר ההכרה הממושך ואחד מאותם מנגנונים משוערים הינו נזק למערכת הדופאמינרגית המוחית מהחבלה. זוהי מערכת של מצבורי תאים, סיבי עצב, קולטנים וחומרים העומדים בבסיס התקשורת בין האזורים השונים של המוח החיונית להכרה".

ד"ר קרימצ'נסקי מסביר כי מזה עשרות שנים הטיפול לשיקום המערכת המוחית במחוסרי הכרה מתבסס על מספר מועט של תרופות ישנות מוכרות ושמישות. הניסוי הנוכחי שנערך מוסיף לרשימה דלה זו את תרופת האפומורפין אשר נמצאה כיעילה ביותר.

חזרה לתפקוד מלא

בניסוי השתתפו שמונה חולים. חולה אחת נפטרה מסיבות שאינן קשורות לטיפול באפומורפין, ואילו שבעת החולים הנותרים בקבוצת הניסוי שבו להכרתם בתוך זמן קצר לאחר התחלת הטיפול בתרופה, ובהמשך חזרו לתפקד איש איש על פי יכולותיו האישיות.

על סמך תוצאות מחקר חלוצי זה, נערכים בארה"ב לביצוע ניסוי קליני רב מרכזי נוסף, וכפול סמיות הפעם. אישורו של ה-FDA האמריקאי להתחלת הניסוי כבר ניתן. "על סמך תוצאות הניסוי ובטיחות התרופה, אנו ביחידה לטיפול נמרץ בביה"ח לוינשטיין נערכים לשימוש בתרופה במחוסרי ההכרה המתאימים", מציין ד"ר קרימצ'נסקי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום