סוכרת, אינסולין ומה שביניהם

(0)
לדרג

למחלת הסוכרת טרם נמצא מרפא, אולם שילוב של טיפול תרופתי, הקפדה על תזונה מבוקרת ופעילות גופנית יכולים לשפר את איכות חייהם של החולים בה. צרכנות רפואית

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

מחלת הסוכרת, שמשמעה בלטינית "שתן מתוק", הינה מחלה בה מתקיימת פגיעה במשק הסוכר בגוף והיא מאופיינת ברמת סוכר גבוהה בדם. כאשר אין שליטה על רמות הסוכר בדם יכולים להיגרם סיבוכים רבים באיברים חיוניים בגוף כגון הכליות, כלי הדם והלב, העיניים ועוד. הרופאים יכולים להצביע על שני סוגים עיקריים של המחלה - הראשון הינו סוכרת נעורים, המופיעה אצל 5-8% מחולי הסוכרת, בעיקר בקרב ילדים ומבוגרים מתחת לגיל 40. סוכרת זו נגרמת עקב אי ייצור אינסולין על-ידי הגוף. הסוג השני של הסוכרת הינו סוכרת מבוגרים, המופיעה אצל כ-92% מכלל חולי הסוכרת ומאפיינת בעיקר אנשים מעל גיל 30 בעלי משקל יתר, ומתאפיינת בתנגודת של התאים לקלוט את הסוכר.

נעים להכיר - האינסולין

"להורמון אינסולין יש תפקיד חשוב מאד בגופנו", מסביר ד"ר יוסי קלינמן, מנהל מרכז ציון לסוכרת בביה"ח 'ביקור חולים' בירושלים. "זהו הורמון המיוצר באזור ששמו איי לנגרהנס שבלבלב ותפקידו לווסת את תהליך חילוף החומרים בגופנו ולאפשר כניסת סוכר, הנמצא בזרם הדם לתוך תאי הגוף. בדרך זו עוזר האינסולין למעשה לשמור על רמה קבועה יחסית ומאוזנת של סוכר בדם".

כאשר מדובר בחולי סוכרת נעורים, אשר גופם לא מייצר אינסולין כלל, הטיפול הינו מתן אינסולין בדרך עקיפה על-ידי זריקה תת עורית, המאפשרת לאינסולין להיספג בדם ולסוכר להיכנס לתאים. "כשמדובר בחולי סוכרת-מבוגרים הטיפול נע ברצף שבין קבלת טיפול תרופתי המעודד את הלבלב להפריש אינסולין בצורה מלאכותית ותרופות המאפשרות את ספיגת הסוכר בגוף, ועד טיפול במתן אינסולין", אומר ד"ר קלינמן.

איזון הסוכר בגוף

סוג הטיפול במחלת הסוכרת נקבע על-ידי הרופא המומחה בהתאמה למאפיינים האישיים של כל חולה וחולה, וכך גם הכמויות וסוג האינסולין הנדרשות על מנת לאזן את הגוף. כיום נותנים את זריקת האינסולין על-ידי הזרקה תת עורית. ניתן גם לשלב משאבה קבועה, המוצמדת לגופו של החולה ומזליפה אינסולין כל הזמן עם אפשרות לתוספת אינסולין בזמן ארוחות.

"כיום קיימים בשוק התרופות מספר סוגי אינסולין הנבדלים אחד מהשני בזמן תחילת ההשפעה שלהם על רמות הסוכר בדם ומשך השפעתם", אומר ד"ר קלינמן. קיים אינסולין קצר טווח, שהשפעתו הינה תוך כמה דקות עד כחצי שעה ממועד ההזרקה. את האינסולין הקצר טווח יש להזריק לפני תחילת הארוחה והשפעתו פגה לאחר מספר שעות. קיים גם אינסולין בעל טווח בינוני, שמתחיל לפעול כשעתיים לאחר ההזרקה ופעיל בגוף כ-12 שעות ואינסולין בעל טווח פעולה ארוך כגון אינסולין הלנטוס שפעיל בגוף יממה שלמה".

ד"ר קלינמן מציין כי "יתרונו של האינסולין ארוך הטווח הוא למעשה בגמישות ובדרגת החופש שהוא מאפשר לחולה, שיכול לארגן את יומו בהתאם לסגנון חייו. הזרקת איסולין פעם ביום מאזנת את חילוף החומרים הפנימי של הגוף ושל הסוכר, ואילו בזמן ארוחה שזמנה נקבע על-ידי החולה, עליו לרוב לשלב תרופה נוספת לצורך איזון נוסף כתוצאה מאכילה, על-ידי כדור או זריקה של אינסולין קצר טווח ביותר, כמו אפידרה, המשפיע לתקופה קצרה המתאימה לכניסת הסוכר לגוף כתוצאה מאוכל".

תזונה המאוזנת וספורט

"בבד ובבד עם הטיפול התרופתי והשימוש באינסולין על מנת לאזן את רמות הסוכר בדם, יש לשים דגש גם על ניהול אורח חיים בריא - הקפדה על תזונה נכונה וביצוע פעילות גופנית באופן מאוזן ורציף", מדגיש ד"ר קלינמן. "הקפדה על אורח חיים בריא ואיזון הסוכר מקטינים את הסיכוי ללקות בסיבוכים של המחלה".

ד"ר קלינמן אומר כי "בזכות התרופות החדשות לחולי סוכרת, זוכים החולים לאיכות חיים טובה יותר ואריכות ימים, וזו בעצם המטרה המשותפת של הרופא המטפל ושל החולה גם יחד".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום