פעילות גופנית לאחר ניתוח הרזיה

(0)
לדרג

ניתוח הרזיה לא תמיד מספק את הירידה המבוקשת בהיקפים. כדי לשפר את התוצאות ולשבור את מעגל הקסמים של השמנה-הרזיה-השמנה, נדרשת שגרה הכוללת פעילות גופנית

מאת: ורד יסעור

פעילות גופנית לאחר ניתוחי הרזיה היא בגדר חובה בשל חשיבותה הקריטית בשמירה על המשקל ועל הבריאות. לאנשים שמנים קשה עד בלתי אפשרי להביא עצמם לידי עשיית ספורט, וככל שהאדם שמן יותר, כך המאמץ שנדרש ממנו בביצוע פעולות פשוטות גדול יותר. התוצאה היא פיתוח סבילות, חוסר פעילות ברמה ההתנהגותית והפסיכולוגית. מכאן מתפתח מעגל קסמים שסופו השמנה כמעט בלתי נמנעת.

במעגל הקסמים של ההשמנה מעורבות הרבה דיאטות. כשאדם מחליט על דיאטה, המוח שלו מאותת לגוף להיכנס למצב של מגננה ושמירה על מאגרים. זהו אינסטינקט הישרדותי שמייצב את רמת השומן בנקודה מסוימת. מסיבה זו דיאטות חוזרות ונשנות יגרמו בסופו של דבר להשמנה, כיוון שהן מורידות את קצב חילוף החומרים בגוף בכ-45%. שילוב פעילות גופנית יכול לסייע לחילוף החומרים, וידוע שאנשים שמנים שעושים ספורט בריאים יותר מכאלה שאינם ספורטיביים, אך, כאמור, קשה יותר לעשות ספורט דווקא כשתהליך ההשמנה מחריף.

ניתוח בריאטרי עשוי לשבור את מעגל הקסמים הזה, אבל מומלץ לא לסמוך עליו בלבד. אנשים שמחליטים על ניתוח זקוקים להתערבות רדיקלית חיצונית שתגרום לירידה כפויה בכמות המזון ולירידה משמעותית במשקל, אך הדיאטה לבדה אינה מספיקה. הדיאטה עוזרת, כמובן, בבלימת ההשמנה, אך "תמונת הקילוגרמים" לא מספקת שיקוף מלא של המצב הבריאותי, ובהחלט ייתכן שבעיות בריאותיות מסוימות לא ייעלמו.

סיוע מהאגף הספורטיבי

צריך להבין שהניתוח "חותך" לא רק בשומן, אלא בכל רקמות הגוף, וקורה שאחריו, למרות הירידה במשקל, לא מתקבלת ירידה מקבילה בהיקפים, באחוזי השומן בדם ובערכים מטבוליים נוספים. לצורך כך נדרש סיוע נוסף מהאגף הספורטיבי. הדבר ממש הכרחי, לפעמים אפילו קריטי בדיאטה שלאחר הניתוח.

השיפור והתועלת בכניסה לשגרת פעילות ספורטיבית היא עצומה ומתבטאת בכמה מישורים:

תהליך ההרזיה - צריך להבין שלא מייד כל הקילוגרמים נעלמים, זה תהליך של מספר חודשים, שבהם הפעילות הגופנית נדרשת לצורך המרצת חילוף החומרים והירידה במשקל, ומשמשת כבלם מפני היתקעויות או נסיגות בתהליך.

מדדי בריאות - בתוספת להרגלי האכילה החדשים, ספורט מסייע להשגת בריאות תקינה במדדים כגון לחץ דם, כולסטרול, שומני הדם, סוכר ועוד.

עיצוב הגוף - תהליך הירידה במשקל לאחר הניתוח מואץ מאוד. בעיקר בתקופה הראשונה, המנותחים משילים מעליהם מספר קילוגרמים בשבוע. במצב כזה נותרים לא פעם עודפי עור גדולים, שניתן אמנם להסירם בניתוח קוסמטי נוסף, אך ניתן למנוע או למזער את הנזק הזה על ידי פעילות גופנית. הספורט עוזר במיצוק הרקמות, ונלחם ברפיסות, באמצעות בניית מסת שריר והקטנת תאי השומן.

שיפור פסיכולוגי - פעילות גופנית יוצרת מצב רוח טוב. בעת פעילות נמרצת המוח משחרר אנדרופינים, הורמונים שאחראים למצב רוח טוב ונוגדי דיכאון. התחושות הטובות מצטרפות, כמובן, לעלייה בדימוי העצמי - והכל יחד פותח מעגל חדש וחיובי של רכישת אורח חיים בריא ופעיל.

כבר כשבועיים לאחר הניתוח אפשר להתחיל בפעילות מתונה, שבשלב זה תכלול צעידה בלבד. לאנשים עם משקל עודף של 15-10 ק"ג אסור לרוץ, כי המשקל המיותר יוצר על השלד עומס מסוכן של עד פי 3-2.5 ממשקל הגוף. שישה שבועות לאחר הניתוח אפשר לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה, גם אירובית וגם אנאירובית. כדי שתהיה משמעותית, כדאי ורצוי לפתוח בשגרת אימונים יומית, של שעה ביום לפחות.

הכל מתחיל בים

אימון קבוצה וגם בודדים בחוף הים נוח הרבה יותר מאשר בחדרי הכושר עמוסי המראות. מעבר לזה, החול הרך בחוף הוא ממש אוצר. לאנשים עם עודף משקל יש בעיות אופייניות של עומס על המפרקים ובעיות יציבה והליכה. החול הרך משמש כ"בולם זעזועים" יעיל, שמגן על השלד, אך גם דורש מאמץ. ההליכה בחול דורשת כוח והתנגדות, דבר שבהדרגה בונה את מסת השריר ותורם ליציבות ולשיווי המשקל. בחוף הים צועדים יחפים, בהתחלה בקצב מתון, כל אחד לפי יכולתו. לאחר כשבועיים, מוגבר בהדרגה הקצב ומוסיפים גם הליכה אחורה, שמחזקת את תחושת הביטחון והיציבה. בהמשך עוברים להליכה קדימה ואחורה תוך עצימת עיניים. התרגיל הזה, בגלל מאמץ היתר שמערכת העצבים ומערכת השרירים נדרשות לו, עוזר מאוד לפיתוח מסת השריר ולמערכות התמיכה של רצועות וגידים, ומצטרף לכל הפעילות שנועדה לחזק ולייצב את הגוף. תרגילים כאלה נועדו לייעל את תהליך ההרזיה שבעקבות הניתוח ולתמוך בו, אך גם לחולל שינוי מהותי לטווח הארוך. המטרה היא גופנית וגם מנטלית: להשיב לאנשים את השליטה בחייהם, תוך הקניית הרגלים ואורח חיים, שספורט ופעילות גופנית תופסים בהם מקום מרכזי.

ורד יסעור היא מדריכת כושר גופני ממלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת "אסיא מדיקל", ביה"ח אסותא, ת"א.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אימון, כושר גופני ותזונה
פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום