אוסטיאופתיה וטיפול בכאב

(0)
לדרג

אוסטיאופתיה, מקצוע מתחום הרפואה המשלימה, מטפלת בכאבי שלד ושרירים בטכניקת מגע, תוך התייחסות לגוף השלם. בפורום חדש ב-doctors תוכלו ללמוד יותר

מאת: דני שר

האוסטיאופתיה היא שיטת טיפול באמצעות טכניקות ידיים המטפלת בכאב ובעיות שלד, שרירים גידים ומפרקים, או בשפה הרפואית - בכאבים ובעיות ב-musculoskeletal system. נקודת המוצא של האוסטיאופתיה היא שלגוף האדם יש מנגנון ריפוי עצמי, אולם לעיתים הוא איננו מתפקד כראוי בעקבות שינויים מבניים בגוף המובילים לתפקוד לקוי ולכאב. השינויים המבניים יכולים להיגרם משגרת החיים עם הגיל, כתוצאה מעומס יתר פיזי, הריון, יציבה לא נכונה וכדומה, או כתוצאה מטראומה שמקורה בפציעה או מחלה.

האוסטיאופתיה מאבחנת את השינויים המבניים ובאמצעות טכניקות ידניות עדינות ובטוחות, מפעילה לחץ ישיר או עקיף להזזת רקמה מקשרת, שרירים, עצמות או מפרקים, ועל ידי כך משפרת את מחזור הדם ותגובת העצבים ומגרה את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף. הטיפול האוסטיאופתי מסייע בשיקום האיבר הפגוע ומקל על הכאב. הייחודיות של האוסטיאופתיה מתבטאת בטכניקות הידיים העדינות והבטוחות המתאימות לטיפול גם בנשים הסובלות ממחושים במהלך ההריון או כתוצאה מלידה ובתינוקות הסובלים ממתח בצוואר, ראש, כתף או בית החזה ובמיוחד בתינוקות שהיה צורך בהתערבות בלידתם, כדוגמת לידת ואקום.

שמונת עקרונות היסוד של האוסטיאופתיה:

הגוף הוא יחידה אחת
מבנה הגוף ותפקודו מושפעים זה מזה ופועלים באופן הדדי
לגוף מכניזם לוויסות עצמי
לגוף יש יכולת טבעית של הגנה וריפוי עצמי
כאשר המכניזם הטבעי של הגוף מופר, עלולים להיגרם כאב או מחלה
תנועתיות של נוזלי הגוף חיונית לבריאותו
למערכת העצבים תפקיד משמעותי בשליטה על נוזלי הגוף
תופעות גופניות אינן רק סימפטומים של מחלות, אלא לעיתים הן גם הגורמים להמשך המחלה או לאי החלמה ממנה.

האוסטיאופתיה שייכת לקבוצת המקצועות הפרא-רפואיים והטיפול האוסטיאופתי ניתן לאחר אבחון רפואי קונבנציונלי, הכולל תוצאות בדיקות רפואיות, צילום רנטגן,MRI וכדומה, לצד אבחון אישי של המטופל, הכולל ראיון ובדיקה ידנית שנועדה להעריך את תפקוד עמוד השדרה והגפיים. המטפלים באוסטיאופתיה עוברים הכשרה רחבה בתחומים שונים, כגון אנטומיה, פיזיולוגיה, ביוכימיה, פתולוגיה, ריאומטולוגיה, אורתופדיה, דימות (רנטגן), שיטות מחקר, ועוד, לצד הכשרה תיאורטית ומעשית רחבה של טכניקות טיפול ידניות. ההכשרה הרחבה של האוסטיאופת נועדה לבנות עבור המטופל תוכנית טיפול, או במקרים מסוימים להפנות את המטופל לרופא המתאים להמשך טיפול.

מתי כדאי ללכת לאוסטיאופת?

הטיפול האוסטיאופתי מתאים למגוון בעיות אורטופדיות, כדוגמת ראומטיזם (כאבי פרקים, שרירים והרקמות הרכות סביבם), כאבי צוואר, כתפיים, גב, ירכיים, קרסוליים, וברכיים, שנפגעו כתוצאה משינויים ניוונים, פציעה או מתח. במקרים מסוימים הטיפול האוסטיאופתי מתאים גם למבוגרים הסובלים מדלקות בחזה ובהקלה על מחושים באוסטיאופורוזיס.

היכן ניתן לקבל טיפול אוסטיאופתי?

מרפאות לאוסטיאופתיה ניתן למצוא בכל הארץ, מהצפון ועד הדרום, הן במוסדות הבריאות, בבית חולים ובקופות החולים במסגרת הרפואה המשלימה, והן במסגרת קליניקות פרטיות המתמחות באוסטיאופתיה. מקצוע האוסטיאופתיה נמצא כעת בהליך חקיקה בישראל על מנת למנוע טיפול על ידי מטפלים שלא הוכשרו כראוי או שרלטנים. לכן, עד שזה יקרה, חשוב לבדוק היטב את תעודת ההכשרה של המטפל ולוודא שהוא עבר הכשרה מתאימה. ניתן להתייעץ על כך עם מנהלי הפורום לאוסטיאופתיה.

קצת היסטוריה

האוסטיאופתיה פותחה על ידי הרופא האמריקאי ד"ר אנדרו טיילור סטיל ב-1874 בעקבות טרגדיה אישית - אובדן שלוש בנותיו מדלקת נגיפית בקרום המוח. הטרגדיה המשפחתית דחפה את ד"ר סטיל לפתח שיטה אלטרנטיבית לטיפול בחולים. סטיל פיתח את הרעיון של רפואה מונעת וטיפול בגוף השלם ולא רק במחלה עצמה. הוא גם הבין את החשיבות של ראיית האדם באשר הוא אדם, להכיר את משפחתו, לדעת מהו מצבו החברתי והכלכלי, התזונה שלו וכל הפרטים המרכיבים ותורמים לרווחתו של האדם.

סטיל קרא לפילוסופיה שלו בשם: אוסטיאופתיה מהמילה עצם באנגלית (osteon) שהיוותה מבחינתו נקודת מוצא לבחינת המצב הפתולוגי של המטופל. בשנת 1892 הוא פתח בית ספר לאוסטיאופתיה, שעד היום ידוע בשם: Kirksville College of Osteopathic Medicine. בארה"ב עד היום המטפלים האוסטיאופתים הם אך ורק רופאים המתמחים באוסטיאופתיה. באירופה ישנם לימודי תואר ראשון או לימודי דיפלומה המפוקחים על ידי משרדי הבריאות של המדינות. בישראל, כאמור, מקצוע האוסטיאופתיה, כמו מקצועות פרא-רפואיים רבים, נמצא בהליך חקיקה וכיום אין בישראל מוסדות לימוד מפוקחים על ידי משרד הבריאות שבהם לומדים אותו. לכן, מרבית האוסטיאופתים בישראל קיבלו את הכשרתם בחו"ל.

דני שר הוא יו"ר האגודה הישראלית לאוסטיאופתיה.

בואו לדבר על זה בפורום אוסטיאופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום