מה נשתנה הפסח הזה?

(0)
לדרג

רגע לפני שאתם מסיימים לנקות ומתחילים לאכול, מומחי המרכז הרפואי "הלל יפה" ריכזו עבורכם מספר עצות מועילות שמתאימות בדיוק לשבוע הקרוב ולערב החג

מאת: מערכת zap doctors

חג הפסח בפתח ועימו לפחות שלושה מאפיינים בסיסיים - מזג אוויר הפכפך, ניקיון נמרץ של הבית לקראת החג ואכילת מצות תוך שבירת הדיאטה. ההתמודדות עם שלושת אלו הפכה עם השנים למסורת של ממש.

מזג האוויר

הימים שלפני הפסח מתאפיינים בתופעה מוכרת לכולנו - סופות חול ואובך רב דווקא בזמן שהניקיונות לבית בעיצומם. לשני אלו - מזג האוויר האביך ופעולת הניקיון, ישנה השפעה על בריאותינו. "כ-15% מכלל האוכלוסייה סובלים מאלרגיה או קשיי נשימה, שמחמירים בתקופות שמזג האוויר הוא אביך", מסביר ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה של המרכז הרפואי הלל יפה, "מזג אוויר זה הוא תוצר של חלקיקי עפר, חול ואבק בצפיפות גבוהה הנישאים ברוח ומביאים עימם מעין סופות אבק וחול העלולות להישאר באוויר זמן רב עד לשטיפתן בגשם חזק או הגעתה של רוח חזקה. בתקופת שלפני הפסח, מסיבות שאינני יודע אותן, אנו עדים לימים בהם האובך הוא רב ומהווה מטרד רציני, הן לסובלים מבעיות נשימה, הן לאוכלוסיות רגישות והן למי שמנקה את הבית לקראת הפסח".

בימים אלו, מפרסם משרד הבריאות אזהרה לחולי ריאות, לב, קשישים, ילדים ונשים בהריון שלא לשהות זמן ארוך מחוץ לבית. הסיבה נעוצה בכך שאוכלוסיות אלו רגישות לאותו אבק וחול שעלול לחדור לקנה הנשימה והריאות ולגרום לקשיי נשימה קשים.

אבק מסוג אחר בדיוק באותה תקופה, מקורו דווקא בניקיון לפסח. ניקיון הפסח הוא לרוב מעין ניקיון שנתי גדול, שבו מקפידים יותר מהרגיל ומנקים במקומות שלא מגיעים אליהם בדרך כלל. לעניין זה תוצרים כגון חלקיקי אבק רבים שנישאים באוויר והיו טמונים ברהיטים שונים, אך גם תוצרים העלולים לגרום לתופעות אלרגיות שונות. לדוגמא: ניקוי "אגרסיבי" של שטיחים גורם לקרדית האבק. דבר זה גורר תופעות אלרגיות כגון קשיי נשימה, נזלת אלרגית, עיניים דומעות, כאבי ראש וצרידות בלתי מוסברת.

"בעוד שבמקרה של סופות האבק ומזג האוויר האביך אכן מומלץ שלא לשהות בחוץ זמן רב, לעסוק בפעילות מאומצת ולדאוג לאיטום טוב של הבית למניעת חלקיקי אבק וחול (במיוחד באשר לאוכלוסיות הסיכון), הרי שבמקרה של ביצוע עבודות הניקיון לפסח, יש להקפיד לנקות בצורה מתונה ולדאוג לאוורור מתאים שימנע פגיעה של אלרגנים שונים כגון קרדית האבק", אומר ד"ר אשקר. "בשני המקרים, כאשר ישנה הרעה במצב הנשימה או בהופעות אלרגיות אחרות, יש לפנות לרופא על מנת לקבל טיפול מתאים כגון אינהלציה או תרופות נוגדות אלרגיה".

ניקיון ושמירה על בריאות ילדינו

ניקיונות הפסח הם חלק בלתי נפרד מההכנות לפסח עליו עמלים חלקנו ימים רבים לפני ערב החג עצמו. במסגרת זו, חשוב לשים לב לעובדה שבחלק מהזמן הילדים נמצאים בחופשה, מסתובבים בבית (ולפעמים אפילו מסייעים) בעת ביצוע פעולות הניקיון ונחשפים לאפשרות של פגיעה מחומרי ניקיון (במגע עורי או בבליעה). "בהקשר זה", מדגישה ד"ר עדי קליין מנהלת מחלקת הילדים במרכז הרפואי הלל יפה, "יש להקפיד על הרחקת חומרי ניקיון מסוכנים מילדים על מנת שלא תהיה חשיפה לאלמנטים החומציים והמסוכנים שבם. רבים מהסבונים שבשימוש, אמנם אינם מהווים סיכון רב במידה והילד בלע כמות מסוימת שלהם, אך ישנם אחרים שבהם חומרים בעלי יכולת פגיעה גבוהה (חומרים קורסיביים) של ממש כגון מסירי השומנים למיניהם, אקונומיקה ועוד. גם אם הילד בלע כמות קטנה - הדבר דורש התערבות רפואית מיידית".

במקרה של בליעת חומר ניקוי מומלץ שלא לגרום לילד להקאה. אפשרות אחת היא לתת לילד לשתות חלב, שהוא אנטי חומצי, אם כי אין מדובר בטיפול "אופטימאלי". במידה שנוצרו נגעים בריריות הפה או מגע של חומרים בעיניים, ישנה אפשרות שחומר הניקוי יפגע בכל מערכת העיכול, ולכן חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי. גם היווצרות מצב של קשיי נשימה עקב חשיפה לחומרי ניקוי (מסירי אבנית למיניהם לדוגמא), יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי.

במקרים בהם חומר הניקוי נשפך על חלק גוף כזה או אחר, יש לשטוף את האזור במהירות במים רגילים על מנת להסיר שאריות. אם נוצרה כוויה או צריבה בעור, אזי יש אפשרות למרוח משחות מקומיות להרגעה (לא אלכוהול) כגון משחות ההרגעה השונות הניתנות לתינוקות או משחות המכילות סטרואידים במינון נמוך (ניתנות במרשם רופא בלבד). כמובן שחשובה דרגת הכוויה והתפתחותה. ישנם מצבים בהם כמות החומר יוצרת נזקים גדולים מידי ואז חייבים לפנות לקבלת סיוע רפואי מיידי.

מצות, עצירות וקלוריות בחג

בפסח, כמו בהרבה חגים אחרים, נושא האכילה הופך מרכזי. אנו מוצאים עצמנו עוברים מארוחה לארוחה ובאופן יחסי פעילים הרבה פחות. לכל אלו ישנן השלכות על מערכת העיכול שלנו. תופעות כגון נפיחות של הבטן (ריבוי גזים), הרגשת כבדות ועצירות אינן זרות למי שכבר עבר חג או שניים. "האוכל בפסח", מסביר פרופ' פיירמן, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה של הלל יפה, "מורכב חלקו מתחליפים למוצרי חמץ ולכן הוא פעמים רבות שמן יותר מהאוכל הרגיל שלנו. זה מצטרף לעובדה שהוא גם לרוב מגיע בכמות רבה יותר (ריבוי מנות בארוחת החג לדוגמא). אכילת היתר היא שמביאה לתוצרים שציינו לעיל. אנשים שסובלים ממחלות רקע שונות או רגישות יתר במערכת העיכול סובלים עוד יותר לאחר ארוחות מכבידות אלו. כמובן שההמלצה העיקרית היא שלא להגזים באכילה על מנת להימנע מתחושות אלו". לעניין זה, מזכיר פרופ' פיירמן את אכילת המצות המסורתית: "אנשים רבים מחכים לחג הפסח דווקא בגלל החיבה העזה לאכילת מצות. למרות שהדבר מעולם לא נבדק באופן מדעי, ללא ספק אנו יכולים להצביע כי יש קשר בין תופעת העצירות לאכילת המצות. הדבר טמון בעיקר בכמות שאנו אוכלים ולאו דווקא בהרכב התזונתי. לרוב, אנשים אינם מסתפקים במצה או שתיים, ואף נוטים לשלב את אכילתה עם ממרחים משמינים (חמאה ושוקולד) או לבשל אותה עם שומנים על מנת לרככה (מצה מטוגנת למשל). השילוב הזה הוא הבעייתי למערכת העיכול והוא היוצר את העצירות וכאבי הבטן. מומלץ להגביל את אכילת המצות, וכן לשלב אכילה של מאכלים המכילים סיבים כגון פירות וירקות ובכך להקל מעט על הבטן בזמן החג. המלצה נוספת לעניין זה היא להקפיד על שתייה מרובה של מים, שמסייעים אף הם לפעולת העיכול".

בהיבט התזונתי מוסיפה שרה שטרן קטיעי, מנהלת שירותי הדיאטה של המרכז הרפואי הלל יפה עוד מספר עצות חשובות: לפני שמתחילה ארוחת החג כדאי לשים לב להרכב הארוחה, שלרוב אינו משתנה משמעותית, גם אם לא אתם אלו שמארחים. אם נדע מה ההיצע הקיים, יקל הדבר בבחירה בין מאכל עליו לא נרצה לוותר, או לחילופין בבדיקת האפשרות להחלפת מטעמים מסוימים באחרים בעלי ערך קלורי פחות. בהקשר זה, אפשר בהחלט להגביל את כמות שתיית היין או להמיר אותה במיץ ענבים וכך לחסוך כ-250 קק"ל. את המצות הרגילות אפשר להמיר במצות קלות שחוסכות חצי מערכם הקלורי המקורי (80 קק"ל למצה במקום 160 קק"ל למצה). לגבי הקינוח, מציעה שטרן קטיעי לוותר על העוגה החגיגית ולשתות כוס תה צמחים עם שתי עוגיות בוטנים וכך לצמצם את כמות הקלוריות בכ-300 קלוריות. מאכלים נוספים מהם רצוי לנסות ולהימנע או להגביל את הצריכה בחג הפסח הם מאכלים המכילים אגוזים (600 קק"ל ל-100 גרם) או קמח מצה (100-150 קק"ל ליחידה).

חשוב שתבחרו לאכול רק מה שבאמת אוהבים ותוותרו על מה שברור שהוא עתיר קלוריות או אכלו ממנו במידה. בנוסף, נסו שלא להפסיק את הפעילות הגופנית שעסקתם בה עד כה, למרות שבחגים ובין ארוחה לארוחה, העניין בהחלט הופך לעניין מאתגר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים
פורום אלרגיה ואסתמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום