חידוש: כליה מתורם בעל דם שונה

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: גבר עם סוג דם A תרם כליה לבתו, שסוג דמה B. פרופ' איתן מור: "ההשתלה מהווה פריצת דרך באפשרות להרחבת מספר השתלות האיברים"

מאת: מערכת zap doctors

בביה"ח בילינסון ביצעו לראשונה בישראל השתלת כליה בחולה בעלת סוג דם שאינו תואם את סוג הדם של התורם. ההליך הייחודי עבר בהצלחה ומצבה של המושתלת טוב.

המושתלת, אורטל מחלב (19) מרמת השרון, סבלה ממחלה מולדת שגרמה לאי ספיקת כליות. היא עברה טיפולי דיאליזה מזה כשנה וחצי ואף נכנסה לרשימת הממתינים להשתלה. בשל מצוקת האיברים בישראל ולאור העובדה שלא נמצא תורם עם סוג דם מתאים, נאלצה אורטל להמתין זמן רב. סוג הדם של אורטל הוא B ולכן נזקקה לתורם עם סוג דם B או O.

בתקופה האחרונה מצבה של אורטל הדרדר, וכיוון שלא נמצאה תרומה מתאימה, הוחלט בבילינסון לבצע השתלה מתרומת כליה של אביה, שסוג דמו A. בהליך תרומת איברים רגיל, אדם אינו יכול לקבל איבר מתורם שסוג דמו אינו מתאים כיוון שגופו ידחה את האיבר.

"תוצאה טובה לטווח ארוך"

לשם ביצוע ההשתלה בנסיבות מורכבות אלה, תכנן צוות של מחלקת השתלות בבילינסון, בראשות מנהל המחלקה פרופ' איתן מור וד"ר אלכסנדר יוסים, רופא בכיר במחלקה, את השלבים השונים בהליך הייחודי. כחלק מההכנה של אורטל להשתלה, ביצע צוות בנק הדם בראשותו של ד"ר יעקב אורלין תהליך של פלזמפרזיס - הפרדת הנוגדנים מהדם של אורטל, במטרה לצמצם את הסיכוי לדחיית הכליה החדשה. כמו כן, קיבלה אורטל מוצרי דם ותרופות למניעת דחייה. לאחר ניתוח ההשתלה, שעבר בהצלחה, המשיכה אורטל לקבל טיפול נגד דחייה, תוך נטרול הנוגדנים בגופה. מצבה טוב והיא שוחררה היום לביתה.

"השתלה מסוג זה מהווה פריצת דרך בכך שהיא מאפשרת להרחיב באופן משמעותי את מספר השתלות האיברים בישראל", אומר פרופ' איתן מור. "הניסיון בעולם מלמד כי באמצעות הטיפול החדשני וניטור מתאים של רמת הנוגדנים בדם סביב תקופת ההשתלה, ניתן להשיג בהשתלה מסוג זה תוצאה טובה גם לטווח הארוך, בדומה להשתלה של שתל מתורם תואם בסוג הדם".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום