ניתוח קיסרי או לידת עכוז?

(0)
לדרג

איגוד הגינקולוגים יוזם מהלך לבחירה של היולדת בין לידת עכוז לניתוח קיסרי. פרופ' דניאל זיידמן: "יש פה דור שלם של רופאים ללא מיומנות בלידות עכוז"

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות מחקר שפורסם בשנת 2000 שקבע כי ניתוח קיסרי עדיף על לידת עכוז, בעשור האחרון הופסקו כמעט לחלוטין לידות העכוז, ורוב ההריונות עם עובר במצג עכוז מסתיימים בניתוח קיסרי. אולם, איגוד הגינקולוגים מנסה ליזום מהלך לצמצום הניתוחים הקיסרים, וזאת על-ידי החלטה על לידות טבעיות במקרים מסוימים של תינוק במנח עכוז.

"קשה למצוא רופא בעל ניסיון רב בלידות עכוז"

הרופאים נלהבים פחות מהיוזמה ומודעים לקשיים ליישומה: "מיומנות הרופאים בלידות עכוז ירדה מאד בעשור האחרון", אומר ד"ר ינון חזן, מומחה בגניקולוגיה, מילדות ואולטרסאונד. "קשה למצוא רופא בעל ניסיון רב בלידות עכוז". לדבריו, "אין שום ספק שבלידת עכוז רמת הסיכון גבוהה יותר לעובר מאשר בניתוח קיסרי מכיוון שזו לידה מסובכת; יש בה פקטורים שאין עליהם שליטה - ראש העובר גדול מישבנו של העובר ויכול להיות מצב שגופו של העובר יוצא אך הראש נשאר בפנים והוא נתקע. בניתוח קיסרי אין את הבעיות האלה. עם הבעיות הקיימות בניתוח קיסרי הרופאים יודעים להתמודד".

גם פרופ' דניאל זיידמן, אחראי יחידת המחקר באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שיבא, מציין כי בלידת עכוז יש חשש גדול יותר מניתוח קיסרי מכיוון שהראש - החלק הכי גדול בעובר עלול להישאר בתוך הרחם. "אין ויכוח שלידת עכוז דורשת מיומנות", הוא אומר. "שיעור הלידות הטבעיות במנח עכוז הוא נמוך מאד. יש פה דור שלם של רופאים ללא מיומנות בלידות עכוז וקשה מאד לסובב את הגלגל לאחור. פרופ' גלזרמן מבילינסון מנסה ליצור גרעין של רופאים מנוסים שיפתרו את הבעיה בכך שהם יהיו צוות כונן ובכל פעם יקראו להם כשתהיה לידת עכוז, ובנוסף הם יכשירו את הדור הצעיר. אולם המהלך ידרוש נכונות רבה מצד הרופאים הוותיקים".

עלייה בניתוחים הקיסריים

ד"ר חזן מוסיף: "כאשר העובר במצב עכוז, מפנים את היולדת לניתוח קיסרי אלקטיבי - ניתוח ידוע מראש בתנאים אידיאלים ובשעות הבוקר, ולכן הסיכון נמוך יותר מניתוח קיסרי דחוף כאשר מסתבכת לידת עכוז ואז כבר יש סיבוכים גדולים יותר.

"אם תתקבל החלטה על העדפה של לידות עכוז, עקומת הלמידה תהיה על חשבון היולדות". לגבי הסיכונים בניתוח קיסרי, ד"ר חזן אומר כי "כיום כ-20% מהלידות מתבצעות בניתוח קיסרים. אם הניתוחים היו כה מסוכנים היינו שומעים על סיפורים רבים של סיכונים, אולם רמת הסיבוכים נמוכה ומעטים המקרים החמורים שעלולים לגרום לאשה נזק לטווח ארוך. בנוסף, בניתוחים קיסרים יש יתרונות נוספים כמו שכיחות נמוכה יותר של פגיעות בצוואר הרחם והסוגרים בריחת שתן וצניחת רחם".

לדברי פרופ' זיידמן, "החברה הישראלית מצפה לאפס תקלות ושכל הריון יסתיים בלידה שמחה ותינוק בריא, לכן יש לחץ על הרופאים לצמצם ככל הניתן סיכונים, מה שהביא לעליה בניתוחים הקיסריים. כיום בבתי החולים הגדולים בארץ כ-25% מהלידות הן בניתוח קיסרי. וככל שהתרבו הניתוחים הקיסריים, כך גדלו גם הסיכונים. ניתוח קיסרי בלידה השנייה והשלישית הוא כבר יותר מסוכן. אולם רוב הנשים רוצות שיוציאו את התינוק מהר ובטוח, ובכך מגבירים את הלחץ על הרופאים ולא מצליחים להוריד את אחוז הניתוחים הקיסריים בארץ".

לגבי לידות עכוז, פרופ' זיידמן אומר כי ישנה בעיה אובייקטיבית של חוסר ניסיון בקרב הרופאים. "אם מטופלת שלי הייתה מתייעצת איתי, הייתי ממליץ לה על ניתוח קיסרי, אלא אם יש רופא מיומן מאד בלידת עכוז".

בואו לדבר על זה בפורום לידת עכוז.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום