אולטרה-סאונד מפרקי ירכיים לילודים

(0)
לדרג

ישנם תינוקות שנולדים עם חוסר התאמה בין עצמות מפרק הירך. ניתן לאבחן את הבעיה בבדיקת אולטרה-סאונד פשוטה מייד לאחר הלידה, ולהעניק טיפול יעיל

מאת: ד"ר גדי ביאליק

מפרק הירך הוא מבנה המקשר בין האגן לעצם הירך, או ליתר דיוק - בין המרחשת של עצם האגן (אצטבולום) לראש עצם הירך. זהו מפרק מסוג "כדור בתוך קערה", שבו יש מגע מדויק בין העצמות. בעוד שאצל מבוגרים המרכיב העיקרי של המפרק גרמי וקיים ציפוי בלבד של סחוס מעל לעצמות, אצל ילודים מפרק הירך מורכב רובו ככולו מסחוס של ראש הירך והאצטבולום. היחס בין המרכיב ה"סחוסי" ל"גרמי" משתנה במשך הגדילה לכיוון יצירת עצם על חשבון הסחוס.

העתקה התפתחותית של מפרק הירך, או בשמה הלועזי DDH) Developmental Dysplasia of the Hip), היא מצב שבו נוצר חוסר התאמה בין ראש עצם הירך הסחוסי והאצטבולום. חוסר התאמה זה עלול להפוך בהמשך לתת פריקה ואפילו לפריקה מלאה של ראש עצם הירך ולגרום לנכות תפקודית משמעותית. הנסיבתיות של מחלה זו אינה ידועה ברובה ונחשבת לשילוב של גורמים שונים. שכיחות המחלה נעה בין 1 ל-4 לכל 1,000 לידות. היא שכיחה יותר בקרב נקבות, וב-20% מהמקרים הבעיה דו-צדדית. גורמי הסיכון כוללים מין נקבה, ילוד ראשון, מיעוט מי שפיר, מצג עכוז וקיום הבעיה אצל קרובים מדרגה ראשונה. לעיתים "נלוות" בעיות נוספות צוואריות ובעיות בכפות הרגליים (רגל סוסנית).

בדיקה של מספר שניות

בדיקה גופנית של ילוד עם חשד ל-DDH תכלול בדיקה של הצוואר, עמוד השדרה, בדיקה נוירולוגית ובדיקת הגפיים התחתונות. סימנים לבעיה בבדיקה מקומית הם הגבלה בפיסוק והרגשת "קליק" בהוצאת ראש עצם הירך או הכנסתו למרחשת, אסימטריה בכפלי האגן ואי שוויון באורך הגפיים. סימנים אלו נחשבים כמרמזים בלבד לאבחנה של DDH ובאחוז גבוה אינם מגלים את קיומה, ולכן בדיקת הבחירה לאבחן DDH היא בדיקה עלקולגרפית (אולטרה-סאונד) המתבצעת ברוב העולם לפי שיטתו של ד"ר ר. גרף מאוסטריה. בדיקה זו מתבצעת מגיל 0 עד לגיל כשנה. יתרונה הברור הוא בהדגמה מדויקת של מרכיבי מפרק הירך בגיל הילוד. בדיקה זו נמשכת בידיים מיומנות מספר שניות בלבד, אינה פולשנית, אינה מזיקה לתינוק, אינה מפיצה קרינה, הוכחה כיעילה יותר מבדיקה גופנית בלבד, ונותנת תשובה מיידית על מצב מפרק הירך ובעקיפין גם על תפקודו.

הבדיקה מתבצעת במיטה ייעודית, כאשר הילוד שוכב נינוח על צידו, הרופא מצידו האחד וההורה מצידו האחר. בתום הבדיקה ניתן להורים צילום הבדיקה ודף עם פענוח והמלצות טיפוליות (אם ישנן כאלו). במספר מדינות באירופה בדיקה זו היא בדיקת חובה לכל ילוד וממומנת על ידי הממשלה.

מוטב מוקדם

למרות שהבדיקה בארץ כסקירה אינה בסל הבריאות, היא ניתנת לביצוע עד גיל שישה שבועות במסגרת קופות החולים. במרכז הרפואי שיבא קיים שירות ייחודי בארץ, המבוסס על ניסיון העבר ועל הספרות הרפואית, המאפשר לבצע את הבדיקה מיד עם שחרורו של הילוד, ללא הפניה מרופא הילדים, וחוסכת דאגה להורים. בדיקה שפוענחה כלא תקינה נותנת יסוד להמשך נכון של המעקב, דהיינו, אם מצב המפרק ישתפר, ניתן לחסוך טיפול עתידי מיותר. במידה שיחמיר המצב, אפשר עדיין להתחיל טיפול מוקדם, שהינו פשוט ויעיל. יש לציין שילודים בעלי מפרק תקין, המהווים את הרוב המכריע, אינם זקוקים למעקב או ברור נוסף בהמשך.

הטיפול ב-DDH תלוי בגיל האבחון. ככל שהבעיה מאובחנת מוקדם יותר, הטיפול קל יותר, קצר ויעיל יותר. בגיל 0 עד 6 חודשים הטיפול מתבצע לפי שיטת PAVLIK בעזרת רצועות שאותן לובש הילוד למשך 24 שעות ביממה, פרט לזמן הרחצה. ביקורת בעזרת אולטרה-סאונד מתבצעת כל שלושה-ארבעה שבועות עד לקבלת מפרק תקין. טיפולים נוספים בגיל מאוחר יותר כוללים שחזור המפרק בהרדמה וקיבוע בגבס בצורת מכנס, גבסים שונים, ובמצבים קשים יותר - ניתוחים לשחזור מבנה המפרק.

ד"ר גדי ביאליק הוא אורתופד ילדים, רופא בכיר בבית החולים לילדים על שם ספרא, המרכז הרפואי שיבא.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום