פוריות האישה: הקפאת ביציות

(0)
לדרג

הקפאת ביציות מאפשרת לשמר את פוריותן של נשים המעוניינות או נאלצות לדחות את ההריון והלידה לשלבים מאוחרים בחייהן. בריאות הילודים דומה לזו שבכלל האוכלוסייה

מאת: ד"ר אלי גבע

הקפאת ביציות היא תחום חשוב בין טיפולי הפוריות. היא מאפשרת לשמר פוריותן של נשים המעונינות לדחות את ההריון והלידה לשלבים מאוחרים יותר בחייהן. פרט לשימור הפוריות, להקפאת ביציות ערך רפואי רב במקרים שבהם לא ניתן להקפיא עוברים, בהיעדר זרע זמין להפריה, לפני טיפולים הפוגעים בשחלה (אצל חולות סרטן) ועבור נשים הזקוקות לתרומת ביצית.

ההתפתחות המשמעותית בהקפאת ביציות הומניות התרחשה באמצע שנות התשעים עם פיתוחה של שיטת ההזדגגות (ויטריפיקציה). בשל גודלה של הביצית, כ-200 מיקרון, היה צורך בפיתוח שיטת הקפאה אשר תמנע היווצרות גבישים תוך תאיים במהלך הקירור, אשר גורמים לפגיעה בתא הביצית.

שיטת הזיגוג מתבססת על קרור מהיר ביותר של הביצית בנוכחות תמיסה משמרת בריכוז גבוה. מטרת ההליך להקפיא את ביציות האישה לצורך שימור הפוריות, ובעתיד להפשירן ולהפרותן בתאי הזרע במעבדה, ולהחזיר את העוברים שנוצרו לחלל הרחם. ההליך מתבצע באמצעות הפריה חוץ-גופית, הכוללת את השלבים הבאים: השראת ביוץ ביתר, שאיבת ביציות והקפאתן, הפשרת הביציות והפרייתן במעבדה בזרע בן הזוג או תורם, והחזרת הביציות המופרות לרחם.

מגייסים ביציות

במחזור טבעי מבשיל על פי רוב זקיק בודד. השימוש בתרופות להשראת ביוץ ביתר מאפשר גיוס מספר רב של ביציות. האמצעים לניטור ומעקב אחרי התפתחות הביציות וצמיחתן בשחלות הם בדיקות דם הורמונליות ואולטרה-סאונד נרתיקי המבוצע כל יומיים עד שלושה. במועד המתאים, ימליץ הרופא למטופלת להזריק את הורמון ההריון. בהמשך תתבצע שאיבת הביציות ומיד לאחריה - הקפאתן.

שיעור ההישרדות של ביציות מופרות מופשרות גבוה יותר בהשוואה לביציות לא מופרות מופשרות. הקושי הטכנולוגי בפיתוח השיטה נבע ממספר גורמים: ראשית, הביצית היא תא גדול אשר ניזוק ביתר קלות בתהליך הדהידרציה (הוצאת הנוזלים). שנית, מעטפת הביצית הופכת שברירית יותר בהקפאה. לבסוף, הקפאה והפשרה עשויות לגרום להפרעה במנגון חלוקתה של הביצית, מה שעשוי לגרום לפגיעה בכרומוזומים, כישלון בתהליך ההפריה או כשלון התפתחותי.

בשל השינויים שהביצית המופשרת עוברת על פני המעטפת שלה, מקובל כיום לבצע את ההפריה על ידי הזרקת תא זרע לביצית. למחרת תיערך בדיקה האם התרחשה הפריה. החזרת הביציות המופרות תתבצע לאחר הכנה מתאימה של רירית הרחם.

עוד בנושא:

הקפאת ביציות: כל השאלות והתשובות

הקפאת ביציות: הורות מאוחרת

על מנת להוכיח את היעילות הרבה שבהקפאת ביציות, בוצע לראשונה מחקר רחב היקף, פרוספקטיבי ואקראי בין השנים 2008-2009 ביחידה להפריה חוץ גופית בוולנסיה, ספרד. במחקר זה הושוו תוצאות הטיפול ב-289 נשים אשר עברו טיפול תרומת ביצית מביציות טריות ו-295 לתוצאות הטיפול בנשים אשר עברו טיפול תרומת ביצית עם ביציות מופשרות.

תוצאות טיפול הפריה חוץ גופית בביציות טריות ומופשרות

מספר המטופלות: ביציות טריות - 289; ביציות מופשרות - 295
גיל המטופלות הממוצע (שנים): ביציות טריות - 41.6; ביציות מופשרות - 41.2
שיעור הישרדות הביציות הקפואות (%): 92.5
שיעור ההריונות למחזור טיפול (%): ביציות טריות - 49.8; ביציות מופשרות - 50.2

במחקר זה דווח על לידתם של 77 ילדים בריאים. המחקר מצטרף למספר פרסומים מהשנה האחרונה שבהם דווח על לידתם של למעלה מ-1,000 ילודים בריאים לאחר הפשרת ביציות מוקפאות לא מופרות. שיעור המומים המולדים באוכלוסיית ילדים זאת לא עלה על השיעור באוכלוסייה הכללית.

יישומה המוצלח של הקפאת הביציות מאפשר בהווה ובעתיד לשמר פוריותן של נשים המעונינות לדחות את ההריון והלידה לשלבים מאוחרים יותר בחייהן. כיום לא ניתן לבצע את ההליך בישראל בשל העובדה כי רק נשים הסובלות מאי פוריות יכולות לעבור טיפולי הפריה חוץ גופית. אי לכך, ניתן לבצע של הקפאת הביציות רק בחו"ל.

ד"ר אלי גבע הוא מומחה לפוריות והפריה חוץ-גופית וחלוץ הקפאת הביציות לשימור הפוריות.

בואו לדבר על זה בפורום הקפאת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום