האח הגדול: היום שאחרי

(0)
לדרג

איך ייראו חייהם של אלין, אלירז וסער אחרי היציאה מבית האח הגדול? הפסיכיאטר ד"ר ערד קודש ממליץ להם לעבור תהליך טיפולי ולחזור לשגרה בהקדם

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

הערב (ה') זה יקרה: אחרי 110 ימים בבית סגור, יוכרז המנצח של בית האח הגדול. החיים של חמשת הדיירים האחרונים שנותרו בבית - פותנה, אלירז, אלין, גואל וסער - ישתנו לחלוטין החל ממחר. שכן, מאנשים אנונימיים שאף אחד לא מזהה ברחוב, הם הפכו לדמויות מוכרות, אהובות יותר או פחות. החשיפה לאור הזרקורים, כך נראה, לא צפויה להיות קלה עבורם.

ניסוי מעבדה

"האח הגדול הוא ניסוי מעבדה", אומר ל-doctors ד"ר ערד קודש, פסיכיאטר מחוזי במכבי שירותי בריאות. "האנשים שנכנסו לשם היו מנותקים מהעולם ובשלב מסוים הם ניהלו אורח חיים מלא ולא בהכרח הבינו עד כמה הם היו חשופים. לכן היציאה מבית האח הגדול תהיה עבורם סוג של הלם".

ד"ר קודש מציין כי "בניגוד לתוכניות כמו 'כוכב נולד', שם המתמודדים מודעים לאורך התוכנית לחשיפה שהם מקבלים, ב'אח הגדול' חוקי המשחק שונים לגמרי".

המתמודדים יבינו כיצד הם נתפשו בעיני אנשים רק לאחר היציאה מהבית. חלקם יעברו תהליך של הכרה במצבם החדש. "ההתמודדות של האנשים תלויה מאוד בכוחות הבסיסיים שלהם", אומר ד"ר קודש. "ישנם מתמודדים שיכולים להרגיש ריקנות ודיכאון, אחרים יכולים למנף את המצב למקומות טובים גם אם הם הצטיירו באופן שלילי. לדוגמא, אריק אלפר, זוכה הישרדות, נתפש כדמות שלילית אך לאחר הגמר הוא ידע למנף את הפרסום למקומות חיוביים".

15 דקות של תהילה

בבית האח הגדול היו במהלך העונה, כמו גם בשלב הגמר, מתמודדים בגילאים שונים. למשתנה זה יש מסתבר משמעות גדולה. "גיל הוא פקטור", אומר ד"ר קודש. "מתמודדים מבוגרים היו פחות סוערים ויותר בשלים. הם ידעו מדוע החליטו להשתתף בתוכנית. לעומת זאת, אצל הצעירים התנודות במצב הרוח ובהתנהגות היו יותר קיצוניות". לדבריו, "עד גיל 18 חל תהליך של עיצוב אישיות ולכן יכול להיות שלאלין, מתמודדת בת 19, יהיה קשה יותר להתמודד עם הצלחה או כישלון".

ד"ר קודש ממליץ למתמודדים ששהו תקופה ארוכה בבית האח הגדול לעבור תהליך טיפולי. המלצה נוספת היא לחזור מהר לשגרת חיים ארוכת טווח. לדבריו, "חלק מהמתמודדים רוצים לקדם את הקריירה שלהם. הם חייבים להבין שזו תהילה קצרת מועד, לכן הם חייבים לפעול באופן מיידי. הם לא יכולים לצפות שהמעמד הטלוויזיוני שלהם יישאר לאורך זמן".

כצפוי, התפתחו בין המתמודדים קשרים חברתיים, בין אם אמיתיים, מזויפים או אינטרסנטיים. ד"ר קודש מציין כי "חלק מהקשרים שנוצרו היו ממשיים, וחלק אחר היה מבוסס על אלמנטים הישרדותיים. באופן טבעי חלק מהמתמודדים יהיו בקשר גם לאחר הגמר ואחרים יעדיפו להיפרד ולהמשיך הלאה".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית.

קרדיט תמונות: רונן אקרמן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום