עששת גורמת לאנמיה בילדים - מחקר חדש

(0)
לדרג

מחקר ישראלי שבחן את הקשר בין עששת קיצונית בקרב ילדים לרמת המוגלובין נמוכה קובע: עששת גורמת לחוסר ברזל ואנמיה אצל ילדים

מאת: מערכת zap doctors

כ-60 ילדים ובני נוער בגילאי 3-18 ללא הבדלים בתזונה הבסיסית, השתתפו במחקר חדש שבדק את הקשר בין מקרים של עששת קיצונית בקרב ילדים לרמת המוגלובין נמוכה שנמצאה בדם. כל המשתתפים במחקר הינם תושבי חיפה והצפון, שהגיעו למרכז הרפואי "בני ציון" לטיפול שיניים בהרדמה מלאה.

"במדדים שנלקחו מהילדים לפני הניתוחים, התגלה כי כולם סבלו מעששת וסובלים גם מחוסר ברזל ברמה מדאיגה", אומר ד"ר מוסטפא סמרי, מנהל היחידה להרדמת ילדים במרכז הרפואי 'בני ציון'. "רצינו לבדוק האם יש קשר בין שני הגורמים ולכן, לאחר ששיני הילדים החלימו מהעששת ומהטיפול שעברו, בדקנו שוב את מדדי הברזל והאנמיה של אותם ילדים. לשמחתי, גילינו כי אכן הייתה עלייה משמעותית במדדים אלה".

תזונה לקויה, חוסר בברזל ועששת

הבנת הקשר בין שיניים הנגועות בעששת לבין חוסר ברזל בדם חשובה ביותר להצלחתו של הטיפול הרפואי נגד האנמיה, לכן סביר להניח, כי ילד שמתגלה אצלו חוסר ברזל ומקבל מרופא הילדים טיפול תרופתי אשר לא יועיל לו, אך טיפול רפואי כנגד האנמיה בצירוף טיפול מקיף בעששת יפתרו בקלות את הבעיה.

לדברי ד"ר סמרי, "ניתן להסביר את הקשר בין שני הגורמים בכמה דרכים: ראשית, ילדים שהגיעו לרמת עששת כל כך חמורה לא אכלו כנראה דברים מזינים לאורך זמן ולכן נוצר חוסר ברזל. שנית ילדים הסובלים מעששת כה חמורה לא יכולים כנראה ללעוס את המזון כראוי מפאת כאבי השיניים החזקים, וידוע כי אוכל שאינו לעוס היטב אינו מתעכל כראוי. בנוסף, הזיהומים החוזרים ונשנים בשיניים גורמים לחוסר ספיגת ברזל במעיים".

ד"ר סמרי, מדגיש עוד כי במחקר נבדקה גם קבוצת ביקורת שלא הגיעה לטיפול בעששת אלא למגוון טיפולים אחרים, ואצל קבוצה זו לא היה שום שינוי במדדי הברזל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום