טיפול אלטרנטיבי בהיפראקטיביות

(5)
לדרג

טיפול בהפרעות קשב אצל ילדים לא חייב לכלול תרופות. הרפואה המשלימה מציעה שיטות טבעיות שיעזרו לילד להשתמש ביכולות המצויות בו כדי להירגע ולהתרכז

מאת: מאת ד"ר מוטי לוי

בעולם הרפואה קיים ויכוח מתמיד בעד ונגד טיפול תרופתי. גם בנוגע להפרעות קשב והתנהגות, יש הטוענים כי קיימת אבחנת יתר, וכי מצמידים תג של "ילד היפראקטיבי" גם לילדים שאינם עונים בדיוק על הקריטריונים המקובלים לאבחנה. בעבר הייתה מקובלת הסברה כי נזק מוחי מינימלי גורם לבעיה זו, אולם בהמשך, כשסברה זו נשללה, נקבע המונח ADD המתייחס לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (Attention Deficit Disorder). ילדים שבנוסף לכך סובלים גם מהיפראקטיביות מאובחנים עם ADHD, כלומר Attention Deficit with Hyperactivity Disorder. בעוד שבארה"ב 6 מיליון ילדי ADD/ADHD מטופלים תרופתית, מציגה הרפואה המשלימה נקודת מבט שונה על הילד ההיפראקטיבי.

טיפול בביופידבק

במישור ההתנהגותי, אחד מכלי הטיפול היעילים ביותר הוא הביופידבק. זוהי שיטה המבוססת על העיקרון של תרגום המצב הגופני לתמונה או לקול בעזרת חיישנים המודדים את חום הגוף, לחות העור, קצב הנשימות ומדדים נוספים, המוזנים למערכת ממוחשבת. המערכת מעבדת את הנתונים ומציגה אותם על מסך בליווי קול. המטופלים מפתחים שליטה בתכונות שונות תוך קבלת משוב מיידי על הצלחתם בתהליך. קיימות תוכניות טיפול מיוחדות לילדים, שבהן התמונות המוצגות על המסך מתאימות לגיל הילד. ילד היפראקטיבי עם קשיים בריכוז ילמד לשפר את יכולותיו ולהירגע תוך כדי משחק מחשב, שבמהלכו עליו לבצע פעולה כלשהי, שיצליח בה רק כאשר יגיע לדרגת הרגיעה והריכוז המתאימה. במהלך הטיפולים היכולת משתפרת באופן משמעותי עד לקבלת תוצאה מיטבית.

ממחקר שפורסם לאחרונה עולה כי ילדים, אשר טופלו בביופידבק במקביל לטיפול תרופתי והפסיקו ליטול תרופות, הצליחו לשמר לאורך זמן את ההישגים שאליהם הגיעו, לעומת ילדים שקיבלו טיפול תרופתי בלבד.

שינוי תזונתי

מישור טיפולי נוסף הוא המישור התזונתי. על פי אסכולות שונות ברפואה המשלימה, לתזונה ולתוספי מזון יש ערך רב בהקלה על מצבי הפרעה של קשב וריכוז. מחקרים שנעשו בילדים ובני נוער העלו, כי תזונה עשירה בסוכר מעודדת היפראקטיביות ואף אלימות. על כן, ההמלצה החשובה ביותר בטיפול בילדים היפראקטיביים היא הפסקה או צמצום משמעותי של צריכת מזונות המכילים סוכר תעשייתי, כמו עוגות, ממתקים, דגני בוקר, משקאות ממותקים ועוד.

על פי הרפואה האנתרופוסופית, צריכת ירקות שורש מעודדת את התפקוד התקין של המוח ומערכת העצבים. ירקות שורש עשירים במינרלים, כמו אבץ, מגנזיום ויסודות קורט, הנחוצים לפעילות האינטלקטואלית של הילד. השפעה רבה יש לתוספי מזון כגון מגנזיום וחומצות אמינו. בקרב ילדי ADD/ADHD קיימת ירידה מסוימת ברמת חומצות האמינו, שהן חומרי הגלם ליצירת נוירוטרנסמיטרים, המשמשים להעברת מסרים במערכת העצבים ובמוח. אצל ילדים אלו נמצא אף חסר יחסי במגנזיום, המינרל העיקרי המנוצל במצבי סטרס. גם לחומצות שומן מסוג אומגה 3 ישנו תפקיד חשוב בשיפור הריכוז ויכולת הלמידה.

הומאופתיה לאיזון הגוף והנפש

דרך נוספת להתמודדות עם הפרעות הריכוז והקשב היא הומאופתיה. הטיפול בהומאופתיה מתחיל בתשאול מדוקדק של הילד וההורים לגבי מחלות, הרגלים, תכונות אופי והתנהגות, וממשיך בהתאמת תרופה אישית, אשר תגרום לאיזון הרמוני יותר בין גוף ונפש.

קיימות מספר תרופות הומאופתיות, אשר כל אחת מהן פועלת באספקטים שונים:

Anacardium לטיפול בילדים עם נטייה לעצבנות והתנהגות אלימה, הנוטים להשתמש בשפה גסה ולהיעלב בקלות. אצל ילד כזה אופייני מאוד המעבר מהתנהגות טובה להתנהגות עצבנית לסירוגין.

Lachesis לטיפול בילדים שהתנהגותם מתאפיינת בפטפטנות בלתי פוסקת. אלה ילדים רגישים במיוחד, עם נטייה לקנאה לאחים ולחברים ונטייה לכעוס בקלות.

Natrum Muriaticum מתאים לילדים בעלי תיאבון בריא לרוב, שלמרות אכילה מרובה אינם מעלים במשקל. ילדים אלה אוהבים מאוד מזון מלוח, והם בעלי נטייה לבכות בקלות ולכעוס.

Argentum Nitricum לטיפול בילדים חסרי סבלנות, שאוהבים מאוד מזון מתוק וסובלים מנטייה מסוימת לחרדה ומרגישות במערכת העיכול.

Chamomilla צמח הבבונג מתאים לטיפול בילדים חסרי סבלנות ועקשנים, הנוטים לבכות ולצרוח עד להשגת מבוקשם.

Nux Vomica מתאים לטיפול בילדים חסרי סבלנות, בעלי "פתיל קצר", הסובלים מנטייה לעייפות בבוקר.
פרחי באך, רפלקסולוגיה וכן צמחי מרפא סיניים ומערביים יכולים אף הם לסייע רבות.

הרגעת החושים

אחת הבעיות הקשות, שאיתה צריכים להתמודד ילדים בשנות חייהם הראשונות, היא גירוי יתר של החושים הנגרם על ידי חשיפה לטלוויזיה, מחשב, טלפונים סלולריים, מקומות רועשים, מוזיקה חזקה ועוד. כל אלו גורמים לעוררות יתר, אשר על פי מחקרים שונים יכול להוות סיבה להגברת התנהגות היפראקטיבית. מומלץ ביותר לצמצם למינימום חשיפה זו בקרב ילדים עד גיל שבע.

שילוב של מספר תחומי טיפול ברפואה משלימה יכול לשפר משמעותית את מצבם של ילדים רבים, ואף להוות תחליף מוצלח לטיפול תרופתי - כל זאת כאשר התאמת הטיפול נעשית באופן אישי בהתאם לאופיו של הילד.

ד"ר מוטי לוי הוא רופא ראשי במרפאות כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קשב ריכוז ויכולות למידה
פורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום