אלכוהול בפורים: שותים בחוכמה

(2)
לדרג

מנהגי פורים מעודדים אותנו לשתות אלכוהול ולהשתכר. אך לפני שאתם לוגמים עוד כוסית, צריך לזכור שכמות קטנה מועילה, אבל כוס אחת יותר מדי מסוכנת לבריאות ובעיקר מסוכנת על הכביש

מאת: ד"ר יעקב פוגלמן

עדלאידע היא תהלוכה היתולית הנערכת בחג הפורים או בשושן פורים. מקור המנהג ממסכת מגילה, שבה נאמר: "חייב אדם להתבסם בפורים עד שלא ידע (להבחין) בין ארור המן לברוך מרדכי". עריכת העדלאידע היא מסורת שנוצרה בראשית ימי תל אביב. מהות השם בעייתית - הכוונה בו היא הגעה לשכרות עד לטשטוש מוחלט. חשוב לזכור שאלכוהול עלול להזיק אם צורכים ממנו יותר מדי.

שתייה מרובה ידועה כמסוכנת, על כן למבוגרים הנוהגים לצרוך אלכוהול ההמלצה היא עד מנה אחת ביום לנשים ולגברים. מנה מוגדרת כ-120 מ"ל יין, 330 מ"ל בירה, 60 מ"ל ויסקי, וודקה או ברנדי, ומבחינה קלורית היא נעה בין 80 ל-140 קלוריות. כששותים אלכוהול "על קיבה ריקה" הוא, כמובן, נספג במהירות אל הדם ומשפיע על המוח בתוך דקות. בניגוד למאכלים אחרים (חלבונים, פחמימות, שומנים), שרובם המכריע נספג אל הדם רק כשהם מגיעים אל המעיים, חלק גדול יחסית מהאלכוהול נספג כבר בקיבה, עוד לפני שהגיע אל המעיים. לכן השפעת האלכוהול מהירה וחזקה יותר כשהוא נצרך כשהקיבה ריקה.


 אפילו משקה אחד ישפיע על ביצועי הנהיגה שלכם. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות ומהם החסרונות בצריכת אלכוהול?

יש הרבה הערכות ביחס לשילוב בין קפאין ואלכוהול. מחקר אמריקני מצא, כי ערבוב קפה עם משקה אלכוהולי גורם למשתמש לצרוך יותר אלכוהול והופך אותו לפגיע יותר לתאונות. יש גם יתרונות בשתיית אלכוהול: שתייה מתונה של אלכוהול הוכחה מדעית כמגינה מפני מחלות לב וכלי דם. לפי רוב המחקרים, כמות של עד 40-30 גרם אלכוהול ביום מועילה לבריאות הלב ומפחיתה את הסיכון למחלות, ואילו מעבר לכך הנזק עולה על היתרון.

היתרונות - הפחתת הסיכון למחלות לב, הפחתת טרשת עורקים, הפחתת הסיכון לשבץ, ירידה בהתפתחות אבני מרה, שיפור במצב הרוח.

הנזקים - סרטן מסוגים שונים, דלקות כבד כרוניות, עלייה בלחץ הדם, הפלות, פציעות כתוצאה מתאונות, התקפי לב, שבץ ודיכאון.

אפשר להכליל ולומר שהפגיעה מאלכוהול היא לא פגיעה ממשהו רע, אלא משימוש לרעה במשהו טוב.

אם שותים, לא נוהגים!

מה יקרה לנהגים מבינינו לאחר שתית אלכוהול? התוצאות יהיו זמן תגובה ארוך מהרגיל, מרחק עצירה גדול יותר, הערכה לקויה של מהירות ומרחק, צמצום שדה הראייה, תחושת ביטחון מופרזת הגורמת ללקיחת סיכונים מיותרים. זו רק רשימה חלקית. מחקרים מוכיחים כי נהג ששתה אלכוהול, ואפילו בכמות המותרת על פי החוק, סיכוייו להיות מעורב בתאונה גבוהים ב-40% לעומת נהג שלא שתה. החוק בישראל אוסר נהיגה כאשר ריכוז האלכוהול הדם עול על 50 מ"ג, כמות של 2-1 כוסות משקה. עם זאת, האלכוהול משפיע באופן שונה על כל אדם, כך שרמת האלכוהול מושפעת גם מהגורמים הבאים: מין, גיל, משקל ואיכות חילוף החומרים בגוף, רמת הלחץ הנפשי, כמות האוכל שאוכלים לפני השתייה או במהלכה, כמות האלכוהול וסוגו.

אין אפשרות להיפטר מאלכוהול מהר - מקלחת, כוס קפה או כל דרך אחרת לא יעזרו להתפכח. רק זמן יעזור. אם שתיתם, יש סיכוי גבוה שגם בבוקר שאחרי רמת האלכוהול בדמכם תהיה גבוהה מן המותר ועדיין לא תהיו כשירים לנהיגה. אם תחליטו לנהוג תחת השפעת אלכוהול, אתם עלולים להיפגע: 20%-15% מהנהגים שנהרגו בתאונות דרכים היו תחת השפעת אלכוהול. אתם עלולים להיתפס: משטרת ישראל מתכננת לבצע בשנים הקרובות מאות אלפי בדיקות אלכוהול אקראיות לנהגים. אתם עלולים להפסיד את המכונית: אם נתפסתם עם כמות אלכוהול בדם גבוהה מהמותר, רישיונכם ייפסל מנהלית ורכבכם יושבת. אתם עלולים להפסיד את רישיון הנהיגה שלכם: אם תורשעו בבית משפט בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, רישיונכם יישלל לשנתיים לפחות. האפשרות הבטוחה היחידה היא לא לשתות אם אתם מתכוונים לנהוג.

אם שותים, לא נוהגים. צילום: שאטרסטוק

לסיום: תירוצים תירוצים

יש שלל תירוצים שאתה יכולים לספר לעצמכם, אבל האמת היא שאלכוהול ונהיגה לא הולכים ביחד:

"שתיתי, אבל זה היה בזמן ארוחת הצהריים" - גם מעט שתייה בזמן הצהריים עלולה לגרום לכם להיות ישנוניים ובלתי כשירים לנהיגה.

"אני מסוגל לנהוג" - כל כמות של אלכוהול תשפיע על שיקול הדעת ועל התפיסה.

"שתיתי רק שני משקאות" - אפילו משקה אחד ישפיע על ביצועי הנהיגה.

"אבל אכלתי" - במקרה זה ספיגת האלכוהול בדם פשוט תיקח זמן רב יותר, אבל הנהיגה עדיין תושפע מכך.

"אני יודע לשתות" - אתם אולי חושבים שאתם יודע לשתות, אבל תתקשו להעריך מרחק ומהירות, תגובותיכם יהיו איטיות יותר, כך שייקח לכם זמן ארוך יותר לעצור.

"אני נוסע רק רחוב אחד" - חלק גדול מהתאונות הנגרמות בהשפעת אלכוהול מתרחש במרחק של כ-5 ק"מ מתחילת הנהיגה.



ד"ר יעקב פוגלמן הוא הרופא המרחבי של מרחב חיפה בקופת חולים לאומית, רופא משפחה מומחה, ומנהל מרפאת סוכרת חיפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום