סדנת סבאות לטיפול בפגים

(0)
לדרג

חדש במרכז הרפואי הלל יפה: מפגשי הדרכה מיוחדים ל"סבאות" ביחידת הפגים, להענקת כלים לטיפול בנכדים הטריים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

יחידת הפגים של המרכז הרפואי הלל יפה נוהגת לקיים הדרכות מפורטות להורים הטריים, מה שנקרא סדנאות "הורות", כבר משחר הקמתה לפני כ-30 שנה. הדרכות אלו, מאפשרות להורים הטריים קבלת כלים ראשוניים לטיפול ברך הנולד, במיוחד לאור היותו פג, כולל הדרכה מעשית וליווי נפשי ותמיכתי.

"במהלך השנים", מסביר ד"ר שמואל יורמן, מנהל מחלקת יילודים ופגים, "הבחנו במעורבות הולכת וגוברת של הסבים והסבתות בטיפול בפג, בין אם בשלב שהוא עדיין מאושפז בפגיה ובין לאחריה. במקביל, החלו לצוץ שאלות ותהיות מצידם לגבי אופן שיתופם בחיי הרך הנולד. מצאנו שבהדרכות שקיימנו להורים, גם הסבים והסבתות ביקשו להיות נוכחים וחשבנו שאולי הגיע הזמן להקדיש גם להם מחשבה וזמן מיוחד".

היוזמה הייחודית קרמה עור וגידים ויצאה לפועל כבר השנה, כאשר מפגש ראשון הוקדש ל"סבאות" של תאומים ופגים. המפגש הזה כמו הבאים אחריו מתנהל בהדרכתו של צוות רב מקצועי מהפגייה הכולל את מנהל הפגיה, האחות האחראית בפגייה, העובדת הסוציאלית והפיזיותרפיסטית.

עידוד המעורבות

ענת נווה, העובדת הסוציאלית המלווה את המפגשים: "השהות הארוכה יחסית של תינוק בפגייה יוצרת בהכרח גם היכרות מעמיקה יותר של הצוות המטפל לא רק עם ההורים, אלא גם עם המשפחה המורחבת. אנחנו משתדלים תמיד לעודד מעורבות של הסבתות והסבים ורואים בה דבר חשוב ונכון להתפתחות התינוק. העניין רק מתחזק לאור העובדה, שכיום זוגות רבים נעזרים בהוריהם לטיפול שוטף בתינוק, כל שכן אם מדובר בפג או בתאומים, הדורשים התנהלות מורכבת יותר מהרגיל. מכאן למעשה נבנה הרעיון של קיום סדנת הסבאות".

ניסיון החיים והתובנות של מי שכבר גידל ילדים בעבר מתווספים להיותם של הסבים והסבתות משוחררים לכאורה מאחריות ישירה לנכדם ואינם מהווים תחליף להורות. מכאן, שהתרומה של הסבא והסבתא לחיי הילד מגיעה בעצם ממקום פנוי ורגוע יותר, דבר התורם ניכרות להתפתחותו הנפשית והרגשית של הילד. מפגש הסבאות מאגד בתוכו שאלות ודילמות לגבי מהות הסבאות- האם היא זכות או חובה, המעמד החוקי של הסבא/סבתא, מהי סבאות טובה ועוד. הצוות שמעביר את המפגשים, שחלקו כבר מטופל בנכדים משל עצמו, מעניק גם מניסיונו האישי וגם מניסיונו המקצועי בהיבטים אלו.

"התגובות מהמפגש הראשון", מספר סגל הפגייה, "היו נלהבות ביותר. גם כי האווירה של המפגש הייתה נעימה ומחויכת וגם כי המשתתפים הרגישו שיצאו עם כלים שיסייעו להם בעתיד בטיפול בנכדם הטרי". מפגשים נוספים מתארגנים בימים אלו ממש. למעוניינים להשתתף במפגשים אלו בעת שנכדם מאושפז בפגיית המרכז הרפואי הלל יפה מוזמנים לפנות לצוות המקצועי המטפל.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום