עישון אימהי משפיע על מוח העובר

(0)
לדרג

מחקר מוכיח כי עישון בזמן הריון משפיע על נפח מוחו של העובר: חשיפה טרום לידתית לעישון גורמת לאיבוד נפח באונות הפרונטליות והצרבלום בעובר המתפתח

מאת: מערכת zap doctors

עישון אימהי בזמן הריון ידוע כבעל השפעה מזיקה על מערכות רבות בעובר המתפתח. עד כה הוכח קשר ישיר בין עישון ללידה מוקדמת, IUGR ומגוון מחלות ריאתיות. ניקוטין הוכח במודלים של חיות מעבדה כרעלן המפריע להתפתחות סינפסות ואקסונים. אכן, ידוע כיום כי עישון אימהי מגביר סיכון להופעת מחלות נוירו-התנהגותיות דוגמת ADHD.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Journal of Pediatrics היתה לבחון האם יש קשר בין עישון אימהי בזמן הריון לבין נפחו של מוח התינוק והיקף ראשו.

שיטות

במחקר פרוספקטיבי עקבו החוקרים מפינלנד אחרי כל התינוקות שנולדו טרם שבוע 32 בין השנים 2001-2006 במרכז רפואי אוניברסיטאי גדול. היקף הראש נמדד בלידה, בהגיעם למועד, ובגיל שנתיים. בנוסף בוצעה הדמיית על-קול (US) לכל היילודים בגיל 3-5 ימים, 7-10 ימים ובגיל חודש. MRI מוח בוצע לכולם בהגיעם למועד. נאספו נתונים דמוגרפיים על הורי התינוקות ונאספו נתונים על צריכת סיגריות, אלכוהול וסמים אצל האם בזמן ההריון.

תוצאות

232 יילודים השלימו את בדיקות ההדמיה ואיסוף הנתונים. 42 אמהות (18.1%) דיווחו על עישון בזמן ההריון (עם חציון של 10 סיגריות ליום). נפח האונות הפרונטליות והצרבלום בפגים שנולדו לאימהות מעשנות היה קטן באופן מובהק מאשר במוחם של ילודים שנולדו לאימהות שנמנעו מעישון.

ההבדל היה משמעותי סטטיסטית גם אחרי התחשבות בנתונים כגון שימוש באלכוהול וסמים. לא היה הבדל בין היקף ראשם של ילודים לאמהות מעשנות לאלו של אמהות שלא עישנו. לא היה קשר בין מספר הסיגריות לבין הירידה בנפח האונות המוחיות.

מסקנה

חשיפה טרום לידתית לעישון גורמת לאיבוד נפח באונות הפרונטליות והצרבלום בעובר המתפתח.

דיון

מחקרים חדשים קושרים בין הופעת ADHD בילדים לבין נפח נמוך של האונות הפרונטליות. ידוע מזה שנים כי עוברים הנחשפים לעישון מפתחים ADHD בשכיחות גבוהה יותר מאשר כלל האוכלוסיה. המחקר הנוכחי מקשר בין העובדות ומהווה ציון דרך חשוב בגילוי המנגנון הטוקסי של ניקוטין, כאשר הוא מוכיח את הקשר הסטרוקטוראלי בין עישון אימהי לאיבוד נפח מוחי. ארגון הבריאות האמריקאי מעריך כי כ-20% מהנשים בהריון מעשנות. הנתונים האלה לא השתנו במהלך העשור האחרון, וסביר כי גם בישראל המספרים דומים. העבודה הנוכחית מחייבת אותנו להגביר את מאמצי ההסברה בקרב מטופלינו בנוגע לנזקי העישון. אין ספק כי מידע קונקרטי על נזק מוחי פוטנציאלי יכול להגביר את ההיענות למאמצים אלו.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.
לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום