תרופות לסוכרת: סיכון ותועלת

(0)
לדרג

מחקר מצביע על עלייה בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בקרב חולי סוכרת המשתמשים בחלק מהתרופות הפומיות לטיפול בהורדת רמות הסוכר בדם. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר ארצי בדנמרק עולה כי הסיכון לתמותה על רקע אירוע של התקף לב או שבץ מוחי בעקבות טיפול פומי (דרך הפה) בתרופות ממשפחת הסולפוניל-אוריאה: Glimepride, Glibenclamide Glipizide ו-Tolbutamide, הינו גבוה משמעותית ביחס ל-Metformin (גלוקופג'), Repaglinide (נובונורם) ,Acarbose (פרנדאז) ו-Gliclazide.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסיכון והתועלת של תרופות פומיות שונות להורדת רמות סוכר בדם אינם מובנים במלואם. במסגרת המחקר הארצי ביקשו החוקרים להעריך את הסיכון לתמותה על רקע אירוע של התקף לב או שבץ מוחי, בהתאם לתרופות השונות שניתנו כטיפול יחידי להורדת רמות הסוכר בדם.

מדגם המחקר כלל את כל תושבי דנמרק המטופלים בסוכרת, בגילאי 20 ומעלה ב-1 בינואר, 1997, ללא התקפי לב בעבר, שהחלו בטיפול מונותרפי בתרופות פומיות להורדת רמות סוכר בדם, בין השנים 1997-2006. כל המשתתפים נותרו במעקב למשך עד תשע שנים.

החוקרים העריכו את הסיכון לתמותה מהתקף לב או שבץ לאחר ניתוח סטטיסטי, תוך תקנון לגיל, מין, מחלות רקע, מצב סוציו-אקונומי ותרופות נוספות להפחתת הסיכון הקרדיווסקולארי. מאחר ומטפורמין נחשבת מבחינת תחלואה קרדיווסקולארית, לתרופה הבטוחה ביותר להורדת רמות הסוכר בדם, היא נבחרה כקבוצת הייחוס.

פרופיל קרדיווסקולארי משתנה

סה"כ נכללו 100,206 משתתפים ללא אוטם לבבי קודם, שהחלו בתרופות פומיות שונות להורדת רמות סוכר בדם. שיעורי התמותה על רקע התקף לב או שבץ במהלך תקופת המחקר עמדו על 8.8% (9,808 חולים). החוקרים זיהו סיכון מוגבר (עלייה של מעל 20% בסיכון) לתמותה על רקע התקף לב או שבץ בעקבות טיפול ב-Glimepride ,Glibenclamide Glipizide ו-Tolbutamide, בהשוואה למטפורמין. הסיכון היה זהה בעקבות טיפול ב-Metformin ,Gliclazide ,Repaglinide ו-Acarbose.

מהתוצאות עולה כי הפרופיל הקרדיווסקולארי שונה בין התרופות הפומיות השונות להורדת רמות הסוכר בדם, כאשר ל-Gliclazide, Repaglinide ו-Acarbose פרופיל בטיחות דומה לזה של Metformin, זאת לעומת סיכון מוגבר בעקבות טיפול בתרופות אחרות ממשפחת הסולפוניל-אוריאה (Glimepiride, Glibenclamide, Glipizide).

מתוך הכנס השנתי ה-69 של ADA.

המאמר בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום