סרטן: כמה מקרים ניתן למנוע?

(0)
לדרג

ארגון הסרטן הבינלאומי: כ-6% ממקרי הסרטן במדינות מפותחות ו-20%-26% ממקרי הסרטן במדינות מתפתחות, נגרמים כתוצאה מזיהומים וחיידקים שאת חלקם ניתן למנוע

מאת: מערכת zap doctors

כ-12 מליון בני אדם ברחבי העולם ו-27 אלף בישראל, מאובחנים בסרטן מדי שנה. 7.6 מליון בני אדם בעולם נפטרים מהמחלה, מתוכם כ-9,500 בישראל. מהמידע המחקרי הקיים כיום, ניתן למנוע למעלה מ-40% ממקרי הסרטן. זאת באמצעות הקניית אורח חיים בריא: ביצוע פעילות גופנית סדירה, הקניית הרגלי אכילה בריאים, הימנעות ממוצרי טבק, ירידה בצריכת אלכוהול והפחתת החשיפה לשמש.

פערים בין מדינות

כ-20% ממקרי הסרטן בעולם מיוחסים לזיהום ויראלי או בקטריאלי, אם כגורם ישיר או כגורם המגביר סיכון, כך עולה מדו"ח שמפרסם ארגון הסרטן הבינלאומי לרגל יום הסרטן שחל היום (ה').

על פי נתוני הארגון, קיים פער מובהק בנושא זה בין מדינות בעלות הכנסה נמוכה (26%) לבין מדינות בעלות הכנסה גבוהה (6%) בשיעורי ההיארעות של סרטן הקשור לזיהומים. כמו כן, ניכר גם הבדל בנגישות לתוכניות מניעה, טיפול ושירותי בריאות. לדוגמא, 80% ממקרי מוות מסרטן צוואר הרחם ברחבי העולם מתרחשים בארצות מתפתחות, ואף במקומות שבהם זמינה טכנולוגיה במחיר סביר. עדיין קיימים מכשולים עצומים עקב המגבלות במודעות למחלות ובתשתיות בריאות הציבור. מצב זה משתקף גם בהבדלים המשמעותיים בכיסוי (ביטוח) תוכניות לחיסון דלקת כבד B באופן כלל עולמי, בין המדינות השונות.

יש לציין כי בישראל החיסון לדלקת כבד B (העלולה להוביל לסרטן הכבד) כלול בתוכנית החיסונים, ובסרטן צוואר הרחם מאובחנות כ-160 נשים מדי שנה (שיעור נמוך משמעותית בהשוואה לשיעורי המחלה בעולם). כמו-כן, החיסון לסרטן צוואר הרחם מתוכנן להיכנס לשגרת החיסונים ב-2011.

אסטרטגיה למניעת סרטן

"השנה ימקד ארגון הסרטן הבינלאומי, המייצג מעל 300 ארגונים בלמעלה מ-100 מדינות, את מבצע יום הסרטן הבינלאומי בהגברת המודעות להשפעת הזיהומים על נטל הסרטן הגלובלי", אומר פרופ' דיוויד היל, נשיא ארגון הסרטן הבינלאומי. לדבריו, ניתן למנוע מחלות סרטן הנגרמות על-ידי זיהומים ויראליים או בקטריאליים באמצעות אסטרטגיות כגון מתן חיסונים, הקניית אורח חיים בריא, טיפוח התנהגות בטיחותית ונקיטת אמצעי זהירות נוספים, וניתן ליישם את כל האסטרטגיות הללו ברחבי העולם.

מסע ההסברה של ארגוני הסרטן בעולם הוא חלק מתוכנית בת 5 שנים, במטרה להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן. האגודה למלחמה בסרטן בישראל היא אחת מהארגונים השייכים לארגון הסרטן הבינלאומי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם
פורום סרטן ריאה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום