תזונה: בריאות ים תיכונית

(0)
לדרג

לא רק מלחמות ונפט - לאזור שלנו יש גם דברים טובים להציע, כמו תזונה שמפחיתה את הסיכון לסבול ממחלות שונות. מחקר חדש מוכיח זאת

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

תזונה ים תיכונית, המבוססת על דגים, שמן זית, פירות, ירקות, קטניות ויין, יכולה להפחית את הסיכוי ללקות בתסמונת מטבולית, במחלות כלי דם, בלחץ דם גבוה ובסוכרת מסוג 2. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של American Journal of Clinical Nutrition (כתב העת האמריקאי לתזונה קלינית).

החוקרים בדקו את הקשר בין תזונה ים תיכונית להתפתחות תסמונת מטבולית בקרב 2,730 נבדקים במעקב שנמשך בממוצע 7 שנים. הגיל הממוצע היה 54 שנים, 55% מהנחקרים היו נשים, וכולם היו בתחילת המחקר ללא סימנים לסוכרת מסוג 2. נבדקה שכיחות הופעת התסמונת המטבולית בקרב 1,918 נבדקים שלא סבלו מתסמונת זו בתחילת המחקר, ביחס לתזונה שלהם, על פי מדד שקבע את מידת ההתאמה לתזונה ים תיכונית.

זה טעים וזה בריא

תוצאות המחקר הראו בצורה מובהקת כי אצל משתתפים בעלי דפוס מתאים יותר לאורח חיים המבוסס על דיאטה ים תיכונית תועדו ערכים נמוכים יותר של תסמיני הסינדרום המטבולי: ערכי הסוכר בדם בצום היו נמוכים יותר, היקף המותניים עמד בערכי הנורמה וערכי הטריגליצרידים היו נמוכים. בנוסף, ערכי הכולסטרול הטוב HDL היו גבוהים יותר, ולא נרשמו שינויים בלחץ הדם. המסקנה היא כי הקפדה על תזונה ים תיכונית בהחלט מסייעת במניעת התפתחות התסמונת המטבולית.

בעוד העולם מגלה בשנים האחרונות את התזונה הים תיכונית ומתפעל מהיכולות הבריאותיות הצפונות בה, אנו, בישראל, שחיים במציאות ים תיכונית ומכירים את מרבית המאכלים מבית, לא תמיד מעריכים נכונה את מה שיש לנו ממש מתחת לאף. מחקרים שונים הראו כי תזונה מבוססת מאכלים מזירת הים התיכון עשירים בנוגדני חמצון, ויטמין C, אבץ ובטא-קרוטן, ויעילים במניעת מחלות רבות, בין היתר: יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד וסוגי סרטן שונים, כמו סרטן השד וסרטן הערמונית. כמו כן, היא מונעת השמנה, מעכבת התפרצות אלצהיימר, משפרת את הראייה ועוד. להלן מרכיבים עיקריים בתזונה הים תיכונית: שמן זית, קטניות, ירקות ופירות, אגוזים ושקדים, דגנים מלאים, יותר דגים, מעט עוף והודו ופחות בשר אדום, יותר גבינות עיזים, מעט יוגורט ופחות חלב פרה, ביצים - 5 בשבוע למבוגר, יין - כוס ביום.

תסמונת מטבולית

עם זאת, תזונה היא לא הכול כשמדובר בבריאות, ויש לקחת בחשבון כי אנשים המקפידים על תזונה לרוב שומרים גם על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, דבר המסייע ביותר למנוע תסמונת מטבולית ושאר מחלות. במחקר הנוכחי לא נבדק הקשר הזה, ואין להסיק כי תזונה בלבד היא זו שתמנע את התפרצות הסינדרום.

תסמונת מטבולית היא מצב שבו חלים לפחות שלושה מתוך התסמינים הבאים:
- השמנה באזור הבטן - היקף מותניים גדול מ-102 ס"מ אצל גברים, וגדול מ-89 ס"מ אצל נשים.
- רמות טריגליצרידים גבוהות, מעל 150 מ"ג.
- רמת כולסטרול הטוב HDL נמוכה - פחות מ-40 אצל גברים, ופחות מ-50 אצל נשים.
- רמות סוכר גבוהות בבדיקת דם בצום, מעל 110 מ"ג
לחץ דם גבוה, מעל 130/85.

השמנה וחוסר בפעילות גופנית הם הסיבה המרכזית ללקות בתסמונת המטבולית. אורח חיים בריא, המאמץ הרגלי תזונה נכונה ופעילות גופנית, יכול למנוע או לטפל במחלה בשלבים המוקדמים. בשלב שבו התסמונת מתפרצת ופוגעת בתפקוד אברים חיוניים בגופנו, ניתן להיעזר בטיפול תרופתי, למשל, בסיבוכים מתקדמים כמו הופעת סוכרת, מחלות לב וכלי דם, כולל אירועי לב ומוח חריפים.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל, ביה"ח אסותא - ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום