מעתה: טיפול בכוויות של תושבי קונגו

(0)
לדרג

בקונגו אין אף רופא פלסטיקאי ומדי שנה מתים בה אנשים הסובלים מכוויות פשוטות יחסית. כעת מכשירים ברמב"ם את הפלסטיקאי הראשון מקונגו שיתמחה בטיפול בכוויות

מאת: מערכת zap doctors

ד"ר ליאון מובנגה, מנתח כללי מקונגו (הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו) בן 33 ואב לשלושה, הגיע לרמב"ם לצורך הכשרה בת חודשיים לטיפול בכוויות. בתום ההשתלמות הוא יהפוך לרופא הראשון שיודע כיצד לטפל בכוויות בכל קונגו שאוכלוסייתה מונה למעלה מ-65 מיליון תושבים.

לדבריו של ד"ר מובנגה, תחום הרפואה הפלסטית אינו קיים כלל בקונגו: "יכולות הטיפול מצומצמות, הן מפאת הידע הקיים והן בשל העובדה שכמעט ואין מכשור מתאים. רבים מהחולים שמגיעים עם אחוזי כוויות נמוכים יחסית לאלו שמטופלים במדינות המערב, פשוט מתים".

מיומנויות מצילות חיים

הגעתו של ד"ר מובנגה לישראל היא חלק מפרויקט רחב של ארגון "מוריה אפריקה", ארגון התנדבותי שמטרתו לסייע לקונגו. ד"ר גילה גראווי (62), מומחית לפיתוח סביבתי הקימה את הארגון בשנת 2002, אחרי שהחליטה לנסות ולסייע בפיתוחו ובשיקומו של האזור. "במשך שנים רבות בעלי ואנוכי עבדנו באזור כיועצים לארגונים שונים. לאחר מותו של בעלי בהתרסקות מטוס, החלטתי להישאר שם ולהשקיע את המאמצים בהבאת ידע והכשרות למדינה. זו תוכנית מתמשכת ואנחנו מחפשים כל הזמן מומחים נוספים שאפשר לשתף איתם פעולה". את מירב מאמציה משקיעה ד"ר גראווי בשני בתי חולים גדולים הממוקמים במזרח קונגו, שם הייתה מלחמה בשנים האחרונות, ומנסה להפוך אותם למובילים. אחד מהשניים הוא בית החולים בו עובד ד"ר מובנגה הממוקם בעיר בוקאבו. לדבריה של ד"ר גראווי, מדובר בבית חולים המשרת אזור גדול יותר משטח ישראל בו מתגוררת אוכלוסיה שמספרה כפול מזו של ישראל.

את הקישור בין הארגון לרמב"ם יצר ד"ר יוסף ברגר, רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם ומנהל השירות הכירורגי פלסטי בבית החולים פוריה. בעבר נתבקש ד"ר ברגר לנסוע לקונגו כדי להכשיר את הרופאים, אך היעדר ציוד קיים עיכב את התוכנית. בינתיים הגיע ציוד לבית החולים ובשל ניסיונה של המחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם, הוחלט להביא את הרופא לכאן.

לדבריו של פרופ' יהודה אולמן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם ויו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית, מאז הגיע ד"ר מובנגה לרמב"ם הוא הספיק ללמוד המון: "אלו היו שבועיים די סוערים ובמהלכם הספיק ד"ר מובנגה לקחת חלק בשישה ניתוחים. ממה שהבנתי ממנו, בקונגו מתים חולים עם 30% כוויות. פה בארץ אנחנו מצליחים להציל כוויות ברמה של 80-90% משטח הגוף. מדובר במחלה קשה ומורכבת ומעבר לניתוחים יש מכלול שלם של טיפולים ואספקטים שונים בתחום. בפרק הזמן שהוא יהיה כאן בהחלט ניתן לרכוש מיומנויות מצילות חיים וזו גם הציפייה".

לכשיחזור ד"ר מובנגה לקונגו הוא מתכוון לכתוב פרוטוקול, להרצות ולהעביר את הידע שרכש בארץ לרופאים נוספים, "כך נוכל להציל יותר חיים", הוא אומר.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות, רפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום