עישון פאסיבי גורם להפרעות שינה

(0)
לדרג

על-פי מחקר חדש, עישון פאסיבי קשור בשיעור מוגבר של בעיות בשינה בקרב ילדים עם אסתמה. ככל שעלתה החשיפה לעישון, כך דיווחו הורי הילד על הפרעות בשינה

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Pediatrics עולה כי חשיפה לעישון פאסיבי (Secondhand Smoke, SHS) קשורה בשיעור מוגבר של בעיות בשינה בקרב ילדים עם אסתמה.

לדברי החוקרים, מתבגרים ומבוגרים המעשנים מדווחים על קשיים בשינה. ילדים קטנים הנחשפים לעישון טבק מראים איכות שינה ירודה, וילדים עם אסתמה מדווחים על יותר בעיות בשינה ורגישים יותר להשפעות של עישון טבק.

חשיפה לעישון גרמה לבעיות שינה

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לנתח את הקשר בין חשיפה לעישון פאסיבי (SHS) ובין תבניות השינה בקרב 219 ילדים עם אסתמה אשר נרשמו לתוכנית התערבות ניסיונית לאסתמה, ואשר נחשפו דרך קבע לעישון פאסיבי בביתם. החשיפה לעישון פאסיבי נמדדה באמצעות רמות ה-Cotinine בדם, וכן נעשה שימוש בשאלון ה-Children's Sleep Habit Questionnaire, על מנת להעריך את תבניות השינה בהתבסס על דיווח ההורים.

הניתוח הסטטיסטי של הנתונים אפשר תקנון למשתנים כגון גיל, מין, גזע, המצב המשפחתי של האם, רמת השכלה והכנסה, חשיפה לטבק במהלך ההריון, דיכאון אמהי, מדד Home Observation for Measurement of the Environment, צפיפות בבית, חומרת האסתמה והשימוש בתרופות לטיפול באסתמה.

החוקרים מצאו כי חשיפה לעישון פאסיבי נקשרה לעיכוב רב יותר בהירדמות, הפרעה בנשימה בשינה, פאראסומניות (אירועים אוטומטיים המתרחשים בזמן השינה), ישנוניות במהלך שעות היום והפרעה כוללת בשינה.

בעיות שינה רבות

החוקרים מסכמים כי חשיפה לעישון פאסיבי קשורה ביותר בעיות בשינה בקרב ילדים עם אסתמה. לדבריהם, ככל שעלתה החשיפה לעישון פאסיבי, כך דיווחו הורי הילד על עיכוב רב יותר בהירדמותו, על פאראסומניות והפרעות בנשימה בשינה תכופות יותר, על ישנוניות מוגברת במהלך שעות היום ועל הפרעה רבה יותר בשינה בכלל.

החוקרים מכירים בכך שאין מחקרם זה נטול מגבלות, ומזכירים בהקשר זה את אי היכולת להסיק ממנו לגבי ילדים ללא אסתמה, את השונות הרבה שנרשמה ברמת החשיפה לעישון פאסיבי, את העובדה כי המידע אודות השינה התבסס על דיווחי ההורים בלבד, ולבסוף את היעדר המידע אודות פגות, אשר עשוי להוות גורם חשוב התורם להתפתחותן של בעיות בשינה.

החוקרים מוסיפים כי הם מדווחים על קשר משמעותי בין מידת החשיפה לעישון פאסיבי, כפי שנמדדה באמצעות סמן ביולוגי (רמות ה-Cotinine בסרום) ובין הפרעות שינה בילדים עם אסתמה.

בואו לדבר על זה בפורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום