טיפ שבועי: כללי בטיחות בחג

(0)
לדרג

רגע לפני שאתם מגישים לשולחן את הפירות היבשים, חשוב להכיר את כללי הבטיחות בט"ו בשבט. כך תמנעו סכנת חנק אצל הילדים

מאת: ד"ר הדר ירדני

אחד מהחגים היפים בשנה הוא ט"ו בשבט - ראש השנה לאילנות. לאחרונה הפך היום לאירוע שכולו חגיגת טבע - פריחת שקדיות, נטיעות, אכילת פירות יבשים, תאנים, תמרים, צימוקים, חרובים, אגוזים ושקדים, ויש כאלו העורכים "סדר ט"ו בשבט", הכולל קריאת מסכת מיוחדת לחג.

ילדים צעירים מגיל 5 שנים נמצאים בסיכון לשאיפת גוף זר. פירות יבשים, ובעיקר פיצוחים מסוכנים במיוחד. בשנת 2003 פרסם ארגון בטרם דו"ח היפגעות ובו צוין כי כל שנה מתרחשים בארץ 9 מקרי מוות בילדים עקב חנק, מתוכם 2 עקב שאיפת גוף זר.

במחקר שבוצע במחלקת אף אוזן גרון בבית חולים העמק בעפולה נמצא כי בין השנים 1994-2004 עברו 136 ילדים ברונכוסקופיה, מתוכם ל-99 ילדים נמצא גוף זר (73%). הגיל הממוצע היה שנתיים ותשעה חודשים (64% היו צעירים מגיל שנתיים). ב-83% נמצאו פיצוחים למיניהם. ההורים מסרו שהילדים קיבלו במכוון פיצוחים כי "הם מאד אוהבים".

אין לתת לילדים צעירים מגיל 5 פיצוחים מכל סוג ומומלץ להימנע ממתן צימוקים וחמוציות. בהגשת פירות יבשים יש להוציא את הגלעין ולחתוך את הפרי לחתיכות קטנות. יש להיזהר במתן פירות דביקים.

חשוב להזכיר כי ילד צעיר מגיל שנתיים צריך להיות בהשגחה של מבוגר כל זמן הערות. מומלץ להאכיל ילדים כשהם יושבים ליד השולחן ולא בזמן משחק וריצה. בכל מקרה שעולה חשד לשאיפת גוף זר כדאי לפנות לרופא לבדיקה וטיפול.

ד"ר הדר ירדני היא רופאה מחוזית בקופ"ח לאומית מחוז צפון.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום