עגול אבל פחות - השמנה בהריון

(0)
לדרג

עודף משקל של האם מקטין את הסיכוי להרות והופך את ההריון מסוכן יותר לה ולעובר. גם לאחר הלידה הסיכונים לאם ולתינוק לא חולפים

מאת: ד"ר יעקב פוגלמן

לנשים שמנות יש 28% אחוזים פחות סיכוי להיכנס להריון מוצלח, כך עולה ממחקר שבוצע באוניברסיטת מישיגן. מובילת המחקר, פרופסור ברברה לוקה, זכתה בעקבותיו בפרס. במחקר ערכו ועיבדו נתונים של קרוב ל-50,000 נשים אשר פנו לעזרה לשם כניסה להריון באמצעות הטכנולוגיה המודרנית. במסגרת המחקר, בדקו לוק וצוות חוקרים את השפעת דרגת השמנת היתר על היכולת של אישה להרות באמצעות הטכנולוגיה המודרנית. בנוסף הם בדקו איך דרגות השמנה שונות משפיעות על תוצאות הכניסה להריון.

נשים עם אינדקס מסת גוף (BMI) נורמלי הושוו לנשים שהוגדרו כבעלות עודף משקל (דרגה 1), לנשים עם השמנה (דרגה 2), ולנשים עם השמנה חולנית (דרגה 3). בין הממצאים: לנשים בדרגת השמנה 3 הסיכוי להרות היה 35% פחות; בדרגה 2 28% סיכוי פחות, ו-9% פחות עבור דרגה 1. ההשוואה בכל המקרים היא לבעלות משקל תקין.

מבין הנשים השמנות (דרגה 2) שהרו, הסיכויים של לידת תינוק מת היו יותר מכפולים. בין לידות היילודים החיים, הסיכויים ללידה מוקדמת באופן משמעותי היו גדולים יותר ככל שדרגת ההשמנה הייתה גדולה יותר: %16 יותר עבור נשים שסבלו מעודף משקל ועד 34% עבור נשים עם השמנת יתר חולנית.

הריון עגלגל מדי

בחברה שלנו השמנה בהריון היא תופעה שנמצאת בעלייה - יותר ויותר נשים נכנסות להריון במצב של השמנה, לכל אישה שנייה יש עודף משקל, כמעט כל אישה חמישית סובלת מהשמנה (דרגה 2). נשים אשר מלכתחילה נוטות להשמנה, אך בימים כתיקונן מצליחות לשמור על משקל תקין, עלולות לחוש בלבול וחוסר ביטחון בתקופת ההריון.

המראה ההריוני עם הבטן העגלגלה הוא מראה חיובי. גם השמנה בהריון מתקבלת בסלחנות על ידי החברה. אבל ירח הדבש עם החברה נגמר מייד לאחר הלידה: האישה "מתבקשת" לחזור למשקלה הקודם ללא דיחוי ולטשטש כל זכר לגוף ההריוני. לרוב הנשים אין שום סיכוי לעמוד בציפיות המוגזמות האלה, והן חוות תחושת כישלון ביחס לגופן. האישה עוברת תהליך חדש וקשה ומרגישה שעליה להשתתף במעין מרוץ לא טבעי לרצות את החברה ואת עצמה. נשים רבות פשוט לא עומדות בלחץ ומפתחות יחסים לא בריאים עם דיאטות מפרכות שאחוז הכישלונות בהן גבוה מאוד. האבסורד הוא שבמקביל ללחץ החברתי לחזור לגזרה במהירות, החברה עדיין רואה באישה את האחראית על האוכל בבית. למעשה נוצר כאן קונפליקט מובנה - אפשר להמשיל את זה לחתול שנמצא כל היום ליד השמנת.

עדיף להתחיל בלי עודף

לפחות 70,000 תינוקות בישראל נולדים מדי שנה לאמהות שנמצאות בעודף משקל ולמעלה מכך. מדוע מסוכן להתחיל הריון במצב של השמנה? בתחילת ההריון השמנה היא גורם סיכון בלתי תלוי להפלות ספונטניות ולהפלות חוזרות בשליש הראשון. בשלבים המאוחרים של ההריון השמנה מגבירה את הסיכון ללידת תינוק מת, ולאחר הלידה הסיכון למות התינוק גבוה יותר.

לנשים שמנות הרות יש סיכון מוגבר ליתר לחץ דם, לרעלת הריון ולסוכרת הריונית. כידוע, נוכחות סוכרת הריונית מגבירה את הסיכון של האישה לפתח בעתיד סוכרת מסוג 2. סיכונים נוספים לאם בעקבות השמנה הם סיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת (לפני שבוע 37), לזיהומים בדרכי השתן, למתן זירוז בלידה, ללידה בניתוח קיסרי ולתחלואה שקשורה בניתוח, כמו שכיחות גבוהה יותר של זיהומים, איבוד מוגבר של דם ודלקת רירית הרחם לאחר הלידה, וכתוצאה מכך גם זמן אשפוז ארוך יותר. השמנה מעלה גם את הסיכון ליצירת קרישי דם ותסחיפים. השמנה היא גורם בלתי תלוי ללידה בניתוח קיסרי, ללא קשר לנוכחות סוכרת הריון.

עבור העובר, השמנה של האם מהווה גורם סיכון משמעותי למומים מולדים, במיוחד למומים בתעלה העצבית, מומים נוספים שקשורים במערכת העצבים, מומים בלב ומומים מרובים. לסיכון זה נוסף הקושי באיתור המומים בסקירת אולטרה-סאונד בגלל הימצאות רקמת שומן רבה באזור הבטן, שמקשה על דיוק בביצוע הבדיקה. עוברים של נשים שמנות נתונים לסיכון גבוה יותר למשקל לידה מעל 4 ק"ג ולאחוז שומן גבוה יותר בגופם. בגלל הסיכון הגבוה לבעיות מיילדותיות אצל האם, דוגמת לידה מוקדמת וניתוח קיסרי, תינוקות לנשים שמנות חשופים לשיעורים מוגברים של תחלואה ותמותה לאחר הלידה. בטווח הרחוק, תינוקות אלו נתונים לסיכון מוגבר להשמנה בגיל ההתבגרות ולסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2.

האתגר

למרות כל הסיכונים הללו, עדיין לא מוקדשת תשומת לב מספקת לעלייה במשקל אצל נשים הרות, ובמיוחד נשים שנכנסו להריון בהיותן בעודף משקל. אבל, אורח חיים נכון יכול למזער מאוד את הסיכונים.

אז מה עושים? איך להעלות משקל בהריון בצורה מתונה? להלן טיפים שיסייעו לך:
- אל תוותרי על ארוחת בוקר בריאה ומזינה.
- אכלי מספר ארוחות קטנות יותר ותכופות יותר.
- קני ואכלי יותר פירות וירקות.
- הכיני מראש חטיפי בריאות כמו פירות ופירות יבשים, גרנולה ודגני בוקר מהסוג הבריא, קרקרים.
- הכיני טבלה שבועית שתכלול חמש ארוחות קטנות ביום, ודאגי להצטייד בכל המצרכים בביתך.
- הכיני מראש קופסאות פלסטיק עם ירקות חתוכים, פירות טריים, קרקרים וגבינה דלת שומן.
- בחרי במזון בעל ערך תזונתי גבוה: לחם מקמח מלא, גבינות דלות שומן.
- אכלי לפי הרעב ולא לפי חשק ומצב רוח.
- הקפידי לשתות מספיק, לפחות 10-8 כוסות נוזלים ליום.
- שלבי פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה 4-3 פעמים בשבוע. כדאי לעודד התעמלות גם בשליש השלישי של ההריון.

ד"ר יעקב פוגלמן הוא הרופא המרחבי של מרחב חיפה בקופת חולים לאומית, רופא משפחה מומחה, ומנהל מרפאת סוכרת בחיפה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה בהריון
פורום מעקב הריון, סיבוכי הריון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום