קפה, תה וטיפול בסוכרת

(0)
לדרג

כאשר מתגלה מחלת הסוכרת, הטיפול המומלץ הוא שילוב של אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, ובמידת הצורך גם טיפול תרופתי. צרכנות רפואית

מאת: דנה ויוראנו, כתבת doctors

מחקר שפורסם לאחרונה הציג ממצאים אודות שתיית תה וקפה נטול קפאין ויכולתם למנוע סוכרת. מתוצאות המחקר עולה כי שתיית כוס קפה נטול קפאין נוספת ביום הורידה ב-7% את הסיכון לחלות בסוכרת. קשר דומה התגלה גם בקרב אותם אנשים שהרבו בשתיית תה (ממשפחת הירוקים).

ההנחה לממצאים אלה נעוצה בעובדה כי התה ממשפחת הירוקים והקפה נטול הקפאין מכילים חומרים להם יכולת לנטרל את עליית רמת הסוכר בדם, מה שמשפיע בסופו של דבר על התפתחות מחלת הסוכרת בגוף.

"שתייה מופרזת של קפה נטול קפאין אינה בהכרח יעילה ועלולה אף להזיק, אך שתיית תה ירוק למשל, הוכחה כמיטיבה על הבריאות", אומר ד"ר חוליו וינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון. "צריך לקחת בחשבון שהמחקר אינו מתייחס לאלו החולים בסוכרת ולכן להם לא תהיה שום תועלת או שיפור באם הם ישתו כוס נוספת של קפה מדי יום".

אורח חיים בריא

ד"ר וינשטיין אומר כי "בקהילת הרופאים העולמית מחלת הסוכרת נחשבת כמגפה שפקדה את העולם ולכן נעשים מחקרים רבים לצורך מניעתה". לדבריו, "מניעת המחלה כרוכה תחילה באיתור אותם אנשים הנושאים סוכרת סמויה, באמצעות בדיקת דם פשוטה. לאחר שהתגלתה הסוכרת הסמויה בדמו של המטופל, הרופא ימליץ על שינוי אורח חיים, הפחתה של 5-10 אחוזים מהמשקל הנוכחי והליכה של כ-150 דקות בשבוע, כאשר הנקודה החשובה ביותר היא ההתמדה והשמירה על ההישגים".

סוכרת מסוג 2 לרוב היא מחלה נרכשת ולא מולדת (בניגוד לסוכרת מסוג 1) וישנם קווי הנחיה מקובלים לטיפול במחלה. כאמור, שינוי אורח החיים והתמדה על פעילות גופנית הם הפעולות הראשונות בעת גילוי המחלה. לדברי ד"ר וינשטיין, "זהו הטיפול המומלץ ביותר ובמרבית המקרים הוא הכי יעיל לאיזון רמת הסוכר בדם". במידה ולא נראה שינוי משמעותי ברמת הסוכר בדם, השלב הבא יהיה הטיפול התרופתי". במידה והמטופל מקפיד לשמור על אורח חיים בריא ונוטל את התרופות אך רמת הסוכר בגופו עדיין אינה מאוזנת, הוא מקבל טיפול נוסף - הזרקה של חומר ה'אינסולין' כדי להוריד את רמת הסוכר בדם.

פתרון לעלייה במשקל

לפני כשבועיים אושרה כניסתה של תרופת ה'ביאטה' לסל התרופות למטופלי סוכרת הנוטלים לפחות שתי תרופות. ד"ר וינשטיין מציין כי "התרופה עשויה להיות פיתרון אידיאלי עבור חולי סוכרת שנלחמים בעלייה במשקל".

תרופת ה'ביאטה', בדומה לאינסולין, ניתנת באמצעות הזרקת החומר לגוף, באופן עצמאי. ד"ר וינשטיין מדגיש כי "למרות שבהתחלה נושא ההזרקה עלול להישמע בעייתי, לאחר פעם-פעמיים החולים מתרגלים ומבינים כי החשש היה לשווא. ההזרקה מתבצעת פעמיים ביום ללא שום תחושה של כאב, כאשר כל אחד יכול לבצע זאת". בניגוד לאינסולין, באמצעות תרופת ה'ביאטה' ניתן לאזן את רמת הסוכר בדם מבלי להסתכן בעלייה במשקל. כמו כן, ד"ר וינשטיין מציין יתרון נוסף: "התרופה לא יכולה לגרום לנפילת סוכר, מכיוון שיש גבול תחתון ומתחת לרמה מסוימת רמת הסוכר לא יכול לרדת, כך שבמידה ומטופל לא במכוון הזריק כמות גדולה מן המותר, הוא לא יהיה תחת סיכון".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום