מקשיי ההריון: נפיחות בבטן ועצירות

(0)
לדרג

עצירות הינה בעיה נפוצה ומטרידה במהלך ההריון. כדאי להפחית את נזקי העצירות בתקופה זו כדי למנוע סבל מיותר ופגיעה באיכות החיים

מאת: נטע אברהם בר-ניב

עוד בנושא: אחרי לידה, אפידורל

40-25% מהנשים בהריון בעולם המערבי מדווחות על נפיחות בבטן ועל עצירות. נשים שסבלו מעצירות עוד קודם ההריון נוטות לדווח על החמרה במצבן. עם העלייה בהפרשת הורמון הפרוגסטרון, חלה הפחתה בתנועת המעיים. ירידה בתנועתיות המעי גורמת לזמן מעבר ארוך יותר, כלומר, מזון שנכנס למערכת מוצא עצמו שוהה בה לפרק זמן ארוך מהרגיל עד ליציאתו החוצה מהגוף. בנוסף, ומשום צריכת נוזלים מוגברת של הגוף, הרי שיותר מים נספגים מהמעי אל מחוצה לו וכך נוצר מצב שהפסולת המיועדת לפינוי הינה קשה ומוצקה יותר ומכאן גם הקושי בפינויה. לכך יש להוסיף גם חשיפה למזונות חדשים ולא מוכרים לגוף שהם חלק מהשינויים בתחושת הטעם ובצורך של האישה. תחושת Gravy למזון מסוים בשעה מוזרה גם כן יכולה לגרום להפרעות במערכת העיכול ולגרום להתהוותה של העצירות.

עם גדילת העובר בבטן קיים לעיתים לחץ מכאני על אזור המעי והרקטום המקשים על פינוי הצואה. גדילת הבטן עצמה ותחושת הכבדות המתלווה אליה מונעת מנשים רבות להפסיק כמעט לחלוטין כל פעילות גופנית וזאת בעיקר בטרמסטר השלישי והינה עוד גורם התורם להתהוותה של העצירות.

הפחתת נזקי העצירות

לגבי תכשירי הברזל אותם נדרשת האישה ליטול בתקופת ההריון, ידוע כי חלקם מעלים הסיכוי לעצירות ואולם על-פי הספרות המקצועית קיים ויכוח בין המומחים לגבי נכונות עובדה זו. נשים רבות הסובלות מעצירות מדווחות על ישיבה ממושכת בשרותים ועל צורך ללחיצה חזקה בעת פעולת ההתרוקנות לצואה. כתוצאה מכך נגרם נזק משמעותי לשרירי רצפת האגן וסיכון להופעתם של טחורים. לכן בכל מקרה של עצירות מומלץ להקפיד על אכילה מסודרת במנות קטנות ובשעות קבועות לאורך היום. יש להקפיד על תזונה עתירת סיבים ודגנים מלאים. בנוסף, יש להרבות בשתיית נוזלים ולהקפיד על פעילות גופנית מדי יום.

עצירות בזמן ההריון אינה מחלה ובדרך-כלל לא נדרש ברור רפואי. ואולם במידה והאישה חשה כי מצבה חמור יתר על המידה, כדאי לפנות לברור רפואי כדי לשלול מצב בו העצירות מסתירה תחתיה בעיה רפואית משמעותית אחרת. בכל מקרה נטילת תרופות כנגד עצירות ושלא על-פי הוראת רופא הינה אסורה. חלק מהלקסטיבים הניתנים לטיפול בעצירות שלא בעת הריון הינם בעלי השפעה שלילית על התפתחות העובר והשימוש בהם אסור לחלוטין. שמן קיק לדוגמא, גם הוא אינו מומלץ לשימוש, היות ונמצא כי הוא קשור בהתכווצויות רחמיות מוגברות בעיקר בקרב נשים שעברו ניתוחים קיסריים או אחרים ברחם.

לסיכום, עצירות הינה בעיה נפוצה ומעיקה בזמן ההריון וצריך ללמוד להתמודד איתה. בדרך כלל מיד עם סיום פרק ההריון חוזרים הדברים לתקנם ואולם במהלך תקופת ההריון יש לנסות ולהפחית את נזקי העצירות כדי לא לגרום לסבל מיותר ולפגיעה באיכות החיים לאחר הלידה.

נטע אברהם בר-ניב היא פיזיותרפיסטית מומחית לשיקום רצפת האגן ומנהלת "המרכז לטיפול משולב ברצפת האגן".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום