מה גורם לסרטן?

(0)
לדרג

הבשורה הרעה: לא ניתן להצביע על גורם אחד הגורם לסרטן - זהו שילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. הבשורה הטובה: חקר מחלת הסרטן מתקדם ללא הפסק

מאת: ד"ר יצחק יניב

סרטן אינו מחלה אחת. זהו אוסף של מצבים בהם קיימת התרבות בלתי תקינה של תאים. תאי הסרטן מתרבים מבלי להיות מושפעים ממנגנוני בקרה של הגוף, צורתם שונה, תפקודם אינו תקין והם יכולים להתפשט לאזורים שונים בגוף.

התרבות בלתי מבוקרת של תאים גורמת ליצירת גידול. גידול יכול להיות שפיר או ממאיר. גידול שפיר גדל לאט ואינו מתפשט לאברים מרוחקים. גידול ממאיר גדל מהר, יכול לחדור ולהרוס אברים ורקמות שכנים ולהתפשט בגוף כולו - מצב הנקרא שליחת גרורות.

התפשטות הגרורות מתרחשת על-ידי תנועה של תאי גידול דרך כלי הדם או מערכת הלימפה, הבנויה משרשרת של צינוריות דקיקות הנמצאות בגוף כולו ומתחברות לבלוטות הלימפה ובסופו של דבר מתנקזות לדם. סוג הגידול הסרטני נקבע לפי מקור הרקמה בה הוא הופיע (כליה, כבד, שריר וכו'). מידת התפשטות הגידול מוגדרת על-ידי ''שלב'' הגידול (stage), כאשר ככל שהשלב גבוה יותר הגידול מפושט יותר.

תורשה ואורח חיים

לא ניתן להצביע על גורם אחד ויחיד הגורם לסרטן. זהו קרוב לודאי אוסף של גורמים שונים ביניהם גורמים גנטיים וסביבתיים. סוגי הסרטן בילדים כמו גם הגישות הטיפוליות וסכויי ההחלמה שונים מאלה של המבוגרים.

שלושה מכל ארבעה ילדים חולי סרטן יחלימו ממחלתם כאשר במבוגרים שעור ההחלמה נמוך יותר. הבדל זה נובע מסוגי הסרטן השונים ומיכולתם של ילדים לעמוד בצורה טובה יותר בטיפולים אינטנסיביים.

גורם סיכון הוא כל גורם המעלה את סיכוייו של החולה לחלות במחלה. גורם הסיכון אינו בהכרח גורם למחלה אך הוא יכול להביא את הגוף למצב בו הוא יותר פגיע ולכן לוקה בסרטן.

ישנם מספר גורמי סיכון הקשורים במחלת הסרטן:

אורח חיים - עישון, כלכלה עתירת שומן ועבודה עם כימיקלים מהווים גורם סיכון למספר גידולים ממאירים במבוגרים.

תורשה, גורמים גנטיים והיסטוריה משפחתית של סרטן יכולים להיות בעלי משמעות במספר גידולים בילדים. כמו כן קיימות תסמונות גנטיות הקשורות בשכיחות גבוהה של מחלות ממאירות, חלקן הקשורות בהפרעות במערכת החיסון.

חשיפה לוירוסים שונים יכולה להיות קשורה בהופעות שינויים בתאים שבנוסף לגורמים אחרים יכולים להביא במקרים מסוימים להתפתחות תאים סרטניים.

גורמים סביבתיים כמו קוטלי חרקים, דשנים וקווי מתח גבוה נבדקו כגורמים להתפתחות סרטן בילדים, אך עד כה לא נמצאה הוכחה חותכת לתרומתם.

ילדים שטופלו בכימותרפיה או בקרינה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח ממאירות שניה בשלב מאוחר יותר של חייהם, אם כתוצאה מנטיה גנטית או בעקבות הטיפולים שיכולים גם הם לגרום לשנוי בתאים.

מחלות ממאירות

גילוי הקשר בין גנים מסוימים ומחלת הסרטן הביא להתקדמות ניכרת בחקר הסרטן. ברוב מקרי הסרטן נמצא שינוי כלשהוא בגנים של התאים הסרטניים. שינויים אלה יכולים להיות תורשתיים או נרכשים והם מביאים לכך שהתא יקבל עודף פקודות להתחלק ולהתרבות, או במקרים אחרים העדר גנים האחראים לבקרת ההתחלקות.

קיימות שתי קבוצות עיקריות של מחלות ממאירות:

ממאירויות המטולוגיות - מחלות ממאירות של מערכת הדם והלימפה, ביניהן הלויקמיה הלימפטית, הלויקמיה המיאלואידית, הלימפומה ומחלת הודג'קין.

גידולים מוצקים - מחלות ממאירות המופיעות בצורה של גוש תאים גידולי, ביניהם גידולי המח, גידולי השריר, העצם, הכליה ובלוטת יותרת הכליה.

התקדמות בטיפול בסרטן

חקר מחלת הסרטן מתקדם ללא הפסק. תוצאות הטיפול בילדים חולי סרטן הולכות ומשתפרות. ישנן מחלות כמו סרטן הכליה, לימפומה וסוגים של לויקמיה בהן הגענו להחלמה מלאה של כמעט כל הילדים החולים. לעומת זאת ישנן מחלות בהן יש עדיין צורך לעשות כברת דרך ארוכה.

ריכוז הטפול בילדים חולי סרטן במרכזים ספציפיים המתמחים בנושא הוא שהביא להתקדמות זו. שילוב המחקר עם הטיפול הקליני תוך מתן טיפול תומך לילד ומשפחתו ושימת דגש על הצרכים המיוחדים של היחד כולל היבטים חברתיים ונפשיים, הם המודל המוביל במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. כ-2,500 ילדים שסיימו טיפול במרכז הרפואי והחלימו נמצאים במעקב. להם נולדו כבר כ-350 ילדים. החלמה מסרטן אינה מספיקה. חשוב להתייחס גם לאיכות החיים ולתופעות הלוואי המאוחרות. מאמצים רבים מושקעים בשינוי תכניות הטיפול כדי שנשיג את אחוזי הרפוי הגבוהים ביותר ללא תופעות הלוואי.

ד"ר יצחק יניב הוא מנהל מחלקת המטולוגיה ואונקולוגיה במרכז הרפואי שניידר.

בואו לדבר על זה בפורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום