טיפול בכאבי גב ומפרקים

(0)
לדרג

בשנים האחרונות חלה עלייה באחוז האנשים הסובלים מכאבי גב ומפרקים. טיפול תרופתי בשילוב אורח חיים בריא יסייעו בהקלה על הכאב. צרכנות רפואית

מאת: דנה ויוראנו, כתבת doctors

עוד בנושא תרופות:אינסולין, קומדין

44% מהאנשים שסובלים מכאב מתמשך מחכים שהוא יחלוף ולא עושים דבר. כך עולה מסקר חדש שפורסם ב-doctors בקרב 833 גולשים. עוד עולה מהסקר כי 24% מהאנשים פונים לרופא, 19% נוטלים תרופות ללא מרשם ו-13% נוטלים תרופות מרשם.

רבים נוטים לשייך כאב מתמשך לזה המופיע מספר שבועות, אולם פרופ' איילון אייזנברג, מנהל היחידה לשיכוך כאב בקריה הרפואית רמב"ם, מדגיש כי על פי מינוחים רפואיים "כאב מתמשך הוא זה הקיים לפחות 3-6 חודשים כאשר יש מספר עוצמות: כאב חלש, כאב בינוני, חזק ובלתי נסבל". לדבריו, "לא כל כאב מחייב מיד להתחיל טיפול תרופתי. אדם הסובל מכאב בינוני/חזק יפנה לרופא ויקבל טיפול תרופתי, אך זהו אינו המשתנה היחיד. עוצמת הכאב היא אינדיבידואלית ויש אנשים בעלי יכולת להתמודד עם הכאב ולא להיכנע לו".

ניוון שרירים ומחלות דלקתיות

בשנים האחרונות חלה עלייה באחוז האנשים הסובלים מכאבי גב ומכאבי מפרקים. פרופ' אייזנברג מסביר כי "הגורם המרכזי לעלייה בקרב הסובלים מכאבי גב הוא העידן בו אנו חיים. כלומר אם בעבר חיזוק שרירי הגב היה מתבצע במהלך יום העבודה (עבודות כפיים למיניהן), כיום הנטייה היא לשבת יום שלם במשרד מול מחשב, גורם המשפיע לא מעט על ניוון השרירים".

לעומת כאבי גב, כאבי המפרקים נובעים מסיבות שונות. "ישנם מספר סוגי כאבים", אומר פרופ' אייזנברג, "כאשר השכיח ביותר הוא ה'אוסטאו ארטריטיס' (O.A.), המאובחן לרוב אצל נשים מבוגרות וככל הנראה נובע משינוי הורמונאלי של הגוף. סוג פחות שכיח מופיע לרוב בקרב צעירים והוא נובע ממחלות דלקתיות של המפרקים עקב תאונות או מאמץ פיזי".

אבחון מקור הכאב

כאשר מגיע מטופל הסובל מכאב גב מתמשך, רופאים נוטים להתייחס לתלונה כבעיה חולפת ולרוב נותנים טיפול להפחתת הכאב, על מנת לאפשר לו לשוב לפעילות שגרתית. לטענת פרופ' אייזנברג, "הבעיה מתחילה כאשר לא תמיד נעשה ניסיון לאבחן את מקור הכאב, משום שלא בהכרח מדובר במבנה עמוד השדרה אלא בבעיה תפקודית של חוסר הפעלה, תחזוקה ושימור של הגב".

חשוב לאבחן את מקור הכאב ולבדוק מה מידת ההשפעה על התפקוד של אותו מטופל. בהתאם למגבלות שהועלו, מתאים הרופא את הטיפול הנכון.

שינוי אורח חיים וטיפול בכאב

בעבר רופאים טיפלו בבעיה על סמך עוצמת הכאב (כאב חלש- אקמול/אופטלגין, כאב יותר חזק - נוגדני דלקת, כאב חזק מאד - מורפיום). פרופ' אייזנברג מדגיש כי "בשנים האחרונות חל שינוי והשאיפה היא שהטיפול התרופתי יהפוך למשני ושינוי אורח חיים יהפוך לטיפול עיקרי ויכלול: פעילות גופנית נכונה לחיזוק השרירים ושימוש באביזרי עזר (תחבושות אלסטיות וסד שתומך במפרק)".

תרופות ללא מרשם הפכו יותר זמינות ולא מעט אנשים נוטלים אותן. במידה ותרופה מסוג מסוים לא צלחה בהפחתת הכאב, ייתכן ואותו אדם ייטול תרופה נוספת הנושאת שם שונה מבלי לדעת שמדובר באותו החומר, כך שעלול להיווצר מצב בו הוא נטל מינון גדול מהמותר. פרופ' אייזנברג מציין כי "באופן פרדוקסאלי תרופות המרשם עשויות להיות יותר בטוחות משום שהן ניתנות תחת פיקוח, למרות שלא מעט אנשים נמנעים מאלה מפאת הפחד והאמונה כי יש בהן רעל ובהכרח יופיעו תופעות לוואי".

אחת התרופות השכיחות ממשפחת נוגדי הדלקת והכאב היא 'ארקוקסיה'. פרופ' אייזנברג: "רופאים מעדיפים תרופה זו מכיוון שנוטלים אותה פעם אחת ביום, כאשר בניגוד לתרופות אחרות היא איננה פוגעת בערנות וביכולת המנטאלית. בנוסף, היא יחסית בטוחה מבחינת מערכת העיכול, לעומת תרופות נוגדות דלקת אחרות שעלולות לגרום להפרעות במערכת העיכול והפרעות בתפקוד הכבד והכליות".

"חשוב להתייחס לכאב גב מתמשך כאל מחלה בפני עצמה ולכן יש לא מעט פקטורים אותם צריך לקחת בחשבון", מציין פרופ' אייזנברג. "הטיפול התרופתי הוא משני ולא בכל המקרים ניתן להחלים מכאב כרוני, אך השאיפה היא להפחית אותו לרמה שתאפשר תפקוד שוטף ורמת חיים".

לקרוא גם על-שושנת יריחו וזבוב החול>>

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד השדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום