ניתוחי הרזיה לבני 50 ומעלה

(0)
לדרג

מחקרים חדשים מראים: ניתוח להצרת קיבה בקרב בני 50 ומעלה מביא לשיפורים שמעבר להרזיה, כולל הפחתה בדיכאון ותפקוד מיני טוב יותר

מאת: ד"ר בוריס יופה

השמנת יתר ומחלות הנלוות לה, כגון סוכרת מסוג 2 הידועה כסוכרת מבוגרים, נחשבות למגיפה של המאה ה-21. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בחודש אוקטובר האחרון, כ-15% מהאוכלוסייה בישראל סובלים מהשמנת יתר, וההערכה היא כי כ-200,000 סובלים מהשמנת יתר חולנית. כמו כן, אחד מכל שבעה ישראלים סובל מסוכרת או מסוכרת רדומה. השמנת יתר נחשבת כחולנית, כאשר מדד מסת הגוף BMI הוא 40 ומעלה או 35 ומעלה עם מחלות נלוות. ההשמנה חוצה את כל טווחי הגילאים וקיימת עלייה חדה במספר הסובלים מהשמנת יתר חולנית, החל מילדים קטנים ועד למבוגרים. העלייה נגרמת לא מעט בגלל אורח החיים המודרני, המזמן לנו הן שפע של מזונות עשירים בסוכרים ושומנים והן ירידה משמעותית בפעילות גופנית בשל ההתקדמות הטכנולוגית, שבעטיה אף מקדישים שעות רבות לישיבה מול הטלוויזיה והמחשב.

החלטה על שינוי הרגלי התזונה וביצוע ספורט לא קלה בשום גיל ופעמים רבות מלווה בתסכול כאשר נדרשת עבודה קשה עד השגת התוצאות המקוות. בגיל מבוגר שינוי בהרגלי התזונה קשה אף יותר. נוסיף לכך את העובדה, כי לאחר גיל 50 השינויים ההורמונליים והאטת קצב חילוף החומרים גורמים לכך שהפחתה במשקל באמצעות שינוי בהרגלי תזונה ופעילות גופנית איטית הרבה יותר. הקושי והתסכול גורמים לכך שמבוגרים רבים מרימים ידיים, המשקל ממשיך לעלות ועמו החמרה במחלות מטבוליות וסיכון להתפתחות מחלות לב ואירועים מוחיים.

ההשמנה המסוכנת היא זו המתרכזת באזור הבטן והיא זו המאפיינת גילאי 50 פלוס. הרקמה השומנית באזור הבטן משחררת מספר מולקולות, שלאחת מהן קשר ישיר להשמנה בטנית, לרגישות לאינסולין אשר אחראי להפחתת רמת הגלוקוז בדם וכן לירידה ברמת הכולסטרול הטוב (HDL) ולעלייה ברמת הכולסטרול הרע (LDL). עם התקדמות מחלת הסוכרת, ברוב המקרים יהרסו בלבלב תאי הביטא אשר אחראים לייצור האינסולין.

בעקבות הניתוח: שיפור במדדי הסוכר והשומנים בדם

בשנים האחרונות הוכיחו מחקרים רפואיים רבים, כי ניתוח להצרת קיבה לטיפול בהשמנת יתר חולנית תורם לא רק להפחתה במשקל, כי אם גם משפר מאוד - ופעמים רבות אף פותר - מחלות שהתפתחותן קשורה בהשמנה, כגון סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, שומנים בדם, דום נשימה בשינה, בעיות אורתופדיות הנובעות מעומס משקל על עמוד השדרה והברכיים, ומשפר תפקוד מיני שנפגע כתוצאה מההשמנה.

לדוגמה, נתוני מחקר שפורסם לפני מספר חודשים במגזין הרפואי JAMA מוכיחים כי ניתוח להצרת קיבה בקרב חולי סוכרת מסוג 2 הסובלים מהשמנה חולנית, תרם גם להפחתה גדולה במשקל וגם להיעלמות מלאה או חלקית של מחלת הסוכרת ולאיזון רמת הסוכר בדם יותר מהטיפולים המקובלים. החולים חולקו באקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה טיפול תרופתי לאיזון הסוכרת ותוכנית של דיאטה ופעילות גופנית, ואילו החולים בקבוצה השנייה עברו ניתוח טבעת להצרת הקיבה וטופלו בתרופות לאיזון מחלת הסוכרת. התוצאות הראו כי אצל 73% מאלה שעברו ניתוח חלו שיפור או היעלמות של הסוכרת, לעומת 13% מהחולים שקיבלו טיפול תרופתי במקביל לתוכנית של דיאטה ופעילות גופנית. במעקב לאחר שנתיים הירידה הממוצעת במשקל והשמירה עליו היתה גבוהה יותר אצל החולים שנותחו.

מעבר לכך שניתוחים בריאטריים הוכחו זה מכבר בשורה של מחקרים כפתרון מרפא לסוכרת סוג 2 בקרב בעלי השמנה קלינית, נתוני מחקר חדש, שהתפרסמו בכנס השנתי של החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר 2009, העלו כי ניתוחים להצרת קיבה מונעים ב-86% התפתחות סוכרת סוג 2. לפי המחקר בקרב חולים שמנים מקבוצת הביקורת 8% פיתחו סוכרת, בעוד שבקרב נבדקים שמנים שעברו ניתוח בריאטרי רק 1% פיתח סוכרת. גם לאחר עשר שנים קיים פער של 75% בסיכוי של נבדקים שמנים שלא נותחו לפתח סוכרת סוג 2 לעומת נבדקים שעברו ניתוח בריאטרי (24% לעומת 7%).

השפעת ניתוח מסוג זה משמעותית, שכן בנוסף לירידה של יותר מ-50% מהמשקל העודף אשר נשמרת לאורך שנים, זמן קצר לאחר הניתוח, עוד לפני שהחולה הספיק להפחית במשקל, אנו עדים לשיפור במדדי הסוכר, כפי הנראה בשל שינויים הורמונליים הנגרמים עקב הניתוח. בנוסף, מחקרים מראים כי מספר שנים לאחר הניתוח חלה ירידה בלחץ הדם כמו גם הפחתה בשומני הדם.

שינויים פסיכולוגיים מעודדים

נתון משמעותי נוסף שנחשף בכנס שופך אור על הפן הפסיכולוגי של אנשים שמנים. במעקב של עשר שנים נמצא כי בעוד שבקבוצת הביקורת נשמרה רמת דיכאון ללא שינויים משמעותיים לאורך השנים, הרי שבקבוצת המנותחים, שסבלה מרמות גבוהות יותר של דיכאון לפני הניתוח, נמדדה ירידה משמעותית ברמת הדיכאון כבר לאחר שישה חודשים - הן בהשוואה לעצמם והן ביחס לקבוצת הביקורת. ההפחתה ברמת הדיכאון נשמרת גם במעקב לאורך עשר שנים ואצל מרבית המנותחים ירדה רמת הדיכאון לעומת קבוצת הביקורת. מיעוט המנותחים, שהורידו פחות מ-10% ממשקל גופם, חזרו לרמת הדיכאון.

בנוסף, במדידת בעיות פסיכולוגיות הקשורות בהשמנה, בעוד שבקבוצת הביקורת נמצאה ירידה מתונה, הרי שבקרב המנותחים נרשמה ירידה משמעותית בבעיות אלו. מעניין לראות כי ככל שהירידה במשקל משמעותית, כך גם נצפית ירידה גדולה יותר בבעיות הפסיכולוגיות. גם כאן, בקרב המיעוט שהוריד לאחר ניתוח פחות מ-10% במשקל נצפתה לאחר למעלה מארבע שנים חזרה לרמת הבעיות הפסיכולוגיות. המחקר מצא נתון משמעותי נוסף - בין אלו שעברו ניתוח לבין קבוצת הביקורת נמצאה הפחתה בתמותה בשיעור של 24%.

תפקוד מיני טוב יותר

בעיה לא פחות מטרידה בגיל 50 ומעלה היא ירידה בתפקוד המיני, המתרחשת בשל השינויים ההורמונליים, אשר מחריפה אצל הסובלים מהשמנת יתר חולנית ומחלות הרקע. אין אונות היא תוצאה של מספר גורמים פיזיולוגיים: סוכרת, עישון, בעיית התסמונת המטבולית, יתר לחץ דם, מחלת לב וכלי דם והשמנת יתר חולנית. כמו כן, ידועה גם השפעתם של גורמים פסיכולוגיים. השמנת יתר חולנית משפיעה בעקיפין על תפקודם המיני של הגברים. מדובר במחלה שהיא בין השאר הפרעה הורמונלית, אשר עלולה ליצור אי סדר בהורמונים המיניים ובתוך כך לגרום לאין אונות.

מחקרים עדכניים, כגון מחקר שפורסם במגזין הרפואיThe American College of Surgeons , מראים, כי לאחר ירידה משמעותית במשקל באמצעות ניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית, השתפר תפקודם המיני של הגברים במדדים כגון בעיות זיקפה, חוסר תשוקה מינית, כישלון בהגעה לאורגזמה וכדומה. המחקרים מראים התאמה בין כמות עודף המשקל שהופחת לבין רמת השיפור בתפקוד המיני ככל שהמטופל הפחית יותר ממשקלו כן חל שיפור רב יותר בתפקודו המיני.

החוקרים מעריכים כי לגבר עם השמנת חולנית יש את אותה רמת תפקוד מיני לקוי כשל גבר שאינו שמן, המבוגר ממנו בכ-20 שנה.

ד"ר בוריס יופה הוא מנהל המחלקה לכירורגיה כללית וכלי דם בבית החולים ברזילי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר
פורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום