שימוש באספירין בהריון אינו מזיק

(0)
לדרג

מחקר מראה: אין קשר מובהק בין טיפול באספירין במינון נמוך במהלך ההריון ובין סיבוכים ארוכי טווח לילודים פגים, וייתכן כי הם יסבלו פחות מקשיים נוירו-התנהגותיים בילדות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש שפורסם ב-Pediatrics עולה כי ילודים פגים שאמם נטלה אספירין במינון נמוך אינם מצויים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים בטווח הארוך, וייתכן כי יסבלו פחות מקשיים נוירו-התנהגותיים בילדות.

החוקרים מסבירים כי אספירין נסבל היטב על-ידי העובר, ונראה כי הוא מביא לירידה מתונה במספר סיבוכים אפשריים (כולל רעלת הריון, לידה לפני 37 שבועות הריון והגבלה בגדילת העובר), ללא עליה בסיכון לדמם עוברי. עם זאת, ההשפעות ארוכות הטווח של טיפול באספירין בפגים אינן-ידועות.

ירידה בקשיים ההתנהגותיים

במטרה לבחון את ההשפעות של אספירין במינון נמוך על פגים, החוקרים חקרו 356 ילדים שנולדו בצרפת בשנת 1997, לאחר פחות מ-33 שבועות הריון. המידע נאסף ממדגם EPIPAGE - Etude Epodemilogique des Petites Ages Gestationnels, שיעדו העיקרי היה הערכת שיעורי התמותה והנגעים המוחיים. לאחר חמש שנים, החוקרים בדקו את הילדים להערכת היארעות שיתוק מוחין, הפרעות התנהגות ויכולת קוגניטיבית.

החוקרים מסכמים כי לא נמצא קשר מובהק בין טיפול באספירין במינון נמוך ובין סיבוכים ארוכי-טווח. יתרה מזאת, הם מדווחים על קשר בין טיפול זה ובין ירידה בקשיים ההתנהגותיים.

דרושים מחקרים נוספים בנושא

לא תועד הבדל בשיעורי שיתוק מוחין לאחר חמש שנים, או בשיעור MPC - Mental Processing Composite. שיעור מדדי העיבוד הסימולטני של פחות מ-70 היה נמוך יותר באופן מובהק בקבוצת המטופלים באספירין במינון נמוך, בהשוואה לקבוצת הביקורת (7% לעומת 19%), אך לא לאחר תקנון ל-PS) Propensity Score), גורמים פרוגנוסטיים ומצב סוציאלי. מהתוצאות עולה ירידה בקשיים ההתנהגותיים והיפראקטיביות בעקבות טיפול באספירין במינון נמוך, לאחר תקנון ל-PS וגורמים פרוגנוסטיים.

מומחים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא. אחרים מציינים מספר חסרונות למחקר, כולל מדגם קטן וחסר נתונים מלאים. החוקרים מכירים במגבלות המחקר, כולל העובדה ש-25% מהילדים לא נבדקו בגיל חמש שנים. הם גם מציינים כי שיעור החולים שאבדו למעקב היה גבוה יותר בקבוצת הביקורת, בהשוואה לקבוצת המטופלים באספירין במינון נמוך.

המאמר בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום