שיהיה לכם יום כתום - יתרונות הגזר

(0)
לדרג

הפיגמנטים שאחראים לצבעו הכתום של הגזר עושים אותו גם יפה וגם בריא. מחקרים מלמדים שאכילה יום-יומית של גזר משפרת את הבריאות

מאת: מירב מור אופיר

מחקרים מצביעים שוב ושוב על כוחו של הגזר להילחם ביעילות במחלות. ביותר מ-200 מחקרים בבני אדם חזר הגזר והופיע בעקביות כאחד מהמזונות החשובים ביותר למלחמה בסרטן, לצד הירקות הירוקים, העגבניות והירקות ממשפחת המצליבים (כמו ברוקולי, כרוב וכרובית). את כוח הגזר, המסייע גם בהגנה מפני מחלות נוספות, מניעה תזמורת של פיגמנטים צהובים-כתומים ממשפחת הקרוטנואידים וכן שפע של מינרלים וויטמינים.

נא להכיר, בטא-קרוטן

בטא-קרוטן הוא פיגמנט צהוב-כתום ממשפחת הקרוטנואידים. הקרוטנואידים הם משפחה גדולה של פיגמנטים האחראים לצבעם הצהוב, הכתום והאדום של ירקות ופירות רבים. כיום מוכרים 600 קרוטנואידים התורמים להפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ, מחלות סרטן ועיוורון. הקרוטנואידים עשויים גם להאט תהליכי הזדקנות, להפחית סיבוכים הקשורים בסוכרת, ולשפר את תפקוד הריאות. בטא-קרוטן הוא הידוע שבין הקרוטנואידים והוא משמש גם כמקור העיקרי לוויטמין A, על כן הוא מכונה פרו-ויטמין A. ויטמין A חיוני לראייה, לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון, לגדילה תקינה, לשמירה על בריאות העור ולהפחתת הסיכון לסרטן. מלבדו 50 קרוטנואידים נוספים מהווים גם הם מקור לוויטמין, אם כי בטא-קרוטן הוא הנפוץ מביניהם.

בטא-קרוטן מעודד תקשורת תאית היכולה לסייע במניעת סרטן. תקשורת לא תקינה בין תאים עשויה להיות אחת הסיבות לגדילת יתר של תאים, מצב שמוביל בסופו של דבר לסרטן. בטא-קרוטן מסייע לתקשורת בין התאים על ידי הפעלתו של גן אשר מייצר פתחים קטנטנים בתא ומאפשר העברת מידע מתא לתא. ממחקרים נראה כי כל הקרוטנואידים התזונתיים העיקריים, ובהם ליקופן, לוטאין ובטא-קריפטוקסנתין, עוזרים לתקשורת התאית, אלא שבטא-קרוטן עושה זאת טוב מהאחרים.

בטא-קרוטן גם פעיל כנוגד חמצון. יתכן כי בכך הוא מעודד את פעילותם של התאים טורפי הגידולים הנקראים "תאי הרג טבעיים". נראה כי עקה חמצונית מזיקה לתאים הללו, מה שעלול לפגוע בתפקודם. בניסוי שבדק את השפעת הצריכה של מיצויי ירקות ופירות טריים, שהכילו תערובת של הקרוטנואידים העיקריים, נמצא כי מיצויי הירקות גרמו להגברה ניכרת בפעילותם של תאי ההרג הטבעיים.

בטא-קרוטן מעודד אנזימים המתקנים דנ"א פגום. ממחקר ב-23 גברים בריאים נמצא כי מיץ גזר עשיר בבטא-קרוטן ומיץ עגבניות עשיר בליקופן היו יעילים מאד במשימה זו.

נוסף על תרומתו להפחתת הסיכון לסרטן, תורם בטא-קרוטן גם להפחתת רמות הכולסטרול בדם. מחקרים מראים כי הוא מסייע בבקרה על פעילות אנזימים הקשורים בייצור הכולסטרול. גם רכיבים נוספים בגזר, כמו הסיבים התזונתיים שהוא עשיר בהם, תורמים להפחתת רמות הכולסטרול. נמצא כי צריכה של שני גזרים גדולים ליום במשך שבוע הפחיתה את רמות הכולסטרול בדם ב-11%. עוד נמצא, כי צריכת גזר מוגברת תורמת להפחתת הסיכון לשבץ.

חבר נוסף במשפחת בטא

בטא-קריפטוקסנטין הוא פיגמנט צהוב-כתום נוסף ממשפחת הקרוטנואידים (גם הוא פרו-ויטמין A). נראה שפיגמנט זה משחק תפקיד חשוב במניעת מחלות לב. ממחקרים אפידמיולוגים עולה כי צריכת בטא-קריפטוקסנטין ולוטאין קשורה בשכיחות נמוכה יותר של מחלות לב. בנוסף, צריכה מוגברת של בטא-קריפטוקסנטין נמצאה קשורה להפחתת הסיכון לסרטן הוושט והראות. יש גם עדויות על תרומתו האפשרית להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס. יתכן שיכולתו של הבטא קריפטוקסנטין להגן מפני סרטן נובעת מפעילותו נוגדת החמצון ומעידוד הביטוי של גנים שתפקידם להגן על תאים מלהפוך לסרטניים. נוסף על כך נראה כי בטא-קריפטוקסנטין עשוי לקדם את בריאות מערכת הנשימה. ריכוזים גבוהים שלו בפלסמה נמצאו קשורים בעלייה בתפקודי הריאה.

שפע ויטמינים ממקור טבעי

מבחינת רכיבי התזונה "המסורתיים" הגזר מהווה מקור לאשלגן, מינרל התורם להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם, הפחתת הסיכון למחלות לב וכן לחוזק העצם. בגזר ויטמינים מקבוצה B, החיוניים להפקת האנרגיה בגוף, ביניהם חומצה פולית התורמת למניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ומסייעת בהפחתת רמות ההומוציסטאין בדם, מה שעשוי להפחית את הסיכון למחלות לב. בטא-קרוטן, שהוזכר לעיל, מסייע בהפחתת הסיכון לסרטן וגם משמש כחומר מוצא לוויטמין A, החיוני לראייה, לשמירה על תפקוד מערכת החיסון, לגדילה תקינה, לשמירה על בריאות העור ולהפחתת הסיכון לסרטן. ויטמין C שמצוי בגזר הוא נוגד חמצון יעיל, מסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן, וכנראה גם קטרקט וסיבוכי הסוכרת. עוד בירק הכתום: ויטמין K חיוני לקרישת הדם ותורם לחוזק העצם, ויטמין E, שהוא נוגד חמצון חזק התורם למניעת מחלות לב ותהליכי הזדקנות, לתפקוד תקין של מערכת החיסון, למניעת סרטן ולבריאות העור סיבים תזונתיים. כל אלה תורמים להסדרת פעילות מערכת העיכול ולהאטת הספיגה של חומרים מהמזון, כמו סוכר וכולסטרול.

מירב מור אופיר היא דיאטנית קלינית מועצת הצמחים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום