האם שתיית קפה ותה מונעת סוכרת?

(0)
לדרג

מחקר קובע: צריכת קפה ותה מורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת. לדברי החוקרים, זיהוי המרכיבים הפעילים של המשקאות הללו עשוי להוביל לטיפול חדש למניעת המחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכה רבה של תה, קפה בכלל וקפה נטול-קפאין בפרט מלווה בירידה בסיכון לסוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמה במהדורת 14/28 לדצמבר של Archives of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר דווח על קשר הפוך בין צריכת קפה ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2. קשר דומה תועד עם קפה נטול-קפאין ותה. כעת הם מדווחים על תוצאות מטה-אנליזה שנועדה לבחון את הקשר בין קפה, קפה נטול-קפאין ותה, ובין הסיכון לסוכרת.

החוקרים אספו מחקרים פרוספקטיביים, שפורסמו בין 1966 ויולי 2009, להערכת הקשר בין קפה, קפה נטול-קפאין, או תה ובין היארעות סוכרת. סה"כ זוהו 18 מחקרים, עם 457,922 משתתפים, שדיווחו על קשר בין צריכת קפה וסוכרת. מתוכם, 6 מחקרים (225,516 משתתפים) דיווחו גם על הקשר בין קפה נטול-קפאין וסוכרת, ושבעה מחקרים (286,701 משתתפים) דיווחו גם על הקשר בין צריכת תה והסיכון לסוכרת.

השתייה הורידה את הסיכון

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, תועד קשר הפוך בין צריכת קפה ובין הסיכון להתפתחות סוכרת, כך שכל כוס קפה נוספת ביום לוותה בירידה של 7% בסיכון המוגבר לסוכרת.

החוקרים מכירים במגבלות של המחקר ומציינים כי ייתכן ומדובר בהערכת-יתר של ההיקף האמיתי של הקשר. קשר דומה תועד בין צריכת קפה נטול-קפאין ותה ובין הסיכון להיארעות סוכרת.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר תצפיתי של המחקרים שנכללו; אפשרות לערפלנים; הישענות על נתונים שפורסמו, כך שלא ניתן היה לערוך ניתוח מעמיק יותר של הנתונים. בנוסף, רק 20% מהמדגמים היו מאוכלוסיות לא-לבנות, עובדה המגבילה מעט את האפשרות להכליל את הממצאים.

החוקרים מאמינים כי במידה וההשפעה החיובית תזוהה גם במחקרים התערבותיים, אזי מדובר בממצאים בעלי חשיבות רבה עבור מיליוני חולי הסוכרת בעולם, ואלו המצויים בסיכון לפתח סוכרת בעתיד. לדוגמא, זיהוי המרכיבים הפעילים של המשקאות הללו עשוי להוביל לאפשרויות טיפול חדשות כמניעה ראשונית של סוכרת.

המאמר בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום