השמנת יתר: סיכון מוגבר משפעת החזירים

(0)
לדרג

מחקר בחיות מעבדה מעלה את החשש לקשר בין השמנת יתר לבין קושי של המערכת החיסונית להתמודד עם נגיף שפעת החזירים

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

השמנת היתר הרסנית לבריאות במגוון דרכים. פעמים רבות נכתב על האופן שבו השמנת יתר תורמת לתסמונת המטבולית, הכוללת מצבי טרום סוכרת, בעיה נפוצה הפוגעת בשליש או יותר מהאוכלוסייה הבוגרת. במקרה של הזנחה התסמונת המטבולית עלולה להפוך לסוכרת פעילה מסוג 2.

השמנת יתר היא גם אחד מגורמי הסיכון המרכזיים למחלות לב ותורמת לסוגים מסוימים של סרטן. אם אלה אינן סיבות מספיקות להשיל קילוגרמים, עכשיו ייתכן שישנו איום חדש המשויך להשמנת יתר, וכדאי לבחון אותו: שפעת החזירים.

מדענים מהמרכז לבקרה ולמניעת מחלות בארה"ב חוששים שהשמנת יתר עלולה להגביר את הסיכון להידבק בזיהומים כגון H1N1 (שפעת החזירים), ושעם ההידבקות במחלה הזיהום עלול להיות חמור יותר.

כשעונת השפעת תגיע, סביר להניח שיהיו מקרי מוות. כשאנחנו שומעים על מוות, הוא מדאיג פחות אם אנחנו יודעים שלנפטר היו בעיות בריאותיות ברקע. מוקדם יותר השנה נערך ניסוי על אנשים עם H1N1, שנאלצו להתאשפז כי שפעת החזירים סיכנה את חייהם. לרובם היו בעיות בריאותיות קודמות שבגינן הם נטלו תרופות אשר דיכאו את המערכת החיסונית שלהם או שסבלו מסוכרת. אין זה מפתיע שאנשים הסובלים מבעיות אלה יהיו בסיכון גבוה. עם זאת, היה גם מספר גבוה של אנשים ללא בעיות בריאותיות קודמות שהתאשפזו עקב סיבוכי שפעת החזירים ולגביהם הסתבר שסבלו מעודף משקל.

השמנה מאיטה את המלחמה הנגיפים

מדוע השמנת יתר עלולה להחריף את השפעת? כאשר נגיף פולש לגופנו, התגובות האנטי-ויראליות והפרו-דלקתיות הטבעיות שלנו צריכות להירתם למשימה ולצאת למלחמה.

מחקרים רבים, וביניהם זה המתפרסם בביטאון הרפואי Nutritional Immunology (חיסוניות תזונתית), הראו כבר במאי 2007 שאצל חיות כמו עכברים עם השמנת יתר התגובה החיסונית איטית, ולכן הגורם המזהם זוכה ליתרון כבר בהתחלה. לאחר מכן, עם התבססות הזיהום, יכולת ההתמודדות של העכברים השמנים בלחימה בנגיף הייתה מחצית מיעילותם של עכברים במשקל רגיל. חמור מכך - הסיכוי שעכברים שמנים ימותו מהשפעת היה גבוה פי עשרה. בני אדם אמנם שונים מעכברים במובנים רבים, אבל המערכות החיסוניות שלנו מתפקדות בצורה די דומה, ולפיכך ניתן לשער כי גם בקרב בני אדם יכולת התמודדות של שמנים עם זיהומים כמו שפעת החזירים תהיה פחותה.

משהו נוסף שכדאי לחשוב עליו: השמנת יתר עלולה להפריע לנשימה, במיוחד בעת שכיבה במיטה. במצבים חמורים של השמנה עלול להתווסף גם מצב הנקרא תשניק נשימה בשינה. כלומר, האדם מפסיק לנשום ומתעורר פעמים רבות במשך הלילה, מבלי להיות מודע לכך כלל, עד שמישהו אחר מציין זאת בפניו.

הפרעות שינה מעייפות וגם מפריעות לצורך של הגוף להתרענן מדי יום, ולכן עלולות לפגוע במערכת החיסונית יותר מאשר ההשמנה לבדה. יתר על כן, זיהום ה-H1N1 עלול להקשות את הנשימה עוד יותר, להחמיר בעיות נשימה קיימות, להפריע לשינה, ולהחליש את המערכת החיסונית עוד יותר.

בנוסף לכך, הסיכוי שאנשים שמנים יתעמלו ויצרכו תזונה בריאה נמוך יותר. התעמלות ותזונה בריאה משפרות את מצב המערכת החיסונית. כשמשלבים את כל הגורמים הנ"ל, נראה הגיוני שהשמנת יתר תחריף את זיהום ה-H1N1. לכן מתייחסים להשמנת יתר כאל בעיה בריאותית שמעלה את הסיכון להיפגע משפעת החזירים.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שפעת החזירים
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום