סוכרת והשמנה

(0)
לדרג

עודף משקל הוא מהגורמים לסוכרת, אך אינסולין שניתן לחולים גורם להשמנה. תרופה ממשפחת GLP1 מחקה מנגנון טבעי בגוף ואינה מביאה להשמנה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מנתונים שפורסמו ביום הסוכרת הבינלאומי עולה שאחד מכל שבעה ישראלים סובל מסוכרת או ממצב של טרום סוכרת, 80% מהחולים סובלים מהשמנת יתר. המלחמה בסוכרת חייבת לכלול מלחמה בהשמנה.

סוכרת מסוג 2 מופיעה בדרך כלל אצל מבוגרים בני 40 ויותר, והיא מקושרת עם השמנה, תזונה לא בריאה ומחסור בפעילות גופנית. במהלך המחלה הגוף אינו מצליח להשתמש כראוי בהורמון אינסולין, שחיוני לוויסות רמות הסוכר בדם.

סוכרת והשמנה

בסקר עמדות שנערך על ידי חברת "מדיקל מדיה" בקרב 110 רופאים המטפלים בסוכרת נבדקה סוגיית בחירת הטיפול במחלה. הממצאים הראו כי קיימת דילמה בבחירת הטיפול עקב תופעת לוואי של השמנה כתוצאה מהטיפולים הקיימים כיום בסל הבריאות. כאמור, השמנה היא אחת הסיבות לעלייה בשכיחות הסוכרת.

ד"ר חוליו וינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון, מסביר כיצד אינסולין גורם להשמנה: "אינסולין הוא חומר אנאבולי, כלומר בונה. הוא בונה תאים, רקמות וחלבונים, בגוף שנמצא בדינמיקה של בנייה והרס. מה שבונה גורם לעלייה במשקל. מרבית החולים לוקחים אינסולין והמשקל שלהם עולה. אינסולין גורם להשמנה, פוסק ד"ר וינשטיין. "התרופות הפופולריות הוותיקות לטיפול בסוכרת הן לרוב ממשפחת הסולפניל-אוראה. התרופות האלה מורידות את הסוכר במנגנון שמגרה את הלבלבל להפריש אינסולין. הן כאילו סוחטות את הלבלב כמו תפוז. כשכמות האינסולין עולה, המשמעות היא עלייה במשקל, לא משנה אם הוא ניתן בהזרקה או בכדור".

יתרונות ה-GLP1

בסקר שהוזכר לעיל, 70% מהרופאים הנסקרים אמרו כי יש למצות את הטיפול שמשתמש באינסולין אנדוגני (אינסולין שהגוף מפריש) לפני שמוסיפים טיפול באינסולינים. 90% מרופאים שנסקרו טענו כי קבוצת התרופות החדשה 1GLP תאפשר איזון טוב יותר לחולי סוכרת אשר מטופלים בכדורים. 80% מהרופאים אף הסכימו כי יש לתת את התכשירים החדשים מקבוצת 1GLP לפני שעוברים לטיפול באינסולינים, שחלקם גורמים להשמנה בצד איזון הסוכרת.

ד"ר וינשטיין מסביר כיצד פועל מנגנון ה-GLP1: "GLP1 הוא הורמון שקיים בגוף ומופרש מהמעי. יש לו כמה תפקידים: הוא מגיע דרך מחזור הדם למוח, משפיע על מרכז השובע וגם על מרכז הרעב, כך שמרגישים שבעים כאשר יש GLP1 בדם. בנוסף, ה-GLP1 משפיע ברמת הלבלב. בלבלב יש שני סוגי תאים שמפרישים שני סוגי הורמונים: אינסולין שמוריד סוכר בדם, וגלוקגון שמעלה את רמת הסוכר בדם. לחולי סוכרת יש חוסר באינסולין ועודף בגלוקגון. GLP1 משפיע כך שתהיה יותר הפרשה של אינסולין ויהיה דיכוי של גלוקגון."

עוד אומר ד"ר וינשטיין, שהתרופות החדשות הידועות כמחקות את ההורמון הטבעי GLP1 מביאות לעצירת ההשמנה ולעיתים קרובות אף מביאות לירידה משמעותית במשקל הגוף. בנוסף לתכונות אלו, נראה כי יש לתרופות חדישות אלו יכולת להשפיע על קצב ההרס והמוות של התאים המייצרים אינסולין בלבלב (תאי בטא), להאט אותו, ועל ידי כך להאט את קצב התקדמות הסוכרת. הוא מציין כי "באייטה" (Byetta) היא התרופה היחידה ממשפחתGLP1 שמאושרת לשימוש בישראל. היא צברה הכי הרבה ניסיון בעולם וניתנת פעמיים ביום.

תופעת הלוואי המוכרת לתרופה היא בחילות, ולכן אומר ד"ר וינשטיין, נותנים אותה בתחילת הטיפול במינון נמוך ואז מעלים את המינון בהדרגה. אולם, רוב החולים אינם סובלים מהבחילות. הוא מוסיף כי הבאייטה מתאימה לחולים עם סוכרת מסוג 2, לא סוכרת נעורים, בעלי עודף משקל, שהם הרוב. יתרונות התרופות ממשפחתGLP1 שד"ר וינשטיין מזכיר, הם - עם נטילת התרופה לא נגרמת נפילת סוכר, היפוגליקמיה, ושתרופות אלה אינן גורמות לעלייה במשקל אלא אף עשויות להפחיתו.

באייטה טרם נכנסה לסל התרופות. ד"ר וינשטיין מעריך שכאשר היא תיכלל בסל, ליותר אנשים תהיה נגישות לטיפול והוא יהיה נפוץ בקרב חולי הסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת והשמנה
פורום סל התרופות - מידע וייעוץ

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום