באילו ניתוחים הרופאים טועים?

(0)
לדרג

על-פי מחקר חדש, כ-5-10 פעולות ניתוחיות שגויות מבוצעות מדי יום בארצות הברית. שיעור הפרוצדורות הניתוחיות השגויות גבוה ביותר בניתוחי עיניים ובניתוחים אורתופדיים

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של הירחון Archives of Surgery, עולה כי ניתוחי עיניים וניתוחים אורתופדיים הינם בעלי השיעורים הגבוהים ביותר של פעולות שגויות בחדר הניתוח, וכי רדיולוגיה התערבותית הינה בעלת ההיארעות הגבוהה ביותר של פעולות שגויות מחוצה לו.

החוקרים מסבירים כי כ-5-10 פעולות ניתוחיות שגויות מבוצעות מדי יום בארצות הברית, אולם מוסיפים כי היארעותם האמיתית איננה ידועה בודאות. לפיכך, ביקשו במחקרם זה לנתח 212 מקרים של פעולות ניתוחיות בלתי רצויות ו-130 מקרים של פעולות כאלה שכמעט בוצעו, באמצעות תחקיר הגורמים ודוחות אירוע, וזאת על מנת לספק מידע ולהציע פתרונות ביחס לבעיה של אירועים ניתוחיים שגויים.

פעולות ניתוחיות שגויות

לדברי החוקרים, ההיארעות של אירועים כאלו שדווחו עמדה על 1.8 ל-10,000 מקרים בתחום האופתלמולוגיה, ו-1.2 ל-10,000 מקרים בתחום האורתופדיה. רדיולוגיה התערבותית חלקה את המקום הראשון עם אופתלמולוגיה מבחינת המספר הגבוה ביותר של אירועים בלתי רצויים. ניתוח הגורמים לאירוע הראה כי הגורמים השכיחים ביותר כללו כשלים בתקשורת (21%), ובעיות של 'פסק-זמן' (17.6%). האירועים השגויים הנפוצים ביותר שדווחו היו צד לא נכון (משמע ניתוח שבוצע בצד הלא נכון של גוף החולה) וחולה לא נכון. שיעוריהם עמדו על 31.1% ו-26.4%, בהתאמה.

החוקרים מציינים כי השגיאות אשר הובילו לנזק הרב ביותר אירעו במקרים של רפואת ריאות (כדוגמת הכנסת נקז לבית החזה בצד הלא נכון) וממקרים של אתר לא נכון (למשל, גובה שגוי בעמוד השדרה).

מניעת שגיאות

החוקרים טוענים כי חשוב להכיר בכך שפעולות ניתוחיות שגויות דווחו בקרב מגוון של תחומי התמחות, וכן בהקשרים של פעולות המבוצעות מחוץ לחדר הניתוח. לדבריהם, מחקרם זה המתבסס על מערך רחב היקף ומפורט של דו"חות אירוע מספק תיאור מהימן של המצב הנוכחי, ועשוי להביא לתובנות חדשות לעוסקים במלאכה המבקשים למנוע היארעות של פעולות ניתוחיות שגויות.

לבסוף, החוקרים קוראים לתקשורת טובה יותר המבוססת על עקרונות ניהול משאבי הצוות, ומציינים כי בכוונתם לקדם תקשורת מוקדמת ויעילה יותר לשם מניעת שגיאות ניתוחיות ופולשניות.

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום