השפעת ההתקן על חיי המין

(0)
לדרג

נשים שמשתמשות ב"מירנה" דיווחו על חיי מין טובים יותר, פחות בעיות בריאות ואיכות חיים משופרת ללא קשר לגיל, לעומת קבוצות הביקורת. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מירנה (Mirena) הוא התקן תוך רחמי שמיוצר על ידי חברת התרופות באייר שרינג פארמה. מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת סילסיה שבפולין קובע, שיתרונות ההתקן, כמו מניעת הריון יעילה בנוסף להפחתת הדימום הווסתי, עשויים להשפיע לטובה על חיי המין של האישה. יתכן שנשים שמרגישות בטוחות ומוגנות מפני הריון לא רצוי יהיו נינוחות יותר וייהנו מחיי מין פעילים יותר. יתרה מזאת, עם השימוש במירנה אין ירידה ברמות האסטרוגן ולכן אין חשש כי הלחלוח של הנרתיק יפחת.

תנאי המחקר ותוצאותיו

מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעת המירנה על איכות החיים ועל התפקוד המיני של הנשים. לצורך המחקר נאספו 150 נשים בגילאים 45-30 במרפאות גינקולוגיות, מתוכן 52 נשים משתמשות במירנה; 48 נשים היוו את קבוצת הביקורת הראשונה, שכללה נשים שיש להן התקן תוך רחמי שאינו מירנה; 50 נשים היוו את קבוצת הביקורת השנייה, שכללה נשים שאינן משתמשות באמצעי מניעה בשנה האחרונה, אולם פעילות מבחינה מינית. הנשים התבקשו למלא שאלון שכלל מספר חלקים: שאלות כלליות, שאלות גניקולוגיות, סוג אמצעי המניעה ומשך השימוש בו, וכן שאלונים שבוחנים את איכות החיים ואת התפקוד המיני בארבעת השבועות האחרונים.

תוצאות המחקר: משך השימוש הממוצע במירנה היה שנתיים, בעוד משך השימוש הממוצע בהתקנים האחרים היה שלוש שנים. תוצאות המחקר הראו כי בפרמטרים הקשורים לאיכות החיים, כמו בריאות כללית, מגבלות עקב בעיות רגשיות, אנרגיה לעומת עייפות ובריאות רגשית, בקבוצת המירנה המצב היה טוב יותר ונמצאה עדיפות מובהקת סטטיסטית לקבוצת המירנה. בשאלת הבריאות הכללית, נשים שמשתמשות במירנה העריכו את בריאותן הנוכחית כגבוהה מאוד לעומת נשים בקבוצות האחרות. נשים בקבוצות הביקורת ציינו באופן מובהק יותר מאשר בקבוצת המירנה כי הן סובלות מעייפות וחוסר אנרגיה.

תפקודן המיני של הנשים

תוצאות ה-FSFI, שאלון להערכת התפקוד המיני בקרב נשים , הראו כי נשים בקבוצת המירנה דווחו על יותר פעילות מינית בהשוואה לקבוצות הביקורת. התוצאות הכלליות של ה-FSFI הראו, כי באופן מובהק סטטיסטית לנשים המשתמשות במירנה יש חיי מין טובים יותר. ההבדל הברור ביותר בין הקבוצות נמצא בפרמטרים תשוקה מינית, עוררות מינית ודיספארניה (כאב בעת קיום יחסי מין). לגיל הנשים לא הייתה השפעה על הפרמטרים הקשורים באיכות חיי המין של הנשים.

שאלון SFK-K להערכת הצרכים המיניים בקרב נשים אישר את מה שנמצא בשאלון ה-FSFI: התפקוד המיני הטוב ביותר נמצא אצל נשים המשתמשות במירנה. בעיות בתפקוד המיני נמצאו יותר בקבוצת התקני נחושת רגילים, מעט מאוד בעיות בתפקוד המיני נמצאו בקבוצת המירנה.

ייחודו של המחקר הנוכחי

מסקירה של הספרות נראה כי מעט מאוד תשומת לב ניתנה להשפעה שיש להתקנים תוך רחמיים על איכות חיי הנשים והתפקוד המיני. בדרך כלל בספרות משווים את מירנה לגלולות למניעת הריון ולא להתקני נחושת.

מחקרים קודמים שבדקו את המירנה בהשוואה לגלולות למניעת הריון או בהשוואה לנשים שעברו ניתוח לכריתת רחם, הראו כי עם מירנה יש שיפור באיכות חיי הנשים וכן ירידה בכמות הדימום הווסתי ובכאבי המחזור, אבל לא הראו שיפור מובהק סטטיסטית בחיי המין של הנשים. גם במחקר הזה נמצא כי למירנה יש עדיפות בפרמטרים של איכות חיים. בנוסף לכך נמצאה עדיפות גם בפרמטרים של איכות חיי המין של הנשים בהשוואה להתקני נחושת ובהשוואה לנשים שאינן משתמשות באמצעי מניעה בכלל.

במחקר הנוכחי נעשה שימוש בכלים אבחנתיים מקובלים ואמינים. נמצא כי נישואין מתקשרים באופן חיובי עם איכות חיים טובה יותר, בריאות כללית טובה יותר ותפקוד מיני טוב יותר. אולם, נחוצים מחקרים נוספים, פרוספקטיביים ואקראיים.

הניתוח שנעשה במחקר זה הראה כי נשים המשתמשות במירנה נהנות מאיכות חיים גבוהה יותר, ללא קשר לגיל, דבר הבא לידי ביטוי בייחוד בהיבטים של בריאות כללית, מרץ לעומת עייפות ורווחה רגשית. כמו כן נמצא יתרון מובהק למירנה בהקשר של תשוקה מינית, עוררות מינית ושכיחות נמוכה יותר של חוסר תפקוד מיני.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גלולות ואמצעי מניעה
פורום מיניות האישה, הריון ומניעתו

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום